Precizări din 22 decembrie 1997
privind unele măsuri referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1997 la agentii economici
prezumat în vigoare
Pentru incheierea în mod corespunzător a exercitiului financiar-contabil pe anul 1997, agentii economici, indiferent de forma de proprietate, vor lua urmatoarele măsuri:
I. Pe linia întocmirii, verificării, certificării și depunerii bilantului contabil
Potrivit prevederilor
Legii contabilitatii nr. 82/1991 , modificata și completata prin
Ordonanța Guvernului nr. 22/1996 , toți agentii economici prevăzuți la art. 1 din legea mentionata mai sus au obligația sa organizeze și sa tina contabilitatea în conformitate cu reglementarile legale în domeniu și sa intocmeasca bilantul contabil.
În conformitate cu
art. 11 alin. (6) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , modificata și completata prin
Ordonanța Guvernului nr. 22/1996 , coroborat cu
art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 483/1996 , societățile comerciale care au o cifra de afaceri de peste 100 milioane lei și la care contabilitatea nu este organizata în compartimente distincte sau care nu au personal calificat angajat, potrivit legii, au obligația de a incheia contracte pentru intocmirea bilantului contabil numai cu persoane fizice și juridice autorizate, inscrise în Tabloul Corpului Expertilor Contabili și Contabililor Autorizati din România.
La agentii economici la care contabilitatea este organizata și ținuta de persoane fizice sau juridice autorizate, inscrise în Tabloul Corpului Expertilor Contabili și Contabililor Autorizati din România, raspunderea pentru organizarea și tinerea contabilitatii revine atât persoanelor fizice sau juridice respective, cat și administratorilor.
În cazurile în care contabilitatea nu se tine de către persoane autorizate sau de personal angajat, potrivit legii, iar cifra de afaceri anuală realizata este sub 100 milioane lei, raspunderea pentru organizarea și tinerea contabilitatii revine patronului, care are obligația de a anexa la bilantul contabil declaratia de asumare a raspunderii în acest sens, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezentele precizări.
Declaratia respectiva se depune de către patron și în cazul în care contabilitatea se tine de către persoane angajate cu convenție civila, iar în convenția incheiata nu sunt prevăzute clauze referitoare la raspunderea părților privind conducerea contabilitatii potrivit legii.
În baza
art. 29 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , cu modificările ulterioare, bilanturile contabile sunt supuse verificării și certificării de către cenzori, experti contabili, contabili autorizati cu studii superioare sau societăți comerciale de expertiza contabila, după caz (conform
privind societățile comerciale, cu modificările ulterioare, și
art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 483/1996 ).
În conformitate cu
art. 31 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , cu modificările ulterioare, un exemplar din bilantul contabil anual se depune cel mai tarziu până la data de 15 aprilie, anul următor, la directia generală a finanțelor publice și controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului București.
În conformitate cu prevederile
art. 133 din Legea nr. 31/1990 , astfel cum a fost modificat prin
privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/1997
pentru modificarea și completarea
privind societățile comerciale, agentii economici au obligația să depună la Oficiul Registrului comerțului o copie de pe bilantul contabil și de pe contul de profit și pierderi, la care se anexeaza raportul administratorilor și raportul cenzorilor, ambele în forma scurta, precum și procesul-verbal al adunarii generale a acționarilor sau asociatilor.
În vederea aplicarii prevederilor alin. 2 al articolului sus-mentionat, la setul de documente solicitate se va atasa copia de pe recipisa care certifica depunerea bilantului contabil, prin posta, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, iar în cazul când bilantul contabil se depune la registratura unităților Ministerului Finanțelor, exemplarul pentru Oficiul Registrului comerțului va contine stampila de înregistrare la acestea.
II. Pe linia organizarii și conducerii contabilitatii
1. Contabilitatea se tine în limba română și în moneda naționala.
Contabilitatea operațiunilor efectuate în valută se tine atât în moneda naționala, cat și în valută.
2. Operațiunile care afectează patrimoniul agentilor economici trebuie consemnate, în momentul producerii lor, în inscrisuri care dobândesc calitatea de document justificativ numai în cazul în care furnizeaza toate informațiile precizate la pct. 119 din Regulamentul de aplicare a
Legii contabilitatii nr. 82/1991 , aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 704/1993 , denumit în continuare regulament.
Documentele justificative se înregistrează în contabilitate în mod cronologic și sistematic.
Operațiunile economico-financiare consemnate în documente justificative se inscriu în mod cronologic în registrele de contabilitate obligatorii (registrul-jurnal, registrul-cartea mare, registrul-inventar).
Documentele justificative, precum și registrele contabile legale se păstrează la sediul declarat al societatii comerciale.
3. Unitatile patrimoniale au obligația să efectueze inventarierea generală a patrimoniului cel puțin o dată pe an, de regula la sfârșitul anului, în vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situația reala a patrimoniului.
Inventarierea patrimoniului se efectueaza în conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 2.388 din 15 decembrie 1995 , pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii patrimoniului.
Evaluarea elementelor patrimoniale cu ocazia inventarierii se efectueaza în conformitate cu prevederile pct. 132 din regulament.
Evaluarea bunurilor produse de unitate se face la costul de productie care cuprinde cheltuielile directe de productie, precum și cota cheltuielilor indirecte de productie, determinate rational ca fiind legate de fabricatia produselor stocate. La determinarea costului de productie trebuie avute în vedere prevederile pct. 110 din regulament potrivit caruia costul subactivitatii se reflecta direct în rezultatul exercitiului financiar. În situațiile în care costurile de productie au fost incluse și alte elemente decat cele prevăzute la pct. 19 lit. a) din regulament, la incheierea exercitiului financiar aceste elemente se vor exclude din costul de productie, fiind considerate cheltuieli neincorporabile, asa cum se prevede la pct. 106 din regulament.
Pentru a da o imagine fidela patrimoniului, situației financiare și rezultatelor obtinute, trebuie respectate principiile prevăzute la pct. 23 din regulament.
În acest sens se vor constitui provizioane pentru riscuri și cheltuieli, respectiv pentru deprecieri constatate cu ocazia inventarierii, în conformitate cu prevederile pct. 44, 60, 73, 85 și 94 din regulament, indiferent de regimul de deductibilitate a acestora.
Referitor la principiul independentei exercitiului financiar, se va avea în vedere ca, potrivit prevederilor pct. 95 din regulament, cheltuielile unității patrimoniale reprezinta sumele sau valorile platite sau de platit pentru anul incheiat. În acest scop, în cheltuielile exercitiului financiar trebuie cuprinse și consumurile de prestatii pentru care nu au fost primite inca facturile de la furnizori (evidentiate în creditul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite"), cota cheltuielilor înregistrate în avans, aferenta exercitiului financiar (evidentiata în contul 471 "Cheltuieli înregistrate în avans"), precum și dobanzile de platit, care se vor evidentia în creditul contului 168 "Dobanzi aferente imprumuturilor și datoriilor asimilate" și, respectiv, al contului 5186 "Dobanzi de platit", după caz.
Potrivit prevederilor pct. 100 din regulament, veniturile se înregistrează în momentul predarii bunurilor către cumpărători, al livrarii lor pe baza facturii sau în alte condiții prevăzute în contract, care să ateste transferul de proprietate a bunurilor respective asupra clientilor.
În veniturile exercitiului financiar trebuie cuprinse și livrarile de bunuri, prestarile de servicii, executarile de lucrari, pentru care, desi s-a efectuat transferul de proprietate, nu s-au întocmit facturile corespunzătoare (din debitul contului 418 "Clienti - facturi de întocmit"), cota veniturilor înregistrate în avans, aferenta perioadei (din contul 472 "Venituri înregistrate în avans"), precum și dobanzile de incasat (din debitul conturilor 2678 "Dobanzi aferente creanțelor imobilizate" și, respectiv, 5187 "Dobanzi de incasat", după caz).
4. Conform pct. 21 din regulament, reevaluarea activelor și pasivelor unității patrimoniale se efectueaza potrivit reglementarilor în vigoare.
privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, modificata și completata prin
Ordonanța Guvernului nr. 54/1997 , prevede la art. 10 lit. a) ca, prin valoarea de intrare a mijloacelor fixe, se înțelege valoarea de intrare a fiecarui mijloc fix, reevaluata în conformitate cu prevederile legale. Ultima reevaluare s-a efectuat în anul 1994 pe baza prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 500/1994
privind reevaluarea imobilizarilor corporale și modificarea capitalului social, cu modificările ulterioare, orice alta reevaluare urmand a avea la baza acte normative.
În consecința, evaluarile efectuate de către expertii evaluatori nu pot fi reflectate în contabilitate, cu excepțiile prevăzute de lege (de exemplu: aportul în natura la capitalul social).
5. Eventualele erori constatate în contabilitate după aprobarea și depunerea bilantului contabil vor fi corectate în anul în care acestea se constata, bilanturile contabile ale exercitiilor financiare anterioare nemaiputand fi modificate (pct. 5 din
Ordonanța Guvernului nr. 22/1996
privind actualizarea și completarea regimului general al contabilitatii).
6. Creantele și datoriile existente în valută la data de 31 decembrie 1997 se evidentiaza în contabilitate la cursul de schimb al pieței valutare, comunicat de Banca Naționala a României pentru această dată, iar diferentele nefavorabile sau favorabile de curs valutar se vor inregistra în conturile 476 "Diferente de conversie activ", respectiv 477 "Diferente de conversie pasiv", după caz.
Disponibilitatile banesti existente în valută la data de 31 decembrie 1997 se evidentiaza în contabilitate la cursul de schimb al pieței valutare, comunicat de Banca Naționala a României pentru acea data, iar diferentele de curs valutar rezultate se vor inregistra conform prevederilor
Ordinului ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 1.670/1997 .
7. Cupoanele valorice (bonuri de valoare), acordate agricultorilor, persoane fizice, în baza Ordonantei Guvernului nr. 21.1997, și utilizate pentru plata produselor livrate (seminte, material saditor, ingrasaminte, pesticide, motorina) și a serviciilor executate de către agentii economici în calitate de furnizori, se înregistrează în contabilitatea acestora astfel:
411 =
%
-
cu valoarea totală a facturilor emise de furnizor
701 (704)
-
cu valoarea produselor livrate sau a serviciilor prestate, cu plata pe bază de cupoane pentru agricultori (conform anexei nr. 5 la Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 465/1997)
4427
-
cu T.V.A. aferentă
și, concomitent,
5113/ analitic distinct
=
411
-
cu valoarea produselor livrate sau a serviciilor prestate, decontată pe bază de cupoane (coloana 5 din anexa nr. 5 menționată mai sus)
5121
=
5113/ analitic distinct
-
cu sumele încasate, decontate de bancă în funcție de valoarea cupoanelor depuse.
8. Mijloacele fixe care fac obiectul participării în natura la capitalul social al unei societăți comerciale nou-înființate se evidentiaza în contabilitate astfel:
% =
212
-
cu valoarea de înregistrare în contabilitate
281
-
cu valoarea amortizării calculate
261
-
cu valoarea neamortizată a mijloacelor fixe
și
261 =
1068/ analitic distinct
-
cu diferența dintre valoarea titlurilor dobândite și valoarea neamortizată a mijloacelor fixe.
În cazul vanzarii titlurilor astfel dobandite și înregistrate, operațiunile contabile vor fi urmatoarele:
461 =
772
-
cu valoarea de vânzare a titlurilor
și
% =
261
-
cu valoarea de înregistrare în contabilitate a titlurilor vândute
1068/ analitic distinct
-
cu valoarea titlurilor înregistrate în rezerve
672
-
cu diferența dintre valoarea de înregistrare a titlurilor și valoarea înregistrată în contul 1068.
9. Sumele platite pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în interesul serviciului de către agentii economici peste nivelul prevăzut de dispozitiile legale în vigoare pentru personalul angajat în instituțiile publice și în regiile autonome cu specific deosebit reprezinta numai venituri supuse impozitarii potrivit
art. 6 lit. a) din Legea nr. 32/1991 , republicată, astfel cum a fost modificata prin
Ordonanța Guvernului nr. 62/1997 , caracterul specific al sumelor respective fiind acela de acoperire a cheltuielilor de deplasare efectuate și, ca atare, nu se cuprind în fondul de salarii.
Cheltuielile în speta se reflecta în contabilitate în debitul contului 625 "Cheltuieli cu deplasari, detasari și transferari", analitic distinct, și se adauga, extracontabil, în statul de salarii, majorand masa totala a venitului impozabil.
10. Impozitele, taxele, precum și celelalte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, cu termene scadente până la data de 31 decembrie 1997, se achită prin depunerea ordinelor de plată de către platitori la societățile bancare unde au deschise conturile, astfel încât documentele de plată să fie încasate în contul general al trezoreriei statului până cel mai tarziu la data de 31 decembrie 1997 inclusiv.
De asemenea, regiile autonome și societățile comerciale cu capital majoritar de stat vor urmări respectarea prevederilor cuprinse în cap. I din Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1997, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 2.101 din 27 noiembrie 1997 .
11. Unitatile patrimoniale vor asigura corecta determinare a obligațiilor față de fondurile speciale (anexa nr. 2).
12. Profitul net contabil se repartizeaza după cum urmeaza:
a) la regiile autonome, în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 23/1996
privind repartizarea profitului la regiile autonome, aprobata prin
b) la societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, potrivit prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 26/1995 , cu modificările ulterioare, cu respectarea prevederilor
Legii nr. 31/1990 , cu modificările ulterioare;
c) la societățile comerciale cu capital majoritar privat, potrivit hotărârii adunarii generale a acționarilor sau asociatilor.
Profitul net repartizat pentru constituirea surselor proprii de finanțare potrivit prevederilor
art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 26/1995 , cu modificările ulterioare, se înregistrează în creditul contului 118 "Alte fonduri" analitic instinct (129 = 118).
13. Fondul pentru construirea de locuinte noi și pentru punerea în siguranța a locuintelor aflate în proprietatea persoanelor juridice române, ce se constituie în conformitate cu prevederile
art. 5 și 6 din Legea nr. 114/1996 , cu modificările ulterioare, se înregistrează în creditul contului 118 "Alte fonduri", analitic distinct (129 = 118).
Celelalte operațiuni privind construirea de locuinte se înregistrează în contabilitatea agentilor economici potrivit Planului de conturi general și normelor de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 704/1993 .
14. Rezerva disponibila aferenta acțiunilor proprii dobandite, constituita din profitul ramas după plata impozitului pe profit, potrivit pct. 24 din
Legea nr. 195/1997 , se înregistrează în creditul contului 1068 "Alte rezerve" analitic "Rezerva disponibila aferenta acțiunilor proprii dobandite" (129 = 1068) sau 1063(1088) = 1068, după caz.
15. Potrivit
art. 6 lit. a) din Legea nr. 42/1993 , republicată, cu modificările ulterioare, pentru produsele din producția interna (inclusiv produsele de alcool), baza de calcul a accizelor este ... "contravaloarea bunurilor livrate, exclusiv accizele, și anume costurile plus profitul agentilor economici producători...." .
Prin costuri se înțelege costul complet al produselor, astfel cum este definit la pct. 106 din regulament.
16. Majorarea capitalului social în condițiile prevăzute la pct. 39 din
se înregistrează în creditul contului 1012 "Capital subscris varsat" prin debitul conturilor 1068 "Alte rezerve" sau 118 "Alte fonduri" (pentru partea provenita din profitul net).
În categoria rezervelor legale se cuprind:
- rezervele constituite în proportie de 5% din profitul brut potrivit
art. 131 din Legea nr. 31/1990 , cu modificările ulterioare;
- rezervele constituite din diferentele favorabile de curs valutar, aferente disponibilitatilor în devize, reprezentand capital social în devize, în conformitate cu
Hotărârea Guvernului nr. 252/1996 , cu modificările ulterioare;
- alte rezerve prevăzute de acte normative.
III. Pe linia determinarii profitului impozabil
17. Contribuabilii care au determinat în anul 1995 și 1996 profitul impozabil în conformitate cu prevederile
cap. II din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 , republicată, cu modificările ulterioare, vor tine seama și de urmatoarele:
a) veniturile financiare reprezentand diferente de curs valutar favorabile, înregistrate începând cu data de 1 ianuarie 1997 la incasarea creanțelor de devize, se deduc la calculul profitului impozabil, dacă reprezinta influența deprecierii cursului monedei naționale între 1 ianuarie 1995 și 31 decembrie 1996;
b) cheltuielile financiare reprezentand diferente de curs valutar nefavorabile la plata datoriilor în valută, înregistrate începând cu data de 1 ianuarie 1997, nu sunt deductibile fiscal dacă reprezinta influența deprecierii cursului monedei naționale între 1 ianuarie 1995 și 31 decembrie 1996.
Excepție fac diferentele pentru care s-a constituit și s-a înregistrat în contabilitate provizion la nivelul pierderii nete în anul 1995 și 1996 potrivit
art. 1 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 335/1995 , republicată;
c) dobanzile, discounturile, penalizarile și despăgubirile aferente contractelor comerciale și de împrumut, determinate în scopul evaluării creanțelor și datoriilor în bilanturile fiscale ale anilor 1995 și 1996 și înregistrate în contabilitatea agentilor economici începând cu anul 1997, nu reprezinta venituri impozabile, respectiv sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil până la nivelul înregistrat în bilantul fiscal.
18. În conformitate cu prevederile
art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 , republicată, cu modificările ulterioare, pierderea fiscala care se recupereaza în urmatoarele 36 de luni este pierderea declarata de contribuabil în declaratiile de impunere ale anilor precedenti.
Nu se recupereaza pierderea declarata de contribuabilii mari, determinata de cresterea obligațiilor în bilantul fiscal sau de evaluarea acestora cu dobanzile aferente, precum și pierderea declarata în situația în care s-a realizat profit contabil.
19. Referitor la reducerea impozitului pe profitul utilizat potrivit prevederilor
art. 5 și 6 din Legea nr. 114/1996 , cu modificările ulterioare, la determinarea acesteia se va lua în calcul profitul contabil utilizat pentru destinatiile prevăzute de această lege, după scaderea celorlalte surse de finanțare, inclusiv a părții din acest profit asupra careia s-a calculat reducerea pentru reinvestire, potrivit prevederilor
art. 7 lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 , republicată, cu modificările ulterioare.
20. Societățile comerciale care s-au privatizat și care beneficiaza, potrivit prevederilor
art. 50 din Legea nr. 77/1994 , de reducerea cu 50% a impozitului pe profit pentru toate actiunile dobandite atât de la Fondul Proprietății de Stat, cat și de la Fondul Proprietății Private, vor calcula, începând cu data intrarii în vigoare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 38/1997 , o reducere de 30%, aplicata pentru impozitul datorat de la această dată, corespunzător acțiunilor dobandite de la Fondul Proprietății de Stat, raportat la capitalul social al societatii comerciale.
Reducerea calculată până la intrarea în vigoare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 38/1997
rămâne înscrisă în rd. 35 din declaratia de impunere, fără a se recalcula, adaugandu-se sumele calculate conform metodologiei enuntate la alineatul precedent, începând cu impozitul datorat după această dată.
21. Regularizarile prezentate mai sus vor fi inscrise în declaratia de impunere pentru anul fiscal expirat, care va fi depusa la termenul prevăzut pentru depunerea bilantului contabil.
IV. Probleme specifice societatilor comerciale din domeniul asigurarilor
Societățile comerciale din domeniul asigurarilor organizeaza și țin contabilitatea proprie potrivit prevederilor
Legii contabilitatii nr. 82/1991 , cu modificările ulterioare, regulamentului de aplicare a acesteia, proiectului planului de conturi și normelor de utilizare a conturilor contabile specifice unităților cu profil de asigurare și reasigurare, aprobat prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 1.247/1995 .
Pentru incheierea în mod corespunzător a exercitiului financiar-contabil pe anul 1997, societățile comerciale din domeniul asigurarilor, pe lângă precizarile comune tuturor agentilor economici, vor avea în vedere și precizarile din anexa nr. 4.
Anexa 1 la precizări
------------
DECLARATIE
Subsemnatul ......................................, în calitate de patron al Societatii Comerciale ........................., cod fiscal ................, am luat cunoștința de prevederile
art. 11 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , modificata și completata prin
Ordonanța Guvernului nr. 22/1996 , și declar pe propria răspundere că am asigurat organizarea și conducerea contabilitatii, precum și intocmirea bilantului contabil în stricta conformitate cu reglementarile legale în domeniu.
Numele ............................
Prenumele .........................
Act de identitate .................
seria ..... nr. ...................
Semnatura și stampila
..........................
Anexa 2 la precizări
------------
SITUAȚIA
obligațiilor agenților economici față de fondurile speciale în anul 1997
Nr. crt.
Fondul special
Agenții economici plătitori
Baza legală
Baza de calcul a obligației
Cota
Înregistrări contabile
1.
Contribuția la Fondul special pentru sănătate
Persoanele juridice și fizice care utilizează personal salariat
▪
Ordonanța Guvernului nr. 22/1992
Câștiguri brute realizate de salariați, aceleași ca pentru C.A.S.
2%
4311 = 447
▪
447 = 5121
▪
Precizările nr. 947/181.679 ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale și ale Ministerului Finanțelor
▪
Normele metodologice nr. 182.879/34.686/1992 ale Ministerului Sănătății și Ministerului Muncii și Protecției Sociale
Persoanele juridice care realizează încasări din acțiuni publicitare la produsele din tutun, țigări și băuturi alcoolice
▪
Ordonanța Guvernului nr. 22/1992
Încasările din acțiuni publicitare la produsele din tutun, țigări și băuturi alcoolice
10%
635 = 447
▪
447 = 5121
▪
Normele metodologice nr. 182.879/34.686/1992 ale Ministerului Sănătății și Ministerului Muncii și Protecției Sociale
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 40)
Persoanele juridice care realizează venituri din vânzările de produse din tutun, țigări și băuturi alcoolice
▪
Ordonanța Guvernului nr. 22/1992
Veniturile din vânzările de produse din tutun, țigări și băuturi alcoolice ale agenților economici și agenților economici importatori;
1%
635 = 447
▪
▪
Normele metodologice nr. 182.879/34.686/1992 ale Ministerului Sănătății și Ministerului Muncii și Protecției Sociale
447 = 5121
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 40)
Adaosul comercial aferent vânzărilor de produse din tutun și băuturi alcoolice după deducerea accizelor și a T.V.A. pentru agenții economici care comercializează astfel de produse
2.
Contribuția la Fondul de risc și accident pentru protecția specială a persoanelor handicapate
Persoanele juridice cu un număr de peste 250 de salariați, care refuză să încadreze cel puțin 3% persoane handicapate
▪
Legea nr. 57/1992 (art. 10)
Salariul minim brut pe țară înmulțit cu nr. de persoane handicapate, refuzate a fi încadrate
635 = 447
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 41)
447 = 5121
Persoanele juridice și fizice care utilizează personal salariat
▪
Fondul de salarii
1%
635 = 447
447 = 5121
3.
Contribuția la Fondul special pentru dezvoltarea și modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum și a celorlalte unități vamale
Agenții economici și celelalte persoane juridice care efectuează operațiuni de import-export definitive
▪
Valoarea în vamă a mărfurilor importate sau exportate (se plătește o dată cu plata taxelor vamale)
0,25% sau 0,5% conform legii
447 = 5121
▪
Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor,nr. 886/1994
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 42)
4.
Contribuția la Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic
Consumatorii de energie electrică din economie, cu excepția celor casnici, fiind colectat și virat de Regia Autonomă de Electricitate "Renel"
▪
Ordonanța Guvernului nr. 29/1994
La costul energiei electrice livrate consumatorilor
12%
la "Renel"
635 = 447
▪
La costul energiei termice livrate consumatorilor
3%
447 = 5121
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 43)
5.
Contribuția la Fondul special al drumurilor publice
Agenții economici care produc sau importă carburanți auto
▪
Legea nr. 118/1996, modificată și completată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/1997, aprobată și modificată prin Legea nr. 164/1997
Prețul cu ridicata, exclusiv accizele, pentru carburanți auto livrați la intern de producători
25%
635 = 447
447 = 5121
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 44)
Valoarea în vamă stabilită potrivit legii, pentru carburanți auto importați
25%
▪
Normele metodologice nr. 147.T.B./2.445/1997 ale Ministerului Transporturilor și Ministerului Finanțelor privind constituirea și utilizarea Fondului special al drumurilor publice
▪
Normele metodologice nr. 3.321/22.947/1997 ale Ministerului Transporturilor și Ministerului Finanțelor privind constituirea și utilizarea Fondului special al drumurilor publice
Agenții economici care produc sau importă autovehicule și remorci
▪
Legea nr. 118/1996, modificată și completată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/1997, aprobată și modificată prin Legea nr. 164/1997
Prețul cu ridicata, exclusiv accizele, pentru autovehiculele și remorcile livrate de către producătorii din țară pe piața internă, și valoarea în vamă a autovehiculelor și remorcilor importate
10% sau 5% potrivit legii
635 = 447
447 = 5121
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 44)
▪
Normele metodologice mai sus menționate
6.
Contribuția la Fondul special pentru protejarea asiguraților
Agenții economici din domeniul asigurărilor și reasigurărilor
▪
La volumul de prime brute încasate
0,5%
635 = 447
▪
Legea nr. 72/1997 (art. 45)
447 = 5121
7.
Contribuția la Fondul de pensii și asigurări sociale ale agricultorilor
Agenții economici care produc, industrializează și comercializează produse agricole și alimentare
▪
Hotărârea Guvernului nr. 3/1997
Veniturile realizate din activitatea de producție agricolă, de industrializare a produselor agricole și alimentare, după deducerea accizelor, respectiv din adaosul comercial, comisionul sau adaosul de alimentație publică realizat din activitatea de comercializare a produselor agricole și alimentare, astfel:
635 = 447
447 = 5121
▪
Instrucțiunile nr. 193/19.808/1997 ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Ministerului Finanțelor privind modul de calcul și de virare a sumelor datorate Fondului de pensii și asigurări sociale ale agricultorilor
▪
pentru producția agricolă
3,5%
▪
pentru activitatea de industrializare a produselor agricole
2%
▪
pentru comercializarea produselor agricole și alimentare
4%
Anexa 3 la precizări
------------
PRINCIPALELE ACTE NORMATIVE
emise în anul 1997, a caror aplicare are implicatii de ordin contabil în contabilitatea agentilor economici
1) Precizări privind masurile referitoare la incheierea exercitiului financiar-contabil pe anul 1996, la agentii economici, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 40 din 16 ianuarie 1997 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 24 ianuarie 1997.
2) Măsuri pentru reflectarea în contabilitate a unor operațiuni financiar-contabile din activitatea agentilor economici, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 104 din 10 aprilie 1997 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 10 aprilie 1997.
3) Precizări privind efectuarea și reflectarea în contabilitate a operațiunilor în valută, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 155 din 29 aprilie 1997 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 29 aprilie 1997.
4)
Decizia nr. 9 din 23 iulie 1997
privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 3/1992
privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 8 august 1997.
5) Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997
cu privire la diminuarea blocajului financiar și a pierderilor din economie, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 481 din 2 septembrie 1997 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 10 septembrie 1997.
6) Precizări pentru aplicarea prevederilor
art. 3 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 14/1997
cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1997, emise de Ministerul Finanțelor sub nr. 9.634 din 16 septembrie 1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 bis din 30 septembrie 1997.
7) Precizări privind reflectarea în contabilitate a unor operațiuni în valută, a diferentelor de curs valutar și a altor operațiuni, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 1.670 din 30 septembrie 1997 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 3 noiembrie 1997.
Anexa 4 la precizări
------------
PROBLEME SPECIFICE
societatilor comerciale din domeniul asigurarilor
1. Analiza soldurilor conturilor contabile, în sensul că acestea sa reflecte real operațiunile efectuate și înregistrate în contabilitate pe bază de documente justificative intocmite cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Cu aceasta ocazie se va urmări, în principal, clarificarea sumelor ce se mentin nejustificat în soldul unor conturi din activul și pasivul bilantului contabil, cum sunt conturile referitoare la debitori, creditori, decontari, operațiunile în legătură cu cedarile și primirile în reasigurare, cheltuielile efectuate în avans, veniturile încasate în avans, dobanzile neincasate sau neplatite, achitarea obligațiilor față de bugetul de stat și fondurile speciale, precum și identificarea apartenentei și a naturii sumelor încasate, în conformitate cu normele legale specifice domeniului asigurarilor și reasigurarilor.
2. Stabilirea corecta a nivelului veniturilor, precum și al cheltuielilor aferente acestor venituri, urmarindu-se:
a) Inregistrarea veniturilor și a cheltuielilor pe feluri, după natura lor, cu respectarea principiului independentei exercitiului financiar, care presupune delimitarea în timp a veniturilor și a cheltuielilor aferente activității desfășurate, pe măsura angajarii acestora și trecerii lor la rezultatul exercitiului financiar la care se referă.
În vederea determinarii corecte a rezultatului exercitiului financiar, se vor inregistra în evidența contabilă ca venituri sumele rezultate din operațiunile de asigurare, reasigurare, intermediere etc. și cheltuielile aferente realizării acestor venituri.
Pentru delimitarea corecta în timp a veniturilor rezultate din operațiuni specifice domeniului asigurarilor care nu apartin exercitiului financiar incheiat, se va utiliza contul 472 "Venituri înregistrate în avans".
b) În vederea determinarii profitului, din venituri se deduc sumele afectate rezervei de prime la asigurarile de viața, precum și sumele afectate rezervei de prime și daune pentru celelalte feluri de asigurări și reasigurari constituite potrivit prevederilor
privind constituirea, organizarea și functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor, prin efectuarea urmatorului articol contabil:
651
=
106
"Cheltuieli cu activitatea de asigurare și reasigurare" (analitic distinct)
"Rezerve legale" (analitic distinct)
3. Includerea pe cheltuieli a Fondului special pentru protejarea asiguratilor, în conformitate cu prevederile
art. 60 din Legea nr. 136/1995
privind asigurarile în România și ale Normelor privind constituirea, utilizarea și gestionarea Fondului special pentru protejarea asiguratilor, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 1.998/1996 , prin efectuarea articolului contabil:
635
=
447
"Cheltuieli cu alte impozite, taxe și vărsăminte datorate"
"Fonduri speciale, taxe și vărsăminte asimilate" (analitic distinct)
4. Operațiunile de intermediere în asigurări, efectuate de către societățile de intermediere din domeniul asigurarilor, vor avea la baza contractele incheiate cu societățile comerciale de asigurare, asigurare-reasigurare și reasigurare.
Pentru evidentierea în contabilitate a venitului realizat în urma operațiunilor de intermediere în asigurări (comisionul de intermediere), societățile de intermediere din domeniul asigurarilor vor utiliza contul 751 "Venituri din activitatea de asigurări și reasigurari", analitic distinct.
5. Constituirea și inregistrarea în contabilitate a rezervelor tehnice:
a) Constituirea, majorarea sau diminuarea rezervelor tehnice la nivelul stabilit de prevederile
art. 16 din Legea nr. 47/1991
privind constituirea, organizarea și functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor și menținerea acestora atâta timp cat continua valabilitatea contractelor de asigurare și reasigurare.
b) Pentru inregistrarea în contabilitate a rezervelor tehnice, având în vedere necesitatea existentei unui sistem unitar de raportare a rezervelor tehnice constituite conform obligației legale stipulate în
art. 16 din Legea nr. 47/1991 , la contul 1061 "Rezerve legale" vor fi utilizate conturi analitice pe categorii de rezerve astfel:
- "Rezerve de prime pentru asigurarile de viața";
- "Rezerve de prime la asigurarile nonviata";
- "Rezerve de daune la asigurarile nonviata";
- "Rezerve de prime și daune din operațiuni de reasigurare".
În cazul utilizarii sistemelor de prelucrare automata a datelor se va asigura respectarea normelor contabile, evidența contabilă fiind astfel organizata încât să permită cunoasterea cu exactitate a tuturor tipurilor de rezerve, la sfârșitul fiecarui exercitiu financiar.
6. Pentru verificarea indeplinirii prevederilor stipulate de
art. 16 din Legea nr. 47/1991
privind nivelul rezervelor de daune, contul 651 "Cheltuieli cu activitatea de asigurare și reasigurare" este necesar să se desfășoare pe urmatoarele analitice:
- prime cedate în reasigurare;
- daune platite;
- rezerve de daune;
- rezerve de prime;
- comisioane de reasigurare.
La contul 751 "Venituri din activitatea de asigurare și reasigurare" veniturile obtinute este necesar să fie, de asemenea, desfășurate pe urmatoarele analitice:
- prime de asigurare;
- prime pentru reasigurari primite;
- comisioane pentru reasigurari cedate;
- daune recuperate din reasigurari cedate.
7. Evidenta în contabilitate a operațiunilor rezultate din contractele de asigurare:
a) Pentru reflectarea corecta în contabilitate a operațiunilor rezultate din activitatea de reasigurare, se vor utiliza conturile prevăzute în proiectul planului de conturi specific unităților cu profil de asigurare și reasigurare, aprobat prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 1.247/1995 , respectiv:
467 "Decontari din operațiuni de reasigurare";
4671 "Decontari din operațiuni de reasigurare-primiri";
4672 "Decontari din operațiuni de reasigurare-cedari";
468 "Decontari pentru prime și daune în curs de lichidare din operațiuni de reasigurare".
b) În contabilitatea societatilor, comisionul corespunzător primei cuvenite reasiguratorilor la operațiunea de cedari în reasigurare se va reflecta în debitul contului 4672 "Decontari din operațiuni de reasigurare-cedari" prin creditul contului 751 "Venituri din activitatea de asigurare și reasigurare", analitic distinct.
-------------------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.