Procedura din 21 noiembrie 2007
de soluționare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată depuse în condițiile titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare
prezumat în vigoare
1. Restituirea taxei pe valoarea adăugată se efectuează în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii, potrivit
art. 70 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
În situațiile în care pentru soluționarea cererii de restituire sunt necesare informații suplimentare, termenul de soluționare se prelungește cu perioada cuprinsă între data solicitării și data primirii informațiilor respective, potrivit art. 70 alin. (2) din același act normativ.
2. Cererea de restituire se depune de către persoanele care au dreptul să solicite restituirea, potrivit dispozițiilor legale în vigoare.
3. Cererea de restituire a taxei pe valoarea adăugată, împreună cu documentația prevăzută de dispozițiile legale în vigoare, se depun la organul fiscal competent, direct la registratură sau la poștă, prin scrisoare recomandată.
Organul fiscal competent este:
a) pentru cererile de restituire ale ambasadelor, misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, ale personalului acestora, precum și ale cetățenilor străini cu statut diplomatic sau consular în România - direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau a municipiului București în a căror rază teritorială solicitantul își are sediul sau își desfășoară activitatea;
b) pentru celelalte cereri de restituire - administrația finanțelor publice în a cărei evidență fiscală este înregistrat solicitantul sau, după caz, organul fiscal desemnat potrivit dispozițiilor legale în vigoare.
4. De la registratură, cererea însoțită de documentația menționată mai sus se repartizează compartimentului cu atribuții în domeniul soluționării cererilor de restituire a TVA (Serviciul administrare TVA și accize, Serviciul ambasade și reprezentanțe sau Serviciul de analiză de risc, după caz), denumit în continuare compartiment de specialitate, care înregistrează cererile într-o evidență specială, organizată potrivit anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezenta procedură.
5. Compartimentul de specialitate analizează cererea și documentația depusă de solicitant, verificând respectarea condițiilor prevăzute de dispozițiile legale în vigoare pentru restituirea TVA și întocmește Referatul pentru analiză documentară, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta procedură.
6. Pe baza constatărilor cuprinse în Referatul pentru analiză documentară, compartimentul de specialitate întocmește proiectul Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adăugată, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Proiectul deciziei se întocmește în două exemplare, se verifică și se vizează de șeful compartimentului de specialitate și se înaintează, împreună cu documentația și cu Referatul pentru analiză documentară, spre aprobare, conducătorului unității fiscale.
Deciziile de restituire a taxei pe valoarea adăugată emise sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, potrivit
art. 90 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
7. Decizia de restituire a taxei pe valoarea adăugată aprobată se transmite compartimentului de colectare, în vederea compensării și/sau restituirii, în conformitate cu prevederile
art. 116 și 117 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
8. Compartimentul de colectare, în baza datelor din evidența analitică pe plătitor, precum și a Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adăugată, întocmește Nota de compensare și/sau Nota de restituire a TVA, conform formularelor aprobate.
Nota de compensare și/sau Nota de restituire TVA se întocmesc/întocmește în 3 exemplare, se semnează de șeful compartimentului de colectare și se aprobă de directorul executiv adjunct coordonator/șeful administrației adjunct coordonator, după caz.
Nota de compensare și/sau Nota de restituire a TVA aprobate/aprobată se transmit/transmite, pe bază de borderou, compartimentului de trezorerie în vederea efectuării compensării și/sau restituirii.
9. După efectuarea compensării și/sau restituirii, compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare două exemplare ale Notei de compensare și/sau ale Notei de restituire a TVA, acestea purtând viza unității de Trezorerie a Statului.
10. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate Decizia de restituire a taxei pe valoarea adăugată și ambele exemplare ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat solicitantului și un exemplar în vederea arhivării.
11. După operarea datelor privind soluționarea cererii de restituire în evidența specială, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitării cuprinde:
- cererea solicitantului;
- Referatul pentru analiză documentară;
- Decizia de restituire a taxei pe valoarea adăugată;
- Nota de compensare și/sau Nota de restituire a TVA.
12. După primirea Notei de compensare și/sau a Notei de restituire a TVA de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate îl înștiințează pe solicitant despre modul de soluționare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adăugată, a Notei de compensare și/sau a Notei de restituire a TVA.
Anexa 1 -------
la procedură ------------ EVIDENȚA cererilor de restituire a TVA ────┬──────────┬────────────┬─────────────┬───────┬─────────┬────────┬─────────┬──────────── Nr. │Denumirea │ Codul de │ Nr. și data │ Suma │ Decizia │ Suma │Diferența│ Data crt.│solicitan-│identificare│înregistrării│solici-│organului│aprobată│ față de │efectuării │ tului │ fiscală │ cererii de │ tată │ fiscal*)│ │suma so- │compensării │ │ │ restituire │ │ │ │licitată │ și/sau │ │ │ a TVA │ │ │ │ │restituirii ────┼──────────┼────────────┼─────────────┼───────┼─────────┼────────┼─────────┼──────────── 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7=4-6 │ 8 ────┼──────────┼────────────┼─────────────┼───────┼─────────┼────────┼─────────┼──────────── ────┼──────────┼────────────┼─────────────┼───────┼─────────┼────────┼─────────┼──────────── ────┴──────────┴────────────┴─────────────┴───────┴─────────┴────────┴─────────┴──────────── ----------------
*) Se va completa cu: A, în cazul cererilor aprobate;
R, în cazul cererilor respinse.
Anexa 2 -------
la procedură ------------ MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR Aprobat, AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Conducătorul unității Unitatea fiscală ................. fiscale, ..................... Nr. ................/............. REFERAT pentru analiză documentară Prin Cererea de restituire a TVA înregistrată sub nr. ......../...... (denumirea contribuabilului)........, cod de identificare fiscală .........., solicită restituirea TVA în sumă de ........... (lei). Restituirea este solicitată pentru: ..........., în temeiul dispozițiilor legale ....................................... . Pentru acordarea restituirii au fost verificate următoarele documente: .................................................................... .................................................................... .................................................................... .................................................................... . În urma verificării documentației depuse în vederea restituirii s-au constatat următoarele: ............................................... .................................................................... .................................................................... . În urma analizei facturilor anexate de contribuabil au rezultat următoarele: TVA acceptată - lei - ─────┬────────┬─────────┬────────────────────────┬───────┬───────┬───┬────────── Nr. │Factură │Furnizor/│ Cod de identificare │ Total │Bază de│TVA│Documente crt. │nr./data│Prestator│fiscală al furnizorului/│factură│impozi-│ │de plată │ │ │ prestatorului │ │ tare │ │a facturii ─────┼────────┼─────────┼────────────────────────┼───────┼───────┼───┼────────── TOTAL│ │ │ │ │ │ │ ─────┴────────┴─────────┴────────────────────────┴───────┴───────┴───┴────────── TVA respinsă - lei - ──────┬─────────┬──────────┬─────────┬────────────┬─────┬──────────┬──────────── Nr. │ Factură │ Furnizor │ Total │ Bază de │ TVA │ Motive │ Temei crt. │ nr./data│ │ factură │ impozitare │ │ de fapt │ de drept ──────┼─────────┼──────────┼─────────┼────────────┼─────┼──────────┼──────────── TOTAL:│ │ │ │ │ │ │ ──────┴─────────┴──────────┴─────────┴────────────┴─────┴──────────┴──────────── Ca urmare a celor prezentate situația TVA este următoarea: TVA solicitată la restituire: ............... TVA aprobată la restituire: ................. TVA respinsă la restituire: ................. Avizat Verificat Întocmit ------ --------- -------- Funcția ........ Funcția ........ Funcția ......... Numele Numele Numele și prenumele .... și prenumele .... și prenumele .... Data ............ Data ............ Data .............. Semnătura ....... Semnătura ........ Semnătura ......... -------------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.