Ordonanță · Guvernul

OG nr. 69/1998

privind unele măsuri de protecție pentru personalul al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române

prezumat în vigoare

Data actului
25 august 1998
Emitent
Guvernul
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 314 din 27 august 1998
Aprobat
prin Legea nr. 188/2001
Citat de
7 acte
Citează
6 acte
Structură
12 articole · 7.978 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce i s-a întâmplat acestui act

Aprobat prin 1

  • Legea nr. 188/2001 17 aprilie 2001 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 69/1998 privind unele măsuri de protecție pentr…

Stă la baza 1

  • HG nr. 668/1998 30 septembrie 1998 (prevederi anume) pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 69/1998 privind unele mă…

Ce face acest act

Are ca temei 2

În temeiul art. 107 alin. (1) și (3) din Constituția României și al

art. 1 pct. 7 lit. e) din Legea nr. 148/1998

privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,

Guvernul României emite următoarea ordonanța:

Articolul 1

(1)

Prevederile prezentei ordonanțe se aplică personalului excedentar, rezultat din procesul de reorganizare a Societății Naționale a Căilor Ferate Române, disponibilizat prin concedieri colective, astfel cum sunt definite prin

art. 2 lit. a) din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 9/1997

cu privire la unele măsuri de protecție pentru persoanele ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective prin aplicarea programelor de restructurare, privatizare, lichidare, aprobată și modificată prin

Legea nr. 108/1997 .

(2)

Pentru persoanele disponibilizate prin concedieri colective, în procesul de reorganizare a Societății Naționale a Căilor Ferate Române, desfacerea contractului individual de muncă este dispusă în temeiul art. 130 alin. (1) lit. a) din Codul muncii.

Articolul 2

(1)

Persoanele cu o vechime minima de un an în Societatea Naționala a Căilor Ferate Române, ale căror contracte individuale de muncă sunt desfăcute ca urmare a concedierilor colective, beneficiază, lunar, pe o durată determinata, de o plata compensatorie, neimpozabila, egala cu câștigul salarial mediu net pe ramura din luna în care are loc desfacerea contractului individual de muncă, după cum urmează:

a) 12 luni, din care primele 6 luni din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de șomaj, și următoarele 6 luni din bugetul Ministerului Transporturilor, pentru salariații cu o vechime în munca mai mica de 5 ani;

b) 15 luni, din care primele 9 luni din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de șomaj, și următoarele 6 luni din bugetul Ministerului Transporturilor, pentru salariații cu o vechime în munca cuprinsă între 5 și 15 ani;

c) 20 de luni, din care primele 12 luni din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de șomaj, și următoarele 8 luni din bugetul Ministerului Transporturilor, pentru salariații cu o vechime în munca mai mare de 15 ani.

(2)

Sumele de bani aferente plăților compensatorii se pot achită într-o singura transa, dacă beneficiarul se angajează sa utilizeze suma de bani în scopul desfășurării unor activități, cum ar fi înființarea unei societăți comerciale, asociații familiale sau pentru desfășurarea unei activități comerciale pe cont propriu, achiziționarea sau asocierea în vederea achiziționării de inventar agricol, cumpărarea de acțiuni.

(3)

Dreptul la plata compensatorie se naște la data desfacerii contractului individual de muncă și se acordă fiecărei persoane o singură dată.

Articolul 3

Persoanele ale căror contracte individuale de muncă sunt desfăcute ca urmare a concedierilor colective primesc, în condițiile

legii, și drepturile stabilite de Legea nr. 1/1991

privind protecția socială a șomerilor și reintegrarea lor profesională, republicată, cu modificările ulterioare.

Articolul 5

Sumele aferente plăților compensatorii nu constituie sursa de venituri în sensul prevederilor

art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 1/1991 .

Articolul 6

Persoanele prevăzute la art. 1 și 2 beneficiază și de măsurile active de protecție a persoanelor cărora li s-a desfăcut contractul individual de muncă ca urmare a concedierilor colective, prevăzute la

cap. II din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 9/1997 .

Articolul 7

Persoanele disponibilizate de la Societatea Naționala a Căilor Ferate Române mai beneficiază și de următoarele facilități:

a) scutirea, pe o perioadă de 2 ani, de la plata impozitului pe venit, pentru cei care, în termen de 12 luni de la desfacerea contractului individual de muncă, vor fi autorizați sa desfășoare activități economice pe baza liberei inițiative, ca persoane fizice independente sau ca asociații familiale;

b) credite, în condițiile prevăzute de

Legea nr. 1/1991 .

Articolul 8

Sumele de bani aferente plăților compensatorii se suporta din Fondul pentru plata ajutorului de șomaj, constituit în baza

Legii nr. 1/1991 , în conformitate cu prevederile

art. 26 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 9/1997 , în limita sumelor prevăzute în legea bugetului asigurărilor sociale de stat, precum și din bugetul de stat, în limita sumelor alocate Ministerului Transporturilor cu aceasta destinație.

Articolul 9

(1)

Sumele de bani aferente plăților compensatorii, suportate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de șomaj, se transfera, lunar, de către direcțiile generale de muncă și protecție socială județene, respectiv a municipiului București, în conturi curente personale, purtătoare de dobânda, deschise, pe numele beneficiarilor, la Casa de Economii și Consemnațiuni.

(2)

La expirarea perioadei corespunzătoare plăților compensatorii din Fondul pentru plata ajutorului de șomaj, sumele de bani, aferente plăților compensatorii, se suporta din bugetul Ministerului Transporturilor și se transfera, lunar, prin una din societățile comerciale rezultate din reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, în aceleași conturi curente personale, deschise la Casa de Economii și Consemnațiuni.

(3)

Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Transporturilor vor încheia cu Casa de Economii și Consemnațiuni convenție pentru stabilirea modalităților de derulare a plăților compensatorii prevăzute de prezenta ordonanță.

(4)

Pentru deschiderea de conturi curente personale și pentru operațiunile efectuate în acestea nu se percepe comision beneficiarului de plati compensatorii.

(5)

Pentru sumele de bani, aferente plăților compensatorii, virate în conturile curente și personale, și pentru regularizările ulterioare, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Transporturilor vor plati Casei de Economii și Consemnațiuni un comision de până la 2%, stabilit prin convenție.

(6)

Conturile curente personale purtătoare de dobânda vor avea un sold minim lunar de 10.000 lei.

Articolul 10

Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Transporturilor vor vira Casei de Economii și Consemnațiuni, o dată cu sumele ce reprezintă plati compensatorii, un comision de până la 2% . Comisionul va fi suportat din Fondul pentru plata ajutorului de șomaj, respectiv din bugetul Ministerului Transporturilor, după caz.

Articolul 11

Ministerul Finanțelor va proceda la alocarea sumelor necesare acoperirii plăților compensatorii, prevăzute la art. 2 alin. (1), în bugetele celor două ministere.

Articolul 12

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Transporturilor vor elabora și vor supune aprobării Guvernului normele de aplicare a prezentei ordonanțe.

PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finanțelor,
Daniel Daianu
Ministrul reformei,
președintele Consiliului pentru Reforma,
Ioan Muresan

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.