Norme · Ministerul Finanțelor Publice

Normele din 15 februarie 2005

privind modul de calcul al dobânzilor aferente sumelor reprezentând eventuale diferențe între impozitul pe profit plătit la data de 25 ianuarie a anului următor celui de impunere și impozitul pe profit datorat conform declarației de impunere întocmite pe baza situației financiare anuale

prezumat în vigoare

Data actului
15 februarie 2005
Emitent
Ministerul Finanțelor Publice
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 148 din 18 februarie 2005
Citează
1 act
Structură
5 articole · 7.001 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce face acest act

Are ca temei 1

Articolul 1

(1)

În conformitate cu prevederile art. 34 alin. (1) și (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul 2004 contribuabilii au avut obligația de a plăti impozit pe profit trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul următor. Banca Națională a României, băncile, persoane juridice române, și sucursalele din România ale băncilor, persoane juridice străine, au avut obligația de a plăti impozit pe profit lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se calculează impozitul pe profit.

(2)

Pentru trimestrul IV al anului 2004 sau pentru luna decembrie a anului 2004, după caz, contribuabilii datorează o sumă egală cu impozitul calculat și evidențiat pentru trimestrul III al anului fiscal 2004, respectiv o sumă egală cu impozitul calculat și evidențiat pentru luna noiembrie a aceluiași an, urmând ca plata finală a impozitului pe profit pentru anul fiscal 2004 să se facă până la data stabilită ca termen limită pentru depunerea situațiilor financiare ale contribuabilului.

Articolul 2

(1)

În cazul în care impozitul pe profit stabilit prin Declarația privind impozitul pe profit, întocmită în baza situației financiare anuale, este mai mic decât impozitul anual cumulat, stabilit prin declarațiile de impozite și taxe lunare sau trimestriale, după caz, dobânzile datorate pentru neplata în termen a impozitului pe profit declarat în cursul anului fiscal se recalculează începând cu data de 26 ianuarie a anului următor celui de impunere.

(2)

Recalcularea se face asupra sumei rămase neachitate din impozitul pe profit din declarația anuală privind impozitul pe profit, întocmită pe baza situației financiare anuale.

Articolul 3

(1)

În cazul în care impozitul pe profit declarat și înregistrat prin declarația anuală privind impozitul pe profit este mai mare decât impozitul anual cumulat, declarat prin declarațiile de impozite și taxe lunare sau trimestriale, după caz, dobânzile datorate pentru neplata în termen a impozitului pe profit se recalculează începând cu ziua următoare datei prevăzute pentru depunerea declarației anuale privind impozitul pe profit.

(2)

Recalcularea se face asupra sumei neplătite, reprezentând impozitul pe profit din declarația anuală de impozit pe profit întocmită pe baza situației financiare anuale.

Articolul 4

Dobânzile calculate pentru neplata la termen a impozitului pe profit declarat prin declarațiile de impozite și taxe lunare sau trimestriale, după caz, în cursul anului fiscal precedent până la data de 25 ianuarie se datorează și trebuie achitate.

Articolul 5

În exemplul următor se prezintă modul de calcul al dobânzilor datorate pentru neplata în termen a impozitului pe profit aferent anului 2004.

Exemplu:

Să presupunem o societate comercială care în cursul anului 2004 a declarat următoarele sume cu titlu de impozit pe profit:

Trimestrul I (26 aprilie)

1.000.000 lei

Trimestrul II (26 iulie)

1.200.000 lei

Trimestrul III (25 octombrie)

1.500.000 lei

Pentru trimestrul IV, conform prevederilor art. 34 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 , cu modificările și completările ulterioare, societatea comercială datorează impozit pe profit la nivelul trimestrului III în sumă de 1.500.000 lei, având scadența la 25 ianuarie 2005.

Considerăm că societatea comercială nu a achitat nici o sumă din cele menționate mai sus și că a depus declarația anuală de impozit pe profit pe data de 21 aprilie 2005, iar termenul prevăzut pentru depunerea situațiilor financiare anuale este 30 aprilie 2005.

Societatea comercială efectuează plata impozitului pe profit total la data de 10 mai 2005.

Întrucât societatea comercială nu a achitat impozitul pe profit, soldul neachitat al acestui impozit este de 5.200.000 lei și aceasta datorează până la data de 25 ianuarie 2005 (inclusiv) următoarele dobânzi:

d1.

1.000.000 lei x 274 zile [27 aprilie 2004-25 ianuarie 2005] x 0,06% = 164.400 lei

d2.

1.200.000 lei x 183 zile [27 iulie 2004-25 ianuarie 2005] x 0,06% = 131.760 lei

d3.

1.500.000 lei x 92 zile [26 octombrie 2004-25 ianuarie 2005] x 0,06% = 82.800 lei

d4.

1.500.000 lei x 0 zile x 0,06% = 0 lei

TOTAL (până la 25 ianuarie 2005) = 378.960 lei

A. Consideram că din declarația anuală de impozit pe profit, depusă la data de 21 aprilie 2005, rezultă un impozit pe profit anual de 4.300.000 lei pentru anul 2004 (mai mic decât cel cumulat, datorat la cele 4 termene trimestriale).

În această situație societatea comercială trebuie să achite următoarele sume:

- lei -

Impozit pe profit

4.300.000

Dobânzi datorate:

- până la data de 25 ianuarie 2005 (pentru impozitul pe profit stabilit conform declarațiilor de impozite și taxe lunare sau trimestriale)

378.960

- între data de 26 ianuarie și data de 10 mai 2005, data plății (4.300.000 lei x 105 zile x 0,06%)

270.900

Dobândă totală

649.860

B. Consideram că din declarația anuală de impozit pe profit, depusă la data de 21 aprilie 2005, rezultă un impozit pe profit anual de 5.500.000 lei pentru anul 2004 (mai mare decât cel cumulat, datorat la cele 4 termene trimestriale).

În această situație societatea comercială trebuie să achite următoarele sume:

- lei -

Impozit pe profit

5.500.000

Dobânzi datorate:

378.960

- până la data de 25 ianuarie 2005 (pentru impozitul pe profit stabilit conform declarațiilor de impozite și taxe lunare sau trimestriale)

- între data de 26 ianuarie și data de 30 aprilie 2005, data prevăzută pentru depunerea declarației anuale privind impozitul pe profit (5.200.000 lei x 95 zile x 0,06%)

296.400

- între data prevăzută pentru depunerea declarației anuale privind impozitul pe profit și data plății (5.500.000 lei x 10 zile x 0,06%)

33.000

Dobândă totală

708.360

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.