Decizia nr. 1241/2011
referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) și art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, precum și ale art. III alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008 privind modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
prezumat în vigoare
Augustin Zegrean - președinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzaroiu - judecător
Mircea Ștefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Benke Karoly - magistrat-asistent-șef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se afla soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) și
art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, precum și ale
art. III alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008
privind modificarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepție ridicată de Societatea Comercială "Jollygames" - S.R.L. din București în Dosarul nr. 41.589/3/2009 al Tribunalului București - Secția a IX-a de contencios administrativ și fiscal și care formează obiectul Dosarului nr. 4.692D/2010.
La apelul nominal se constată lipsa părților, față de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită, în principal, respingerea excepției de neconstituționalitate ca inadmisibilă, întrucât obiectul excepției de neconstituționalitate se confundă cu cel al cererii de chemare în judecată, contrar art. 146 lit. d) din Constituție, iar, în subsidiar, solicită admiterea excepției deoarece dispozițiile legale criticate contravin celor statuate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în Cauza C-402/09 - Ioan Tatu împotriva României.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 12 noiembrie 2010, pronunțată în Dosarul nr. 41.589/3/2009, Tribunalul București - Secția a IX-a de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) și
art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, precum și ale
art. III alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008
privind modificarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepție ridicată de Societatea Comercială "Jollygames" - S.R.L. din București într-o cauză având ca obiect o acțiune introdusă împotriva
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008 , în temeiul
art. 9 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 .
În motivarea excepției de neconstituționalitate se arată, în esență, că taxa pe poluare reprezintă o măsură de natură a proteja mediul înconjurător și că această taxă trebuie plătită pentru fiecare autovehicul. Or, scutirea de la plata taxei pe poluare a autovehiculelor care aparțin statului, misiunilor diplomatice sau a celor care nu depășesc 2.000 cmc este discriminatorie din moment ce dreptul la un mediu înconjurător sănătos și echilibrat ecologic îl au toți cetățenii; o asemenea scutire împiedică realizarea dezideratului pentru care a fost adoptată ordonanța de urgență criticată, și anume protecția mediului înconjurător.
Se mai arată că taxa pe poluare, astfel cum este reglementată, pe de o parte, diminuează sau este destinată să diminueze introducerea în România a unor autoturisme secondhand deja înmatriculate într-un alt stat membru, iar, pe de altă parte, orientează cumpărătorii să achiziționeze autovehicule second-hand deja înmatriculate în România; mai mult, prin efectul
art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008 , cumpărătorii sunt orientați și spre achiziționarea de autoturisme noi cu capacitate cilindrică sub 2.000 cmc, în condițiile în care în România sunt fabricate numai asemenea autoturisme. Toate acestea demonstrează încălcarea art. 90 din Tratatul de instituire a Comunității Europene (devenit art. 110 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene).
Tribunalul București - Secția a IX-a de contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate formulată este neîntemeiată, invocând, în acest sens, jurisprudența Curții Constituționale.
Potrivit prevederilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.
Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și
Legea nr. 47/1992 , reține următoarele:
Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992 , să soluționeze excepția de neconstituționalitate.
Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) și
art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, precum și
art. III alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008
privind modificarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 11 decembrie 2008, care, la data sesizării, aveau următorul cuprins:
-
Articolul 3
alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008 : "Fac excepție de la prevederile alin. (1):
a) autovehiculele aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane străine cu statut diplomatic, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
b) autovehiculele special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap, precum și autovehiculele special modificate în scopul preluării și transportării persoanelor cu handicap grav sau accentuat, astfel cum aceste persoane sunt definite în
privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
c) autovehiculele destinate a fi utilizate de forțele armate, forțele de securitate a statului, de poliție, de jandarmerie, de poliția de frontieră, de pompieri;
d) autovehiculele definite conform RNTR 2 destinate serviciilor de ambulanță și medicină, autovehiculele speciale echipate corespunzător pentru acordarea ajutorului de urgență, precum și autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare;
e) autovehiculele a căror caroserie sau al căror șasiu a fost înlocuită/înlocuit, cu condiția ca aceste autovehicule să fi fost anterior înmatriculate pe teritoriul României;
f) autovehicule speciale a căror deplasare pe drumurile publice este în general limitată numai la și de la locul de muncă, ale căror motoare respecta normele privind poluarea chimică aplicabile mașinilor mobile nerutiere.";
-
Articolul 4
lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008 : "Obligația de plată a taxei intervine:
a) cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România;";
-
Articolul 9
alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008 : "Nu se plătește taxa pe poluare pentru autovehicule atunci când acestea sunt:
a) încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale în vigoare;
b) acordate instituțiilor de învățământ, sănătate și cultură, ministerelor, altor organe ale administrației publice, structurilor patronale și sindicale reprezentative la nivel național, asociațiilor și fundațiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaționale și organizații nonprofit și de caritate, prin donații sau finanțate direct din împrumuturi nerambursabile, precum și din programe de cooperare științifică și tehnică;
c) confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului și acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) destinate competițiilor sportive, definite conform prevederilor legale în vigoare.";
-
Articolul III
alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008 : "(1) Autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depășește 2.000 cmc, precum și toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv, se exceptează de la obligația de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule stabilită potrivit prevederilor
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008 ."
Autorul excepției susține, în esență, că dispozițiile legale criticate încalcă prevederile constituționale ale art. 16 alin. (1) și (2) privind egalitatea în drepturi, art. 35 alin. (1)-(3) privind dreptul la mediu sănătos și ale art. 148 alin. (2) privind integrarea în Uniunea Europeană. Totodată, sunt considerate a fi încălcate prevederile art. 110 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (fostul art. 90 din Tratatul de instituire a Comunităților Europene).
Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată următoarele:
I. Prin acțiunea introductivă, Societatea Comercială "Jollygames" - S.R.L. din București a solicitat Tribunalului București, în temeiul
art. 9 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , sesizarea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) și
art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008
și
art. III alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008 , iar, în subsidiar, a solicitat ca, "în cazul în care totuși Curtea Constituțională va considera că
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008
este în acord cu dispozițiile art. 148 alin. (2) și (4) din Constituția României raportate la prevederile art. 90 paragraful 1 din Tratatul Comunității Europene, să dispuneți anularea Deciziei de calcul a taxei pe poluare [...]".
Potrivit
art. 9 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 , "persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim prin ordonanțe sau dispoziții din ordonanță poate introduce acțiune la instanța de contencios administrativ, însoțită de excepția de neconstituționalitate, în măsura în care obiectul principal nu este constatarea neconstituționalității ordonanței sau a dispoziției din ordonanță". Or, în cauza de față, Curtea constată că obiectul excepției de neconstituționalitate se identifică cu obiectul acțiunii principale, respectiv declararea ca neconstituțională a textelor legale criticate. Faptul că în subsidiar se solicită anularea unei decizii de calcul al taxei pe poluare nu poate constitui obiect al acțiunii principale, întrucât autorul excepției solicită acest lucru doar în măsura în care Curtea constată că textele legale criticate sunt constituționale. Or, potrivit art. 9 alin. (3) din lege, dacă ordonanța sau o dispoziție a acesteia nu a fost declarată neconstituțională, instanța respinge acțiunea ca inadmisibilă. Prin urmare, acțiunea principală care este însoțită de excepția de neconstituționalitate nu poate viza decât aspecte care rezultă din constatarea neconstituționalității dispozițiilor legale criticate - cerință neîndeplinită în cauza de față -, pentru că în caz contrar, respectiv în situația în care ar viza solicitări ce decurg din textul constatat constituțional, acțiunea se respinge ca inadmisibilă. O atare soluție este mai mult decât evidentă, întrucât, în acest din urmă caz, persoana interesată își va întemeia acțiunea pe dispozițiile
art. 8 din Legea nr. 554/2004 , și nu pe art. 9 din lege. Astfel, din cele de mai sus, rezultă că obiectul acțiunii principale se identifică cu obiectul excepției de neconstituționalitate.
Curtea, în mod constant, a stabilit în jurisprudența sa (spre exemplu,
Decizia nr. 764 din 31 octombrie 2006 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 5 ianuarie 2007, sau
Decizia nr. 5 din 9 ianuarie 2007 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 74 din 31 ianuarie 2007, sau
Decizia nr. 660 din 4 iulie 2007 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 2 august 2007) că, "atunci când obiect exclusiv al acțiunii principale introduse la instanța de judecată este constatarea neconstituționalității unei ordonanțe simple sau ordonanțe de urgență a Guvernului, excepția de neconstituționalitate este transformată într-o veritabilă acțiune, pierzându-și astfel natura sa de excepție, înțeleasă ca un mijloc de apărare care nu pune în discuție fondul pretenției deduse judecății". Prin urmare, atunci când obiectul acțiunii principale se identifică cu cel al excepției de neconstituționalitate, sesizarea Curții este făcută în mod nelegal, iar excepția respinsă ca inadmisibilă. O atare soluție este aplicabilă mutatis mutandis și în cauza de față pentru motivele mai sus expuse.
II. Curtea observă că instanța judecătorească în mod greșit nu a suspendat judecarea cauzei atunci când a decis sesizarea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate, excepție ridicată în cadrul unei acțiuni promovate în temeiul
art. 9 din Legea nr. 554/2004 . Textul art. 9 alin. (2) din Legea nr. 554/2009 este foarte clar: "Instanța de contencios administrativ, dacă apreciază că excepția îndeplinește condițiile prevăzute de
art. 29 alin. (1) și (3) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, sesizează, prin încheiere motivată, Curtea Constituțională și suspendă soluționarea cauzei pe fond".
Mai mult,
pentru modificarea și completarea
privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, a Codului de procedură civilă și a Codului de procedură penală al României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 4 octombrie 2010, nu a eliminat această suspendare de drept a cauzei în condițiile
art. 9 din Legea nr. 554/2004 , aspect subliniat și prin
Decizia nr. 1.106 din 22 septembrie 2010 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 4 octombrie 2010, în care Curtea a reținut, raportat la
art. 9 din Legea nr. 554/2004 , că "soluția pronunțată de Curtea Constituțională, în urma efectuării unui control de constituționalitate, constituie, în mod invariabil, o condiție de admisibilitate a acțiunii adresate instanței de fond. Astfel, o soluție de admitere a excepției de neconstituționalitate privind o ordonanță sau o dispoziție dintr-o ordonanță a Guvernului permite instanței analizarea pe fond a pretențiilor reclamantului, în vreme ce soluția de respingere a criticii de neconstituționalitate constituie un fine de neprimire, ce obligă instanța de contencios administrativ la respingerea acțiunii. Cu alte cuvinte, în această materie, decizia Curții are efecte asupra înseși admisibilității acțiunii principale, astfel că măsura suspendării de drept a acesteia din urmă, pe durata desfășurării procedurii în fața instanței de contencios constituțional, constituie o condiție mai mult decât necesară, fiind decisivă pentru continuarea litigiului".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) și al
art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3 alin. (2), art. 4 lit. a) și
art. 9 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, precum și ale
art. III alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008
privind modificarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepție ridicata de Societatea Comercială "Jollygames" - S.R.L. din București în Dosarul nr. 41.589/3/2009 al Tribunalului București - Secția a IX-a de contencios administrativ și fiscal.
Definitivă și general obligatorie.
Pronunțată în ședința publică din data de 22 septembrie 2011.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, AUGUSTIN ZEGREAN Magistrat-asistent-șef, Benke Karoly
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.