Norme · Ministerul Finanțelor Publice

Normele din 24 martie 2011

privind informațiile obligatorii care se înscriu în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plăți către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor Publice și informațiile cuprinse în mesajul electronic de plăți care se transmite în sistem informatic de către instituțiile de credit inițiatoare

prezumat în vigoare

Data actului
24 martie 2011
Emitent
Ministerul Finanțelor Publice
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 238 din 5 aprilie 2011
Citează
6 acte
Structură
0 articole, 3 anexe · 37.898 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Capitolul I Cadrul general de aplicare

1.1. Precizările din prezentele norme metodologice se aplică pentru operațiunile de plăți efectuate de către contribuabilii persoane fizice prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor Publice conform prevederilor

art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002

privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

1.2. În sensul prezentelor norme metodologice, următorii termeni se definesc astfel:

a) cont tranzitoriu - contul de disponibilități deschis pe numele Ministerului Finanțelor Publice la instituții de credit pe bază de convenții, în care contribuabilii persoane fizice pot achita obligații către bugetul general consolidat, fără perceperea de comisioane bancare;

b) contribuabil - persoana fizică ce datorează impozite, taxe, contribuții sau alte sume care se achită în contul tranzitoriu și pentru care codul de identificare fiscală valabil pentru plata obligațiilor bugetare este codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale;

c) plătitor - persoana fizică care achită sume în contul tranzitoriu din contul propriu deschis la instituția de credit, în contul obligațiilor sale sau în contul obligațiilor bugetare ale altei persoane fizice care are calitatea de contribuabil, astfel cum a fost acesta definit la lit. b);

d) ordin de plată pentru Trezoreria Statului - cont tranzitoriu (OPTT) - documentul de plată întocmit de contribuabil pentru achitarea obligațiilor către bugetul general consolidat, prin contul tranzitoriu, cu respectarea instrucțiunilor prezentelor norme metodologice;

e) fișier electronic de plăți - fișier transmis de instituția de credit Ministerului Finanțelor Publice în sistem informatic, care conține mesaje electronice de plată în care sunt cuprinse toate informațiile aferente instrumentelor de plată întocmite de plătitori.

Capitolul II Reguli privind deschiderea și funcționarea contului tranzitoriu

2.1. Contul tranzitoriu se deschide la solicitarea instituțiilor de credit interesate să ofere clienților persoane fizice servicii privind plata fără comision a obligațiilor bugetare, adresată Ministerului Finanțelor Publice.

2.2. Contul tranzitoriu se deschide după semnarea convenției încheiate de Ministerul Finanțelor Publice cu instituția de credit, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1. Convențiile încheiate se semnează din partea Ministerului Finanțelor Publice de directorii generali ai Direcției generale trezorerie și contabilitate publică și Direcției generale a tehnologiei informației.

2.3. (1) În contul tranzitoriu pot fi încasate sume reprezentând impozite, contribuții, taxe sau alte venituri ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat, care se achită prin virament de către clienții instituției de credit, persoane fizice.

(2) Conturile de venituri bugetare sau de disponibilități în care contribuabilii persoane fizice pot dispune plăți prin contul tranzitoriu sunt prevăzute în anexa la convenția încheiată cu instituția de credit.

(3) Orice modificare și/sau completare a conturilor prevăzute în anexa la convenția încheiată cu instituția de credit se comunică instituțiilor de credit cu care sunt încheiate convenții și se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.

2.4. (1) Instituțiile publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii, care își gestionează bugetele de venituri și cheltuieli prin conturi de disponibilități, și instituțiile publice care colectează în conturi de disponibilități venituri pentru bugetul general consolidat pot solicita Ministerului Finanțelor Publice cuprinderea în anexa la convențiile cu instituțiile de credit a veniturilor încasate de la persoane fizice. În solicitare se va menționa temeiul legal în baza căruia se încasează veniturile respective, conturile și codurile IBAN ale conturilor de disponibilități în care se virează sumele încasate prin contul tranzitoriu și titularii acestor conturi.

(2) Comisioanele plătite de Ministerul Finanțelor Publice instituțiilor de credit se vor situa la nivelul comisioanelor percepute de Societatea Națională de Transfer de Fonduri și Decontări - TRANSFOND - S.A. pentru decontarea ordinelor de plată pentru Trezoreria Statului aferente operațiunilor de transfer al soldului contului tranzitoriu. Plata comisioanelor se va efectua lunar în baza documentelor justificative emise de instituțiile de credit.

(3) La stabilirea termenelor de plată se au în vedere prevederile

art. 36 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2009

cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin

Legea nr. 227/2009 , cu modificările și completările ulterioare.

(4) Disponibilitățile aflate în contul tranzitoriu nu sunt purtătoare de dobânzi.

Capitolul III Efectuarea plăților

3.1. Informațiile obligatorii necesare efectuării plății care se înscriu de către plătitori în OPTT sunt următoarele:

1. numărul ordinului de plată;

2. suma de plată;

3. numele și prenumele plătitorului;

4. codul numeric personal al plătitorului;

5. adresa plătitorului;

6. codul IBAN al contului plătitorului;

7. denumirea instituției de credit inițiatoare;

8. beneficiarul, potrivit instrucțiunilor din anexa nr. 2.1;

9. codul de identificare fiscală al beneficiarului, care reprezintă:

a) codul de identificare fiscală al primăriei sau al instituției publice căreia i se cuvin sumele - pentru obligațiile bugetare datorate bugetelor locale, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii sau instituțiilor publice care colectează venituri pentru bugetul general consolidat;

b) codul de identificare fiscală al casei de pensii publice, casei de asigurări de sănătate sau al agenției pentru ocuparea forței de muncă - pentru obligațiile bugetare prevăzute în anexa nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor secțiunii a 5-a din

cap. I din Ordonanța Guvernului nr. 86/2003

privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, referitoare la activitățile de declarare și colectare a creanțelor bugetare reprezentând contribuții sociale, aprobate prin

Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.644/2003 ;

c) codul numeric personal al contribuabilului - pentru alte obligații față de bugetul general consolidat decât cele prevăzute la lit. a) și b);

10. codul IBAN al contului tranzitoriu;

11. codul contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata (potrivit anexei la convențiile încheiate cu instituțiile de credit);

12. codul numeric personal al contribuabilului, care se completează în rubrica "reprezentând", numai în cazul obligațiilor bugetare prevăzute la pct. 9 lit. a) și b), în situația în care plătitorul dispune plăți pentru alt contribuabil.

3.2. (1) Contribuabilii persoane fizice pot utiliza pentru efectuarea plăților către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu atât OPTT, cât și alte instrumente de plată agreate cu instituția de credit.

(2) OPTT se completează de către plătitori distinct pentru fiecare tip de obligație bugetară, pe suport hârtie, cu ajutorul aplicației informatice puse la dispoziție de Ministerul Finanțelor Publice, sau pe suport electronic, în funcție de termenii și condițiile contractuale convenite cu instituția de credit la care aceștia își au conturile deschise.

(3) Instituțiile de credit pot accepta pentru clienții proprii alte instrumente de plată decât cele prevăzute la alin. (2), cu condiția ca acestea să cuprindă toate informațiile obligatorii necesare efectuării plății prevăzute în OPTT și să respecte instrucțiunile cu privire la completarea acestora.

(4) Modelul OPTT și instrucțiunile de completare a acestuia sunt prevăzute în anexele nr. 2 și 2.1.

3.3. Pentru operațiunile de plăți efectuate prin contul tranzitoriu, momentul plății este cel prevăzut la

art. 114 alin. (3) lit. c) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003

privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum această informație este transmisă Ministerului Finanțelor Publice prin mesajul electronic de plăți de către instituția de credit inițiatoare.

3.4. Instituțiile de credit nu percep comisioane pentru operațiunile de plăți dispuse de contribuabili prin contul tranzitoriu.

Capitolul IV Decontarea sumelor achitate prin intermediul contului tranzitoriu

4.1. Instituțiile de credit asigură creditarea contului tranzitoriu cu sumele achitate de contribuabili, în aceeași zi în care s-a debitat contul plătitorilor cu sumele respective.

4.2. Sumele colectate zilnic în contul tranzitoriu se transferă de către instituțiile de credit în contul Ministerului Finanțelor Publice deschis la trezoreria operativă centrală, în prima zi lucrătoare următoare de la încasare, denumită în continuare ziua z+1, pentru tranzacțiile aferente zilei lucrătoare anterioare, denumită în continuare ziua z. Operațiunea de transfer se efectuează de instituția de credit pe bază de ordin de plată, astfel încât să crediteze contul curent general al Trezoreriei Statului până la ora 12,00 a zilei z+1.

Capitolul V Întocmirea și transmiterea fișierelor electronice de plăți de către instituțiile de credit

5.1. În ziua z+1, instituțiile de credit întocmesc un fișier electronic de plăți ce conține mesaje electronice de plată aferente tranzacțiilor zilei z, care va fi semnat electronic cu certificate calificate și va fi transmis Ministerului Finanțelor Publice în sistem informatic.

5.2. Totalul plăților din fișierul prevăzut la pct. 5.1 va corespunde cu totalul sumei din ordinul de plată pentru Trezoreria Statului prin care instituțiile de credit transferă soldul contului tranzitoriu, întocmit în ziua z+1.

5.3. Fișierul electronic de plăți se transmite Ministerului Finanțelor Publice în sistem informatic în ziua în care instituția de credit a întocmit ordinul de plată pentru transferul soldului contului tranzitoriu, până la ora 12,00, împreună cu extrasul de cont al contului tranzitoriu aferent zilei pentru care se face transferul. La finele fiecărei luni, extrasele de cont transmise zilnic în sistem informatic vor fi eliberate și pe suport hârtie, semnate de persoanele autorizate, sau în sistem informatic, semnate electronic cu certificate calificate.

5.4. Denumirea fișierelor electronice de plăți va cuprinde:

- caracterele 1-4 - codul BIC al băncii;

- caracterele 5-13 - data fișierului (format AAAALLZZ);

- caracterele 14-20 - o secvență numerică unică atașată fișierului.

5.5. Informațiile obligatorii care se regăsesc în fișierul electronic de plăți sunt următoarele:

1. numărul de referință al tranzacției;

2. numărul ordinului de plată întocmit de plătitor;

3. data ordinului de plată întocmit de plătitor;

4. data plății, constând în data debitării contului plătitorului și creditării contului tranzitoriu;

5. codul de identificare fiscală al plătitorului;

6. denumirea plătitorului;

7. adresa plătitorului;

8. codul IBAN al plătitorului (codul IBAN al contului care s-a debitat);

9. codul de identificare fiscală al beneficiarului;

10. denumirea beneficiarului;

11. suma plătită, în cifre;

12. informațiile cuprinse de plătitor în cele 3 câmpuri din rubrica "reprezentând" a OPTT, respectiv: codul contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata; codul de identificare fiscală al contribuabilului; alte explicații privind plata, care se completează astfel:

- maximum 10 caractere sunt atribuite codului contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata (potrivit anexei la convențiile încheiate cu instituțiile de credit);

- maximum 13 caractere sunt atribuite codului de identificare fiscală al contribuabilului;

- maximum 45 de caractere sunt atribuite explicațiilor în legătură cu plata efectuată.

Cele 3 categorii de informații cuprinse la rubrica "reprezentând" vor fi separate prin caracterul "/" (de exemplu: 20030103/1701010400243/buget de stat).

5.6. În situația în care fișierul electronic de plăți nu poate fi transmis datorită unor defecțiuni ale liniilor de comunicație sau din alte motive, acesta va fi copiat pe suport flash sau optic și va fi depus de instituția de credit la sediul Ministerului Finanțelor Publice, până cel târziu la ora 14,00 a zilei z+1, însoțit de adresa de înaintare.

Capitolul VI Soluționarea diferențelor înregistrate între sumele transferate din contul tranzitoriu și informațiile din fișierul conținând mesaje electronice de plăți

6.1. (1) Ministerul Finanțelor Publice va sesiza instituțiile de credit în legătură cu orice problemă privind sumele transferate din contul tranzitoriu, cel târziu până la ora 14,00 a zilei lucrătoare în care au fost încasate sumele în contul deschis la trezoreria operativă centrală.

(2) Instituțiile de credit împreună cu Ministerul Finanțelor Publice soluționează, până la ora 16,00 a zilei în care au fost încasate sumele în contul deschis la trezoreria operativă centrală, erorile care fac obiectul sesizării.

(3) Adresele de e-mail de la/la care se fac sesizările și la/de la care se primesc propunerile de soluționare se stabilesc în convențiile încheiate între Ministerul Finanțelor Publice și instituțiile de credit.

6.2. Restituirea și returnarea sumelor către instituția de credit

6.2.1. (1) În cazul în care suma totală din fișierul conținând mesaje electronice de plăți este diferită de suma transferată din contul tranzitoriu, acesta se restituie de către Ministerul Finanțelor Publice instituției de credit, în ziua în care a fost primit, până la ora 14,00, cu explicația "fișier întocmit incorect".

(2) În situația prevăzută la alin. (1), instituția de credit are obligația de a retransmite Ministerului Finanțelor Publice fișierul conținând mesaje electronice de plăți, refăcut la nivelul sumei transferate din contul tranzitoriu, până cel târziu la ora 16,00 a zilei în care acesta i-a fost restituit.

(3) În cazul în care instituția de credit nu transmite fișierul conținând mesaje electronice de plăți refăcut în cadrul termenului prevăzut la alin. (2), Ministerul Finanțelor Publice va proceda la restituirea integrală în contul instituției de credit a sumei încasate, în prima zi lucrătoare următoare.

6.2.2. Ministerul Finanțelor Publice va returna instituției de credit sumele aferente unor plăți cuprinse în fișier în următoarele situații:

a) codul de identificare fiscală al beneficiarului nu se regăsește în evidența fiscală;

b) contul de venituri bugetare sau de disponibilități în care s-a dispus plata nu se regăsește în anexa la convenția încheiată cu instituția de credit;

c) sumele aferente plăților cuprinse în fișier nu sunt decontate în termenul prevăzut la

art. 5^1 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 , republicată, cu modificările și completările ulterioare;

d) mesajul electronic de plată nu conține toate elementele prevăzute la pct. 5.5.

6.2.3. Virarea sumei către instituția de credit potrivit pct. 6.2.2 se realizează printr-un ordin de plată care va însuma valoarea tuturor plăților care fac obiectul returului și care va fi însoțit de un fișier care se transmite în sistem informatic și care va conține următoarele informații din mesajele electronice de plată inițiale:

1. numărul de referință al plății;

2. numărul ordinului de plată întocmit de plătitor;

3. data ordinului de plată întocmit de plătitor;

4. data plății, constând în data debitării contului plătitorului și creditării contului tranzitoriu;

5. codul de identificare fiscală al plătitorului;

6. denumirea plătitorului;

7. adresa plătitorului;

8. codul IBAN al plătitorului (codul IBAN al contului care s-a debitat);

9. codul de identificare fiscală al beneficiarului;

10. denumirea beneficiarului;

11. suma plătită, în cifre;

12. informațiile cuprinse de plătitor în cele 3 câmpuri din rubrica "reprezentând" a OPTT, respectiv: codul contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata; codul de identificare fiscală al contribuabilului; alte explicații privind plata, care se completează astfel:

- 10 caractere sunt atribuite codului contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata (potrivit anexei la convențiile încheiate cu instituțiile de credit);

- 13 caractere sunt atribuite codului de identificare fiscală al contribuabilului;

- 45 de caractere sunt atribuite explicațiilor în legătură cu motivul returului.

6.2.4. În cazul în care ordinul de plată prin care se transferă soldul contului tranzitoriu nu se întocmește și nu se decontează prin sistemul electronic de plată în ziua z+1, suma se restituie integral în contul instituției de credit, iar mesajul electronic de plată aferent se restituie acesteia, cu explicația "termenul de decontare a fost depășit".

Capitolul VII Dispoziții finale

7.1. Anexele nr. 1, 2 și 2.1 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

Anexa 1 la normele metodologice

Ministerul Finanțelor Publice Banca ...............

Nr. ....../data ............ Nr. ...../data ......

Având în vedere prevederile

art. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002

privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

între:

Ministerul Finanțelor Publice, denumit în continuare MFP, cu sediul în municipiul București, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, reprezentat prin ......., în calitate de director general al Direcției generale trezorerie și contabilitate publică, și prin ........, în calitate de director general al Direcției generale a tehnologiei informației, pe de o parte,

și

........, denumită în continuare Banca, cu sediul în ......., str. .......... nr...., sectorul ..., reprezentată prin ........, în calitate de ........, și prin ......, în calitate de ......., pe de altă parte,

s-a încheiat următoarea

CONVENȚIE

1. Obiectul convenției

1.1. Obiectul prezentei convenții îl constituie deschiderea pe numele MFP la Banca ...... a contului tranzitoriu cu cod IBAN ......, în care pot fi încasate sume reprezentând impozite, contribuții, taxe sau alte venituri ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat, care se achită de clienți ai Băncii, persoane fizice identificate fiscal prin codul numeric personal, în conturile prevăzute în anexa la prezenta convenție, și stabilirea obligațiilor părților cu privire la funcționarea acestuia.

2. Durata

2.1. Prezenta convenție intră în vigoare la data de ...... și se încheie pe o perioadă de un an, prelungindu-se de plin drept pe perioade succesive egale, dacă niciuna dintre părți nu o denunță unilateral prin notificare scrisă transmisă celeilalte părți cu 30 de zile înainte de data stabilită pentru încetare.

3. Obligațiile părților

3.1. Banca are următoarele obligații:

a) de a respecta întocmai prevederile legale în vigoare privind informațiile obligatorii din ordinul de plată pentru Trezoreria Statului - cont tranzitoriu (OPTT) și din fișierul electronic de plăți, precum și toate termenele și obligațiile din aceste prevederi;

b) de a asigura creditarea contului tranzitoriu deschis pe numele MFP, cu sumele achitate de contribuabili, în ziua în care s-a debitat contul acestora cu plățile respective;

c) de a asigura transferul în ziua z+1 lucrătoare în contul MFP deschis la trezoreria operativă centrală, cu cod IBAN ......, a sumelor colectate în contul tranzitoriu în ziua z, pe bază de ordin de plată care se decontează prin Societatea Națională de Transfer de Fonduri și Decontări - TRANSFOND - S.A.;

d) de a transmite MFP prin mijloacele de comunicație securizate puse la dispoziție de MFP fișierul electronic de plăți care conține mesaje electronice de plată.

Structura fișierului de plăți:

- NRREF VARCHAR2 (35 BYTE),

- referința tranzacției;

- NR_DOC VARCHAR2 (35 BYTE),

- numărul documentului;

- DATA_DOC DATE,

- data documentului;

- DATA_PLATII DATE,

- data plății;

- COD_PLATITOR VARCHAR2 (35 BYTE),

- CNP plătitor (obligatoriu CNP);

- NUME_PL VARCHAR2 (70 BYTE),

- numele plătitorului;

- ADRESA_PL VARCHAR2 (140 BYTE),

- adresa plătitorului;

- CONT_PLATITOR VARCHAR2 (34 BYTE),

- IBAN plătitor;

- COD_BENEFICIAR VARCHAR2 (35 BYTE), - CUI beneficiar (CF sau CNP);

- NUME_BN VARCHAR2 (70 BYTE),

- numele beneficiarului;

- SUMA NUMBER (20,2),

- suma;

- EXPLICATII VARCHAR2 (140 BYTE)

- explicații.

Structura pentru câmpul EXPLICAȚII este următoarea:

IMPOZIT/COD_BENEFLOCAL/ALTE EXPLICATII, unde:

- IMPOZIT NOT NULL VARCHAR2 (10 BYTE) - codul bugetar al impozitului pentru care se face plata sau al contului de disponibilități;

- COD_BENEFLOCAL VARCHAR2 (35 BYTE) - este codul contribuabilului plății în cazul plăților către primării (impozite locale) și către alte instituții publice care percep anumite taxe;

e) de a transmite zilnic MFP în sistem informatic extrasul contului tranzitoriu aferent zilei pentru care se face transferul. La finele fiecărei luni, extrasele de cont transmise zilnic în sistem informatic vor fi eliberate și pe suport hârtie, semnate de persoanele autorizate, sau în sistem informatic, semnate electronic cu semnătură calificată;

f) de a transmite MFP documentele justificative cu privire la comisionul lunar datorat pentru operațiunile de transfer a soldului contului tranzitoriu;

g) de a semna toate fișierele electronice cu semnătura electronică calificată;

h) de a transmite MFP semnăturile electronice calificate care reprezintă banca în relația cu MFP.

3.2. MFP are următoarele obligații:

a) de a respecta întocmai prevederile legale în vigoare privind informațiile obligatorii din fișierul electronic de plăți privind sumele restituite sau returnate, precum și toate termenele și obligațiile din aceste prevederi;

b) de a sesiza Banca, prin e-mail, de la adresa ....... la adresa ......, în legătură cu orice probleme privind sumele transferate din contul tranzitoriu;

c) de a transmite Băncii prin mijloacele de comunicație securizate puse la dispoziție de MFP un fișier electronic de plăți care conține mesaje electronice de plată aferente ordinelor de plată de restituiri/retururi;

d) de a achita Băncii, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor justificative, comisionul lunar datorat pentru operațiunile de transfer al soldului contului tranzitoriu;

e) de a semna toate fișierele electronice cu semnătură electronică calificată;

f) de a transmite băncii semnăturile electronice calificate care reprezintă MFP în relația cu Banca.

3.3. Dispoziții comune

3.3.1. Banca își asumă faptul că fișierele electronice conținând mesaje electronice de plată, semnate cu semnătura electronică calificată, sunt conforme cu ordinele de plată dispuse de clienți. Orice sesizare a unui plătitor cu privire la neconcordanța dintre informațiile înscrise de client într-un ordin de plată și informația transmisă MFP prin intermediul fișierului electronic cade în sarcina Băncii.

3.3.2. MFP își asumă faptul că fișierele electronice conținând mesaje electronice de plată aferente ordinelor de plată de restituiri/retururi, semnate cu semnătura electronică calificată, sunt conforme cu ordinele de plată transmise de Bancă. Orice sesizare cu privire la neconcordanța dintre informațiile înscrise în mesajul electronic transmis de Bancă și informația transmisă MFP prin intermediul fișierului electronic aferentă mesajelor electronice de restituiri/retururi cade în sarcina MFP.

4. Modificarea convenției

4.1. Modificarea clauzelor prezentei convenții se poate face numai cu acordul scris al părților semnatare, prin act adițional.

5. Încetarea convenției

Prezenta convenție încetează în următoarele situații:

5.1. prin acordul părților;

5.2. ca urmare a abrogării/modificării prevederilor legale care au stat la baza încheierii acesteia.

6. Forța majoră

6.1. Niciuna dintre părțile semnatare nu răspunde de neexecutarea la termen ori de executarea în mod necorespunzător - total sau parțial - a oricărei obligații care îi revine în baza prezentei convenții, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligației respective a fost cauzată de forța majoră, așa cum este definită de lege.

6.2. Partea care invocă forța majoră este obligată să notifice celeilalte părți, în ziua producerii evenimentului, și să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecințelor acesteia.

6.3. Dacă în termen de 30 de zile lucrătoare de la producere evenimentul care a generat cauza de forță majoră nu încetează, părțile au dreptul să își notifice încetarea de drept a prezentei convenții fără ca vreuna dintre părți să pretindă daune-interese.

7. Dispoziții finale

7.1. Orice litigii născute din interpretarea și executarea prezentei convenții se vor soluționa pe cale amiabilă, iar în cazul în care nu se ajunge la un acord pe această cale se va apela la instanțele judecătorești competente.

7.2. Drepturile și obligațiile rezultate din semnarea prezentei convenții nu pot face obiectul cesiunii.

Prezenta convenție s-a semnat astăzi, ....... în ...... exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte contractantă semnatară.

Ministerul Finanțelor Publice Banca ...........

.............................

Anexa 2 la normele metodologice

Ordin de plată pentru Trezoreria Statului - cont tranzitoriu (OPTT)
- model -
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│
┌────────┐
┌────────┐
│
│Ordin de Plată pentru Trezoreria
Nr.│
│ PLĂTIȚI│
│ LEI, adică │
│Statului - cont tranzitoriu (OPTT)
└────────┘
└────────┘
│
│
│
│ ┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│
│ └───────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
│
├───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────┤
│
_________________________________
│
│
│ PLĂTITOR [_________________________________]
│
│
│
________
│
│
│ Cod de identificare
[________]
Adresa
│
│
│ fiscală
│
│
│ ┌────────────────────────────────────────┐
│
│
│ └────────────────────────────────────────┘
│
│
│
Codul BIC
│
│
│ Cod IBAN
┌───────────────┬─────────────┐
│
│
│ plătitor
│
│
│
│
│
│
└───────────────┴─────────────┘
│
│
│
┌─────────────────────────────────┐
│
│
│ De la
│
│
│Primirea/Acceptarea_____
│
│
└─────────────────────────────────┘
│
│
│
│Semnătura_____________
(L.S.)│
├───────────────────────────────────────────────┤
│
│
____________________________
│
│
│ Beneficiar
[____________________________]
├──────────────────────────────┤
│
_________
│
│
│ Cod de identificare fiscală
[_________]
│Tipul
NORMAL
URGENT
│
│
│transferului
____
____
│
│
Codul BIC
│
[____]
[____]
│
│ Cod IBAN
┌──────────────────┬──────────┐
│
│
│ beneficiar │
│
│
│
│
│
└──────────────────┴──────────┘
├──────────────────────────────┤
│
│
│
│ Reprezentând:
│
│
│
___________
_________
│
_______
│
│ Cod buget
[___________]
CNP [_________]
│Data emiterii: [_______]
│
│
│
│
│
____________________________
│
(L.S.)│
│ Explicații
[____________________________]
│________________________
│
│
│Semnătura plătitorului
│
│
│ și ștampila
│
│
│
EXP.
│
│
Data debitării:
│┌──────────────────┬────┐
│
│
│└──────────────────┴────┘
│
└───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────┘

Anexa 2.1 la normele metodologice

INSTRUCȚIUNI DE COMPLETARE

a formularului "Ordin de plată pentru Trezoreria

Statului - cont tranzitoriu (OPTT)"

Art. 1. - Elementele din formularul "Ordin de plată pentru Trezoreria Statului - cont tranzitoriu (OPTT)" se completează astfel:

a) în rubrica "Nr." se înscrie numărul ordinului de plată atribuit de către plătitor;

b) în rubrica "PLĂTIȚI" se înscrie suma în cifre; cifrele se aliniază de la dreapta la stânga;

c) în rubrica "LEI, adică" se înscrie, citeț și, recomandabil, fără pauză între cuvinte, suma în litere;

d) în rubrica "PLĂTITOR" se înscriu numele și prenumele persoanei fizice din contul căreia se efectuează plata;

e) în rubrica "Cod de identificare fiscală" se înscrie codul numeric personal al plătitorului;

f) în rubrica "Adresa" se înscrie adresa plătitorului;

g) în rubrica "Cod IBAN plătitor" se completează codul IBAN al contului deschis pe numele plătitorului la instituția de credit inițiatoare;

h) în rubrica "Codul BIC" se înscrie codul BIC al instituției de credit inițiatoare;

i) în rubrica "De la" se înscrie denumirea instituției de credit inițiatoare;

j) rubrica "Beneficiar" se completează astfel:

1. pentru obligațiile bugetare către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul asigurărilor pentru șomaj, se completează bugetul căruia i se cuvin sumele;

2. pentru obligațiile bugetare datorate bugetelor locale, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii sau instituțiilor publice care încasează taxe pentru bugetul general consolidat, se completează denumirea unității administrativ-teritoriale sau a instituției publice căreia i se cuvin sumele;

3. pentru obligațiile bugetare prevăzute în anexa nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor secțiunii a 5-a din

cap. I din Ordonanța Guvernului nr. 86/2003

privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, referitoare la activitățile de declarare și colectare a creanțelor bugetare reprezentând contribuții sociale, aprobate prin

Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.644/2003 , se înscrie denumirea casei de pensii publice, casei de asigurări de sănătate sau agenției pentru ocuparea forței de muncă la care au fost declarate obligațiile de plată care se achită;

4. pentru obligațiile reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule, se completează fondul pentru mediu;

k) rubrica "Cod de identificare fiscală" se completează după cum urmează:

1. codul numeric personal al contribuabilului, pentru obligațiile bugetare prevăzute la lit. j) pct. 1 și 4;

2. codul de identificare fiscală al primăriei sau al instituției publice căreia i se cuvin sumele, pentru obligațiile bugetare prevăzute la lit. j) pct. 2;

3. codul de identificare fiscală al casei de pensii publice, casei de asigurări de sănătate sau agenției pentru ocuparea forței de muncă, pentru obligațiile menționate la lit. j) pct. 3;

l) în rubrica "Cod IBAN beneficiar" se înscrie: codul IBAN al contului tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor Publice, comunicat de instituția de credit prin care se efectuează plata;

m) în rubrica "Codul BIC" se înscrie identitatea instituției destinatare prin cod BIC;

n) rubrica "Reprezentând" se completează astfel:

- în câmpul 1, care conține maximum 10 caractere, se completează codul contului de venituri bugetare sau de disponibilități în care se dispune plata de către plătitorul obligațiilor bugetare, prevăzute în convențiile încheiate între Ministerul Finanțelor Publice cu instituțiile de credit și publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice;

- în câmpul 2, care conține maximum 13 caractere, se completează codul numeric personal al contribuabilului, care poate fi codul numeric personal al plătitorului în cazul în care acesta are și calitatea de contribuabil sau codul numeric personal al altei persoane fizice, în situația în care plătitorul efectuează plata în numele altui contribuabil;

- în câmpul 3, care conține maximum 45 de caractere, se completează explicații în legătură cu plata efectuată. În cazul în care plătitorul efectuează plata în numele altui contribuabil, în această rubrică se vor completa obligatoriu și numele și prenumele contribuabilului respectiv.

Art. 2. - (1) Pentru plățile dispuse prin conturi tranzitorii deschise pe numele Ministerului Finanțelor Publice la instituții de credit, se aplică următoarele reguli:

a) în cazul în care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informația despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituția de credit, după caz, identifică beneficiarul atât prin nume/denumire, cât și printr-un cod de identificare fiscală, iar aceste două informații identifică persoane diferite, va fi luat în considerare doar codul de identificare fiscală ca element unic de identificare a beneficiarului, în vederea creditării contului acestuia;

b) în cazul în care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informația despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituția de credit, după caz, identifică conținutul economic al operațiunii atât prin explicații, cât și printr-un cont de venituri bugetare sau de disponibilități, iar aceste două informații reprezintă informații diferite, va fi luat în considerare doar contul de venituri bugetare sau de disponibilități ca element unic de identificare a conținutului economic al operațiunii, în vederea creditării contului beneficiarului;

c) în cazul obligațiilor bugetare prevăzute la art. 1 lit. j) pct. 1 și 4, pentru care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informația despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituția de credit, după caz, identifică beneficiarul printr-un cod numeric personal diferit de cel înscris în câmpul 2 din rubrica "Reprezentând", va fi luat în considerare codul numeric personal al beneficiarului ca element unic de identificare a beneficiarului, în vederea creditării contului acestuia. Această regulă se aplică și în situația în care câmpul 2 din rubrica "Reprezentând" nu se completează de către plătitor;

d) în cazul obligațiilor bugetare prevăzute la art. 1 lit. j) pct. 2 și 3, pentru care ordinul de plată întocmit de plătitor sau informația despre acesta transmisă prin mesajul electronic de către instituția de credit, după caz, nu conține informații cu privire la codul numeric personal al contribuabilului, va fi luat în considerare codul numeric personal al plătitorului ca element unic de identificare a contribuabilului, în vederea creditării contului acestuia.

(2) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a)-d), Trezoreria Statului nu este ținută răspunzătoare pentru ordinele de plată în care numele/denumirea beneficiarului și codul de identificare fiscală nu identifică același beneficiar, pentru ordinele de plată în care informațiile cu privire la contribuabil sunt incomplete sau eronate ori pentru ordinele de plată în care referințele privind conținutul economic al operațiunii și codul contului de venituri bugetare sau de disponibilități nu exprimă același lucru.

-------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.