Procedura din 17 octombrie 2007
a sumelor reprezentând contribuție individuală de asigurări sociale reținută de la asigurați, plătită în plus față de plafonul maxim admis prin prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, pe perioada de timp în care a fost instituit plafon maximal de calcul al bazei de impunere
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Are ca temei 2
- Legea nr. 571/2003 22 decembrie 2003 (prevederi anume) privind Codul fiscal
- OG nr. 92/2003 24 decembrie 2003 (prevederi anume) privind Codul de procedură fiscală
1. Obiectul prezentei proceduri este constituit de sumele reprezentând contribuție individuală de asigurări sociale plătită în plus față de plafonul maxim admis prevăzut de
privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare.
2. Sumele prevăzute la pct. 1 se restituie la cerere, în conformitate cu prevederile
Ordonanței Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, persoanelor fizice care au drept de restituire, potrivit legii, denumite în continuare solicitanți.
3. Pentru restituirea sumelor în cauză solicitanții vor depune la Casa Națională de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale o cerere pentru certificarea dreptului la restituire.
4. Cererile depuse la Casa Națională de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale vor fi verificate sub aspectul realității și exactității celor solicitate, precum și al încadrării în termenul legal de prescripție a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor în cauză.
5. În conformitate cu rezultatele verificărilor, Casa Națională de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale va emite o dispoziție de restituire a unor sume de la bugetul de asigurări sociale de stat, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta procedură.
6. Prin dispoziția de restituire aprobată de conducătorul Casei Naționale de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale, aceasta va confirma sumele plătite în plus față de obligația fiscală, pe fiecare an în parte. După aprobare, dispoziția de restituire se comunică solicitantului.
7. În cazul în care dispoziția de restituire a fost aprobată, iar dreptul la restituire a fost confirmat, solicitantul va formula și depune o cerere de restituire a sumelor în cauză la organul fiscal în a cărui administrare se află, potrivit prevederilor legale, denumit în continuare organ fiscal competent. La cererea de restituire se anexează, în original, dispoziția de restituire.
8. Cererea de restituire, însoțită de dispoziția de restituire, se depune și se înregistrează la organul fiscal competent și va fi soluționată în termen de 45 de zile de la data înregistrării de către serviciul/compartimentul cu atribuții în evidența analitică pe plătitori - persoane fizice, în conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.899/2004
pentru aprobarea Procedurii de restituire și rambursare a sumelor de la buget, precum și de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depășirea termenului legal.
9. După primirea cererii de restituire și a dispoziției de restituire, organul fiscal competent va efectua verificarea acestora și a datelor din evidența analitică pe plătitori - persoane fizice.
10. În cazul în care, după primirea și verificarea documentelor prevăzute la pct. 9, precum și a datelor din evidența analitică pe plătitori - persoane fizice, organul fiscal competent constată existența unor obligații fiscale restante ale solicitantului, sumele solicitate se restituie numai după efectuarea compensării acestor obligații bugetare restante, iar acesta întocmește în acest sens Nota privind compensarea obligațiilor fiscale - M.F.P. - A.N.A.F. cod 14.13.41.99.
11. În cazul în care suma de restituit este mai mare decât suma reprezentând obligațiile fiscale restante ale contribuabilului - persoană fizică, organul fiscal competent efectuează compensarea până la concurența acestor obligații fiscale, iar diferența rezultată o restituie acestuia și întocmește în acest sens, în 3 exemplare, decizia de restituire prevăzută de
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.899/2004 . În baza deciziei de restituire aprobate, organul fiscal competent va întocmi, în 3 exemplare, Nota privind restituirea/rambursarea unor sume - M.F.P. - A.N.A.F. cod 14.13.41.99/a.
12. Cererea de restituire și dispoziția de restituire, în copie, însoțite de nota privind compensarea obligațiilor fiscale și/sau de nota privind restituirea/rambursarea unor sume, după caz, se transmit la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent, în scopul efectuării operațiunii de compensare și/sau restituire.
13. Cererea de restituire și dispoziția de restituire, în copie, însoțite de nota privind restituirea/rambursarea unor sume se transmit și compartimentului cu atribuții în administrarea impozitului pe venit, care, pe baza documentelor prezentate, stabilește impozitul pe venit datorat și emite o decizie de impunere. Modelul și conținutul formularului "Decizie de impunere pe venitul din salarii realizat prin calcularea contribuției individuale de asigurări sociale", cod M.E.F. 14.13.02.13/c.r., precum și caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și păstrare ale formularului sunt prevăzute în anexele nr. 2 și 3 care fac parte integrantă din prezenta procedură.
14. Calculul impozitului pe venit se face prin aplicarea cotei de impozit asupra venitului reprezentând contribuție individuală de asigurări sociale achitată în plus de către asigurat și solicitată la restituire. Decizia de impunere se emite în două exemplare, unul dintre acestea urmând a fi transmis prin poștă, cu confirmare de primire sau înmânat contribuabilului sub semnătură de primire, iar celălalt urmând a fi transmis compartimentului cu atribuții de organizare a evidenței analitice pe plătitori - persoane fizice, împreună cu cererea de restituire și copia dispoziției de restituire, în vederea instituirii debitului și compensării și/sau restituirii sumei, după caz.
15. Unitatea Trezoreriei Statului va efectua restituirea sumei solicitate ori a celei rămase de restituit după efectuarea operațiunii de compensare, din contul de venituri al bugetului asigurărilor sociale de stat 22.21.03.08.
16. Restituirea se efectuează în numerar sau în contul bancar indicat de persoana fizică solicitantă, prin cererea sa.
17. După efectuarea compensării și/sau a restituirii, după caz, unitatea Trezoreriei Statului păstrează un exemplar al notei de compensare și/sau al notei de restituire și le transmite pe celelalte două organului fiscal competent, în termen de 3 zile de la efectuarea operațiunilor, în vederea înregistrării în evidența analitică pe plătitori - persoane fizice a acestora.
18. Ulterior, organul fiscal competent va transmite, în termen de 7 zile de la primirea acestor documente, un exemplar al notei de compensare și/sau al notei de restituire solicitantului și va informa, printr-o adresă, Casa Națională de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale cu privire la efectuarea operațiunilor de compensare/restituire.
Anexa 1 -------
la procedură
------------
Denumirea instituției publice
............................
Str. ...... nr. .....,
localitatea ..., sectorul ...
DISPOZIȚIE DE RESTITUIRE
a unor sume de la bugetul de asigurări sociale de stat
Nr. .../data ....
Către:
Solicitant . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (denumirea asiguratului) cu domiciliul în localitatea . . . . . . . . . . . . . . , str. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . nr. . . . . , bl. . . . . , sc. . . . . , ap. . . ., județul/ sectorul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , având C.N.P. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
În baza cererii dumneavoastră nr. . . . . . . . . . . /data . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., au fost efectuate verificări cu privire la situația sumelor plătite în plus față de obligația fiscală, în perioada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , în urma cărora se certifică dreptul dumneavoastră de creanță, pentru suma totală de . . . . . . . . . . . . . . . . lei, și se dispune restituirea acesteia.
Conducătorul instituției publice
Nume/prenume . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Semnătura
L.S.
Verificat
Întocmit
Funcția . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Funcția . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nume/prenume . . . . . . . . . . . . . . . .
Nume/prenume . . . . . . . . . . . . . . . .
Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Semnătura . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Semnătura . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anexa 2 -------
la procedură
------------
SIGLĂ
MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR
Număr de operator
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Nr. înregistrare . . . . . . . .
de date cu caracter
Administrația Finanțelor Publice . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Data . . . . /. . . . /. . . . . . . .
personal - 1067
DECIZIE DE IMPUNERE pe venitul din salarii realizat prin recalcularea contribuției individuale de asigurări sociale
Către:
CNP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nume: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
În baza art. 57 din Legea nr. 571/2003privind Codul fiscal și a documentului care atestă contribuția individuală de asigurări sociale plătită în plus în perioada . . . . . . . . . și admisă la restituire, eliberat de Casa Națională de Pensii și alte Drepturi de Asigurări Sociale nr. . . . . . . . din . . . . . . . . , se stabilește impozitul pe venit datorat, după cum urmează:
Prenume: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Domiciliul fiscal: Localitatea: . . . . . . . . . . . . . . .
Str. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nr. . . . Bl. . . Sc. . . Ap. . . Județ/sector: . . . . .
- lei -
Denumire indicator
Decizie anterioară
Decizie curentă
1. Venitul din salarii realizat prin recalcularea contribuției individuale de asigurări sociale
2. Impozit datorat
3. Diferențe de impozit, conform art. 90 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003, republicată
a. constatate în plus
b. constatate în minus
Impozitul datorat (rd. 2) în sumă de . . . . . . . . . . . . lei se plătește în termen de . . . . . . . . de la data comunicării prezentei decizii.
Diferența de impozit constatată în plus (rd. 3a) în sumă de . . . . . . . . . . . . . . . . . lei se plătește în funcție de data comunicării prezentei decizii, astfel:
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare;
Diferența constatată în minus (rd. 3b) în sumă de . . . . . . . . . . . . . . lei se compensează și/sau se restituie, după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare. Împotriva măsurilor dispuse prin prezenta se poate face contestație, care se depune, în termen de 30 zile de la comunicare la organul fiscal emitent. Prezenta reprezintă titlu de creanță și constituie înștiințare de plată, conform legii.
Aprobat:
Verificat:
Întocmit:
Am primit un exemplar,
Funcție . . . . . . . . . . . . . .
Funcție . . . . . . . . . . . . . .
Funcție . . . . . . . . . . . . . .
Semnătură contribuabil . . . . . .
Nume, prenume . . . . . . .
Nume, prenume . . . . . . .
Nume, prenume . . . . . . .
Data . . . . ./. . . . ./. . . . . . . . sau nr. și data confirmării de primire . . . . . . . . . . . . . . . . .
Data . . . . . . . . . . . . . . . .
Data . . . . . . . . . . . . . . . .
Data . . . . . . . . . . . . . . . .
Cod MEF 14.13.02.13/c.r
Anexa 3 -------
la procedură
------------
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE,
modul de difuzare, de utilizare și păstrare ale formularului "Decizie de impunere pe venitul din salarii realizat prin recalcularea contribuției individuale de asigurări sociale", cod M.E.F. 14.13.02.13/c.r.
1. Denumirea: Decizie de impunere pe venitul din salarii realizat prin recalcularea contribuției individuale de asigurări sociale;
2. Codul M.E.F.: 14.13.02.13/c.r.
3. Formatul: A4/t1
4. Caracteristicile de tipărire:
- pe o singură față;
- se poate utiliza și echipament informatic pentru editare și completare, cu adaptări adecvate situației contribuabilului.
5. Se difuzează: gratuit.
6. Se utilizează: la calculul impozitului datorat pe venitul din salarii realizat prin recalcularea contribuției individuale de asigurări sociale.
7. Se întocmește în două exemplare, de către organul fiscal competent.
8. Circulă:
- un exemplar la organul fiscal competent;
- un exemplar la contribuabil.
9. Se arhivează: de compartimentul cu atribuții de organizare a evidenței analitice pe plătitori - persoane fizice.
-----
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.