Metodologie · Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei

Metodologia din 18 ianuarie 2017

de stabilire a venitului reglementat, a venitului total și a tarifelor reglementate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale

prezumat în vigoare

Data actului
18 ianuarie 2017
Emitent
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 98 din 3 februarie 2017
Citează
1 act
Structură
87 de articole, 2 anexe · 99.417 caractere
Sursă
legislatie.just.ro
──────────
──────────
*) Aprobată de
Ordinul nr. 4 din 18 ianuarie 2017 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 3 februarie 2017.

Capitolul I Principii generale

Articolul 1

(1)

Prezenta metodologie reglementează modalitatea de stabilire a venitului reglementat, a venitului total și a tarifelor reglementate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale printr-un sistem de înmagazinare subterană a gazelor naturale aflat pe teritoriul României.

(2)

Racordarea terților la sistemul de înmagazinare subterană, activitățile conexe celor de operare a sistemului de înmagazinare subterană desfășurate conform reglementărilor specifice, precum și alte activități prestate de titularul licenței de operare a sistemului de înmagazinare subterană nu fac obiectul prezentei metodologii.

Articolul 2

(1)

Tarifele reglementate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale, denumite în continuare tarife de înmagazinare subterană, reprezintă contravaloarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale prestate pentru rezervarea capacității de înmagazinare subterană și pentru utilizarea depozitului subteran pentru o cantitate de gaze naturale cu un conținut energetic echivalent cu 1 MWh, gaze naturale aflate în condițiile standard de presiune, temperatură și de calitate a gazelor naturale prevăzute în reglementările legale specifice în vigoare, pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie.

(2)

Tarifele de înmagazinare subterană se stabilesc diferențiat pentru fiecare titular al licenței de operare a sistemului de înmagazinare subterană, denumit în continuare titular de licență.

(3)

Tarifele de înmagazinare subterană includ costurile generate de operațiunile desfășurate în cadrul activității de înmagazinare subterană.

(4)

La stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană, orice cost efectuat și/sau venit realizat de către titularul de licență pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale este luat în considerare o singură dată.

(5)

Tarifele de înmagazinare subterană nu includ TVA.

Articolul 3

Activitățile și operațiunile realizate de titularul de licență pentru sau în legătură cu operarea, întreținerea, reabilitarea și modernizarea/dezvoltarea sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale aferente serviciilor de înmagazinare subterană prevăzute la art. 2 alin. (1) sunt următoarele:

a) exploatarea capacităților de înmagazinare subterană, care se referă la operațiunile și activitățile desfășurate de titularul licenței pentru și/sau în legătură cu întreținerea, repararea, verificarea sistemului de înmagazinare subterană și pentru asigurarea funcționării acestuia în condiții de siguranță și eficiență, inclusiv repararea sondelor și/sau înlocuirea instalațiilor și echipamentelor aferente din subteran și/sau de suprafață;

b) modernizarea/dezvoltarea capacităților de înmagazinare subterană, care se referă la operațiunile și activitățile desfășurate de titularul licenței pentru și/sau în legătură cu creșterea capacității de înmagazinare subterană, fie prin mărirea capacității de injecție/extracție, fie prin construcția de noi sonde sau altele asemenea;

c) utilizarea sistemului de înmagazinare subterană, care se referă la ansamblul de activități și operațiuni desfășurate de titularul licenței pentru sau în legătură cu:

(i) injecția gazelor naturale în depozitul subteran, prin care se asigură preluarea gazelor naturale, măsurarea, tratarea și vehicularea acestora prin facilitățile de suprafață și introducerea în depozitul subteran;

(ii) depozitarea și gestionarea cantităților de gaze naturale din depozitul subteran;

(iii) extracția gazelor naturale din depozitul subteran, prin care se asigură scoaterea gazelor naturale din depozitul subteran, tratarea, vehicularea și măsurarea acestora prin facilitățile de suprafață și predarea la transportator și/sau la beneficiar;

(iv) verificarea respectării condițiilor minime de calitate a gazelor naturale preluate/predate, conform reglementărilor legale în vigoare;

(v) activitățile și operațiunile desfășurate de titularul de licență pentru sau în legătură cu relațiile comerciale privind încheierea și derularea contractelor pentru prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Articolul 4

Perioada de reglementare reprezintă intervalul de timp pe parcursul căruia Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) stabilește venitul reglementat, venitul total și tarifele reglementate pe care un titular de licență este îndreptățit să le realizeze pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale în fiecare an al perioadei de reglementare.

Articolul 5

(1)

Perioada de reglementare are o durată de 5 ani.

(2)

Perioada a patra de reglementare începe la data de 1 aprilie 2018.

(3)

Pentru operatorii economici licențiați ulterior datei de intrare în vigoare a prezentei metodologii, perioada de reglementare se va încheia odată cu terminarea perioadei de reglementare a celorlalți titulari de licență.

(4)

În vederea stabilirii venitului total și a venitului reglementat, precum și a tarifelor de înmagazinare subterană pentru primul an de desfășurare a activității reglementate, operatorii economici prevăzuți la alin. (3) vor transmite documentația aferentă odată cu depunerea documentelor necesare pentru obținerea licenței de operare a sistemului de înmagazinare subterană.

Capitolul II Venitul total și venitul reglementat

Secțiunea 1 Venitul total

Articolul 6

(1)

Pentru fiecare an al perioadei de reglementare se stabilește venitul total, care reprezintă venitul recunoscut și permis de ANRE unui titular de licență pentru acoperirea costurilor recunoscute pentru desfășurarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale într-un an al perioadei de reglementare.

(2)

Venitul total se stabilește pentru fiecare titular de licență.

(3)

Venitul total include venitul reglementat și costurile preluate direct și are următoarea formulă generală:

VT = VR + CPD,

unde:

VR - venitul reglementat recunoscut și permis de ANRE într-un an al perioadei de reglementare;

CPD - reprezintă costurile preluate direct recunoscute de ANRE pentru un an al perioadei de reglementare.

Secțiunea 2 Venitul reglementat

Articolul 7

(1)

Venitul reglementat reprezintă venitul recunoscut și permis de ANRE unui titular de licență pentru acoperirea costurilor aflate sub controlul managementului titularului de licență, necesare pentru desfășurarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale și recunoscute într-un an al perioadei de reglementare.

(2)

Formula generală pentru calculul venitului reglementat menționat la alin. (1) este următoarea:

VR = OPEX + CAPEX,

unde:

OPEX - reprezintă costurile operaționale ale titularului de licență, recunoscute de ANRE pentru un an al perioadei de reglementare;

CAPEX - reprezintă costurile de capital și rentabilitatea acestuia care se recuperează prin venitul reglementat permis într-un an al perioadei de reglementare.

Secțiunea 3 Alocarea costurilor în costuri operaționale (OPEX), costuri de capital (CAPEX) și costuri preluate direct (CPD)

3.1. Costurile operaționale

Articolul 8

(1)

Costurile operaționale (OPEX) reprezintă cheltuieli de exploatare (definite conform reglementărilor contabile în vigoare), recunoscute de ANRE pentru un an al perioadei de reglementare, ținând cont de limitele de deductibilitate fiscală stabilite de actele normative aflate în vigoare, cheltuieli generate de desfășurarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale și aflate sub controlul titularului de licență, după cum urmează:

a) cheltuieli cu materiile prime, materialele, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar, ambalajele;

b) cheltuieli privind energia și apa;

c) cheltuieli privind consumul tehnologic determinat conform prevederilor legale în vigoare;

d) cheltuieli cu întreținerea și reparațiile conform prevederilor legale în vigoare;

e) cheltuieli cu locațiile de gestiune și chirii, altele decât cele cu instituțiile publice ale administrației de stat centrale sau locale;

f) cheltuieli cu primele de asigurare obligatorii conform prevederilor legale în vigoare;

g) cheltuieli cu studii și cercetări obligatorii conform prevederilor legale în vigoare;

h) cheltuieli privind comisioanele, onorariile și colaboratorii;

i) cheltuieli cu donații, protocol, reclamă și publicitate;

j) cheltuieli cu transportul de bunuri și personal, deplasări, detașări și transferări;

k) cheltuieli poștale și taxe de telecomunicații, serviciile bancare și asimilate;

l) alte cheltuieli cu serviciile executate de terți;

m) cheltuieli cu personalul - salarii, prime și alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare;

n) cheltuieli privind asigurările, protecția socială și alte acțiuni sociale;

o) alte cheltuieli de exploatare privind despăgubiri conform prevederilor legale în vigoare, în legătură cu exercitarea drepturilor de uz și de servitute asupra proprietăților private afectate de obiectivul/sistemul de înmagazinare subterană, precum și în legătură cu pagubele aduse proprietarilor din vecinătatea obiectivului/sistemului de înmagazinare subterană din domeniul gazelor naturale ca urmare a intervențiilor efectuate asupra acestora pentru dezvoltare, modernizare, reparații, revizii și avarii;

p) cheltuielile generate de recuperarea materialelor refolosite pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

q) reducerile comerciale primite ulterior facturării, aferente cheltuielilor operaționale;

r) cheltuielile pentru exploatarea obiectivului/sistemului de înmagazinare subterană pentru care operatorul de înmagazinare a obținut licența de operare, aflat în proprietatea terților, de natura celor menționate la lit. a)-q).

(2)

Pentru costurile operaționale care se realizează într-un interval regulat mai mare de un an al perioadei de reglementare, titularul de licență va determina valoarea echivalentă unui an al perioadei de reglementare ce va fi recuperată prin venitul total anual permis pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Articolul 9

În conformitate cu obiectul prezentei metodologii, nu sunt recunoscute drept costuri operaționale (OPEX) aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale:

a) cheltuielile de exploatare pentru activitățile conexe celei de operare a sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale și cele de racordare a clienților la sistemul de înmagazinare subterană;

b) cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor, provizioane și ajustări pentru depreciere;

c) cheltuielile de exploatare aferente materialelor, obiectelor de inventar și imobilizărilor corporale și necorporale realizate în regie proprie sau aflate în curs de execuție;

d) amenzile, penalitățile și majorările de întârziere pentru neplata în termen a obligațiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fonduri speciale, bugete locale și alte cheltuieli asociate celor deja enumerate;

e) penalitățile, majorările și/sau daunele-interese de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor și alte cheltuieli asociate celor deja enumerate;

f) cheltuielile cu despăgubiri, penalități sau altele asemenea rezultând din standardul de performanță și alte cheltuieli asociate celor deja enumerate;

g) penalitățile, majorările de întârziere la plată și/sau daunele-interese pentru nerespectarea clauzelor contractuale față de furnizori și alte cheltuieli asociate celor deja enumerate;

h) provizioanele de orice natură;

i) cheltuielile aferente plăților compensatorii acordate salariaților cu ocazia încetării contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu fără a avea la bază un program de restructurare și de reorganizare a societății aprobat de conducerea titularului de licență, cu excepția situației când salariații se pensionează;

j) cheltuielile reprezentând salarii/indemnizații/sume compensatorii acordate în condițiile legii, cu ocazia încetării contractului de muncă, raportului de serviciu sau mandatului, angajaților cu funcții de conducere și persoanelor care sunt numite în calitate de membru în consilii de administrație și consilii de conducere, cu excepția salariilor/sumelor compensatorii acordate angajaților cu funcții de conducere cu ocazia pensionării în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă și când există un program de restructurare aprobat;

k) cheltuielile privind materialele recuperate și refolosibile, utilizate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

l) cheltuielile de exploatare finanțate din fonduri și împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite de la stat sau de la altă entitate, din plusuri de inventar, precum și alte asemenea cheltuieli din alte surse nerambursabile;

m) cheltuielile operaționale finanțate din sumele datorate statului român, persoanelor fizice și/sau juridice sub formă de dividende la care aceștia au renunțat;

n) orice valoare care la fundamentarea/ajustarea venitului total a fost inclusă în CAPEX, dar în contabilitatea financiară a titularului de licență a fost înregistrată drept cheltuială de exploatare;

o) orice cheltuieli de judecată și alte cheltuieli asociate;

p) cheltuieli privind activele casate/cedate și alte operațiuni de capital;

q) sumele neîncasate de titularul de licență aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, trecute pe cheltuieli de exploatare, reprezentând pierderi din creanțe și debitori diverși, scoase din evidența patrimonială;

r) cheltuielile de exploatare aferente bunurilor pentru care societatea încasează chirie;

s) cheltuielile de exploatare realizate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale ca urmare a unor pagube constatate;

t) pentru obiectivele sistemului de înmagazinare, pentru care operatorul de înmagazinare a obținut licența de operare a sistemului de înmagazinare subterană, dar care nu fac obiectul contractelor prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. b), nu sunt recunoscute rata rentabilității și cheltuieli cu amortizarea.

3.2. Costurile de capital

Articolul 10

(1)

Costurile de capital (CAPEX) aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale includ costurile legate de capitalul investit în imobilizări corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință, conform prevederilor legale în vigoare, și înregistrate în contabilitatea financiară.

(2)

Sunt asimilate capitalului investit și următoarele:

a) concesiunile primite care se reflectă ca imobilizări corporale/necorporale atunci când contractul de concesiune stabilește o durată și o valoare determinate pentru concesiune; amortizarea concesiunii urmează a fi înregistrată pe durata de folosire a acesteia, stabilită potrivit prevederilor contractului de concesiune;

b) capitalul de lucru stabilit pentru fiecare an al perioadei de reglementare.

(3)

ANRE poate lua în considerare investițiile planificate a se realiza în anul perioadei de reglementare pentru care se stabilesc venitul reglementat total, respectiv venitul total, pe baza planului de investiții și de dezvoltare a sistemului de înmagazinare subterană, avizat de ANRE.

(4)

Titularul de licență trebuie să demonstreze că investițiile menționate la alin. (3) sunt strategice și vor contribui în mod substanțial la creșterea siguranței sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale sau la dezvoltarea pieței interne sau a pieței unice europene de gaze naturale.

Articolul 11

În conformitate cu obiectul prezentei metodologii, nu sunt recunoscute costuri de capital și rata rentabilității (CAPEX) aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale pentru:

a) imobilizările corporale/necorporale din fonduri și împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite de la stat sau de la altă entitate, din plusuri de inventar, precum și alte asemenea cheltuieli de capital din alte surse nerambursabile;

b) valoarea, respectiv parte a acesteia, aferentă imobilizărilor corporale/necorporale pentru care societatea încasează chirie, terenurile preluate prin contracte de concesiune care prevăd plata unei redevențe/chirii, și nu o valoare amortizabilă, precum și orice valoare care la fundamentarea/ajustarea venitului total a fost inclusă în OPEX, dar în contabilitate a fost înregistrată ca imobilizare corporală/necorporală;

c) avansurile, imobilizările corporale și necorporale în curs;

d) imobilizările financiare;

e) valoarea reglementată neamortizată a imobilizărilor corporale și necorporale casate sau cedate terților ori către activitățile nereglementate ale titularului de licență, calculată conform regulilor ANRE;

f) provizioanele de orice natură;

g) bunurile aparținând domeniului public/privat al statului sau autorităților locale, unor terțe persoane fizice și/sau juridice, dacă pentru acestea nu există temeiuri legale, acorduri și/sau contracte pentru concesionarea, închirierea ori preluarea în exploatare a capacităților;

h) imobilizările corporale și necorporale realizate și finanțate din sumele datorate statului român, persoanelor fizice și/sau juridice sub formă de dividende la care aceștia renunță;

i) imobilizările corporale și necorporale realizate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale ca urmare a unor pagube constatate;

j) cheltuielile efectuate pe parcursul realizării unei imobilizări corporale/necorporale, recepționată, pusă în funcțiune sau dată în folosință, care nu au fost incluse de titularul de licență în valoarea inițială de recepție a imobilizării, recunoscută în baza de active reglementate; aceste cheltuieli, precum și cele efectuate ulterior în legătură cu realizarea imobilizării se consideră costuri OPEX sau costuri preluate direct, după caz.

3.3. Costurile preluate direct

Articolul 12

(1)

Costurile preluate direct reprezintă cheltuieli de exploatare deductibile fiscal în limita prevederilor legale în vigoare, ce nu pot fi controlate de conducerea titularului de licență și asupra cărora aceasta nu poate acționa direct pentru creșterea eficienței activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, recunoscute de ANRE într-un an al perioadei de reglementare, după cum urmează:

a) cheltuieli cu redevențe, locații de gestiune și chirii aferente acordurilor comerciale încheiate cu instituțiile publice ale administrației de stat centrale sau locale;

b) cheltuieli cu taxe, impozite, contribuții la fonduri speciale, altele asemenea, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare;

c) cheltuieli cu alte taxe stabilite de instituțiile publice ale administrației de stat;

d) cheltuieli cu contribuții la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeași natură, aferente fondului de salarii, conform reglementărilor legale în vigoare;

e) dobânzile care nu au fost capitalizate conform prevederilor legale, aferente creditelor pentru finanțarea imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință, precum și diferențele de curs valutar aferente acestor credite.

(2)

De asemenea, sunt considerate costuri preluate direct și următoarele:

a) sumele neîncasate de titularul de licență aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, reprezentând creanțe comerciale care nu au putut fi recuperate din cauza falimentului clientului, în baza unei decizii judecătorești rămase definitivă, creanțe care provin din obligația titularului de licență de a nu întrerupe prestarea serviciului către un client aflat în procedură de insolvență, respectiv aflat în perioada de observație și în perioada de reorganizare, conform prevederilor legale în vigoare;

b) chiriile prevăzute în contractele de închiriere a obiectivelor sistemului de înmagazinare, cu condiția ca valoarea chiriei anuale să nu depășească nivelul valorii cumulate dintre:

(i) amortizarea fiscală lunară, conform evidențelor locatorului;

(ii) rata reglementată a rentabilității, recunoscută de ANRE pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale și determinată pentru o lună calendaristică, aplicată asupra valorii nete fiscale lunare de la începutul lunii a imobilizărilor corporale și necorporale închiriate, obiective ale sistemului de înmagazinare;

(iii) cheltuieli cu taxe și impozite stabilite conform reglementărilor legale în vigoare, generate de dreptul de proprietate asupra imobilizărilor corporale și necorporale închiriate, obiective ale sistemului de înmagazinare.

Articolul 13

În conformitate cu obiectul prezentei metodologii, nu sunt recunoscute drept costuri preluate direct (CPD) aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale:

a) cheltuielile aferente materialelor, obiectelor de inventar și imobilizărilor corporale și necorporale realizate în regie proprie sau aflate în curs de execuție;

b) cheltuielile de exploatare de natura costurilor preluate direct aferente bunurilor pentru care societatea încasează chirie;

c) orice cheltuieli de natura costurilor preluate direct generate de alte activități, inclusiv activitățile conexe;

d) orice cheltuieli de judecată și alte cheltuieli asociate;

e) orice cheltuieli de natura costurilor preluate direct realizate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale ca urmare a unor pagube constatate.

Secțiunea 4 Determinarea venitului total și a venitului reglementat pentru fiecare an al perioadei de reglementare

4.1. Determinarea venitului total

Articolul 14

(1)

Pentru primul an al perioadei de reglementare, venitul total se stabilește pe baza venitului reglementat și a costurilor preluate direct, fundamentate de fiecare titular de licență conform prevederilor prezentei metodologii, precum și pe baza elementelor de ajustare corespunzătoare veniturilor totale din anii precedenți, după caz.

(2)

Pentru operatorii economici nou-licențiați, venitul total aferent primului an de desfășurare a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale nu include elemente de ajustare.

(3)

Pentru următorii ani ai perioadei de reglementare, venitul total se determină pe baza venitului reglementat stabilit în anul anterior, a costurilor preluate direct considerate realizate în anul precedent, precum și pe baza elementelor de ajustare a venitului total.

(4)

Formula de determinare a venitului total pentru fiecare an al perioadei de reglementare este următoarea:

*Font 8*

VT(i) = VR(i) + CPD(i) + Delta CPD(i) * (1 + RTS) + Delta VT(i) * (1 + RI(i))- DV(i) +

Delta CT(i) * (1 + RI(i)) + (Delta INV(i) + Delta RI(VR)(i)) * (1 + RI(i)) + Delta VA(i),

unde:

VT(i) - venitul total stabilit în anul (i) al perioadei de reglementare;

VR(i) - venitul reglementat ajustat în anul (i) al perioadei de reglementare, cu excepția primului an când este stabilit pe baza costurilor fundamentate și recunoscute, aflate sub controlul managementului titularului de licență;

CPD(i) - costurile preluate direct în anul (i), stabilite la nivelul celor considerate realizate în anul precedent (i-1), cu excepția primului an când sunt stabilite pe baza costurilor fundamentate de către titularul de licență și recunoscute de ANRE;

DV(i) - componenta de redistribuire a sporului de eficiență economică în anul (i) al perioadei de reglementare de la titularul de licență la clienți, stabilită conform prevederilor prezentei metodologii;

Delta VT(i) - componenta de corecție a venitului total pentru anii precedenți;

RI(i) - rata inflației pentru anul (i) al perioadei de reglementare;

RTS - rata dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, la prima emisiune a acestora, valabilă în anul pentru care se face regularizarea/determinarea elementului de venit. În cazul în care nu au fost emise titluri de stat cu scadență la un an, la determinarea venitului total/reglementat se va utiliza valoarea ultimei rate a dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, emise anterior anului pentru care se face regularizarea elementului de venit;

Delta CPD(i) - componenta de corecție a costurilor preluate direct pentru anii precedenți;

Delta CT(i) - componenta de corecție a consumului tehnologic pentru anii precedenți;

Delta INV(i) - componenta de corecție pentru capitalul investit în anii precedenți;

Delta RI(VR)(i) - componenta de corecție a elementelor de venit reglementat OPEX și CAPEX cu diferența Delta RI(i) aferentă anilor din perioada anterioară;

Delta VA(i) - valoarea permisă a se recupera în anul (i) din valoarea, aprobată de către Comitetul de reglementare al ANRE, determinată conform prevederilor legale în vigoare prin compensarea veniturilor nerealizate recunoscute de ANRE pentru cea de-a doua perioadă de reglementare cu valoarea cumulată a sporurilor de eficiență obținute din desfășurarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale determinate pentru fiecare an al celei de-a doua perioade de reglementare.

(5)

Componentele venitului total, de corecție și redistribuire, nu au caracter permanent.

4.2. Determinarea venitului reglementat

Articolul 15

(1)

Venitul reglementat se fundamentează în primul an, se ajustează în următorii ani ai perioadei de reglementare și are următoarea formulă de determinare:

VR(i) = OPEX(i) + CAPEX(i),

unde:

VR(i) - venitul reglementat pentru anul (i) pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

OPEX(i) - costurile operaționale în anul (i);

CAPEX(i) - costurile de capital și rentabilitatea acestuia care se recuperează prin venitul reglementat permis într-un an al perioadei de reglementare.

(2)

Costurile operaționale (OPEX) se determină astfel:

a) pentru primul an al perioadei de reglementare, costurile operaționale sunt cele fundamentate de titularul de licență și recunoscute de ANRE, la care se adaugă costurile neprevăzute din anii precedenți și a căror recuperare a fost stabilită a se realiza într-un an sau mai mulți ani;

b) pentru următorii ani ai perioadei de reglementare, costurile operaționale se ajustează după următoarea formulă generală:

*Font 7*

OPEX(i) = [OPEX(i-1) - CT(i-1)] * [1 + RI(i) - X(i)] + Delta RI(OPEX)(i) * (1+RI(i)) + CT(i) + CN(i) * (1 + RTS),

unde:

OPEX(i-1) - costurile operaționale aferente anului (i-1) la care se adaugă costurile neprevăzute cu caracter permanent solicitate și recunoscute în anul (i-1), dar care nu includ valoarea aferentă ROR cu care au fost ajustate în anul (i-1). Aceste costuri nu includ costurile neprevăzute care nu au un caracter permanent, permise în anul (i-1);

RI(i) - rata inflației pentru anul (i) al perioadei de reglementare;

RTS - rata dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, la prima emisiune a acestora, valabilă în anul pentru care se face regularizarea/determinarea elementului de venit. În cazul în care nu au fost emise titluri de stat cu scadență la un an, la determinarea venitului total/reglementat se va utiliza valoarea ultimei rate a dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, emise anterior anului pentru care se face regularizarea elementului de venit;

X(i) - rata anuală de creștere a eficienței economice aferentă OPEX, stabilită pentru titularul de licență pentru desfășurarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale în anul (i) al perioadei de reglementare, rată determinată în urma contractării unor servicii de consultanță;

CN(i) - costurile neprevăzute permise a se recupera în anul (i);

CT(i-1) - reprezintă consumul tehnologic permis în anul (i-1);

CT(i) - reprezintă valoarea consumului tehnologic aferent anului (i) determinată ca produs între cantitatea de gaze naturale aferente consumului tehnologic stabilită conform prevederilor legale în vigoare pentru anul (i-1) și costul de achiziție estimat pentru anul (i);

Delta RI(OPEX)(i) - componenta de corecție a OPEX cu diferența Delta RI(i) aferentă anilor precedenți din perioada curentă.

(3)

Costurile de capital și rentabilitatea acestuia (CAPEX) se determină astfel:

a) pentru primul an al perioadei de reglementare, după următoarea formulă:

CAPEX = ROR * RAB + AR + RTS * CLP,

unde:

ROR - rata reglementată a rentabilității capitalului investit, stabilită de ANRE pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

RTS - rata dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, la prima emisiune a acestora, valabilă în anul pentru care se face determinarea elementului de venit. În cazul în care nu au fost emise titluri de stat cu scadență la un an, la determinarea venitului total/reglementat se va utiliza valoarea ultimei rate a dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, emise anterior anului pentru care se face regularizarea elementului de venit;

RAB - baza de active reglementate, reprezentând valoarea reglementată a imobilizărilor corporale și necorporale, la începutul perioadei de reglementare, recunoscută de ANRE pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

AR - amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale și necorporale din baza de active reglementate recunoscute de ANRE pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

CLP - capital de lucru stabilit pentru primul an al perioadei de reglementare, determinat ca fiind a 12-a parte din valoarea venitului total aferent primului an de reglementare care nu include valoarea RTS * CLP;

b) pentru următorii ani ai perioadei de reglementare, costurile de capital și rentabilitatea capitalului (CAPEX) se determină astfel:

*Font 7*

CAPEX(i) = [CAPEX(i-1) - RTS * CLP(i-1)] * [1 + RI(i)] + Delta RI(CAPEX)(i) * (1+RI(i)) + RTS * CLP(i) + Delta INV(i),

unde:

CAPEX(i-1) - costurile de capital și rentabilitatea acestuia permise a se recupera în anul (i-1);

RTS - rata dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, la prima emisiune a acestora, valabilă în anul pentru care se face regularizarea/determinarea elementului de venit. În cazul în care nu au fost emise titluri de stat cu scadență la un an, la determinarea venitului total/reglementat se va utiliza valoarea ultimei rate a dobânzii titlurilor de stat, în termeni reali, cu scadență la un an, emise anterior anului pentru care se face regularizarea elementului de venit;

RI(i) - rata inflației pentru anul (i) al perioadei de reglementare;

CLP(i-1) - capitalul de lucru determinat pentru anul (i-1);

CLP(i) - capitalul de lucru determinat pentru anul (i);

Delta RI(CAPEX)(i) - componenta de corecție a CAPEX cu diferența Delta RI(i) aferentă anilor precedenți din perioada curentă;

Delta INV(i) - componenta de corecție pentru capitalul investit în anii precedenți.

4.3. Elementele de ajustare ale venitului reglementat și venitului total

4.3.1. Rata inflației - (RI)

Articolul 16

Rata inflației pentru un an al perioadei de reglementare se determină pe baza indicilor prețurilor de consum estimați de Comisia Națională de Prognoză după următoarea formulă:

RI(i) = [RI(n)(CNP)/12] * 9 + [RI(n + 1)(CNP)/12] * 3,

unde:

RI(n)(CNP) - rata inflației determinată pe baza indicilor prețurilor de consum "sfârșitul anului" estimați de Comisia Națională de Prognoză pentru anul calendaristic n, care se suprapune cu anul de reglementare;

RI(n + 1)(CNP) - rata inflației determinată pe baza indicilor prețurilor de consum "sfârșitul anului" estimați de Comisia Națională de Prognoză pentru anul calendaristic n + 1, care se suprapune cu anul de reglementare.

4.3.2. Rata anuală de creștere a eficienței activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale - (X)

Articolul 17

(1)

Rata anuală de creștere a eficienței activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale reflectă potențialele economii de costuri operaționale (OPEX), exclusiv costurile aferente consumului tehnologic, ce pot fi realizate într-un an al perioadei de reglementare pentru îmbunătățirea performanțelor economice ale titularului de licență, și se determină în funcție de ținta de eficiență stabilită pentru o perioadă de reglementare.

(2)

Rata anuală a creșterii eficienței activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale asigură o cedare de eficiență economică în favoarea consumatorilor.

(3)

Rata anuală de creștere a eficienței activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale se determină pentru fiecare an al perioadei de reglementare și pentru fiecare titular de licență.

(4)

La stabilirea ratei de creștere a eficienței economice se au în vedere următoarele:

a) extrapolarea ratei de creștere a eficienței economice obținute pe seama productivității realizate pe termen lung în economie;

b) analiza de tip benchmarking pentru alte companii care desfășoară activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale în condiții similare;

c) propunerea justificată a titularului de licență.

(5)

În situații deosebite care intervin în desfășurarea/dezvoltarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, la ajustarea anuală a veniturilor activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, ANRE poate modifica rata anuală de creștere a eficienței activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, la solicitarea motivată a titularului de licență.

4.3.3. Costuri neprevăzute - (CN)

Articolul 18

(1)

Costurile neprevăzute sunt costurile operaționale care nu au fost estimate la fundamentarea veniturilor reglementate aferente primului an al perioadei de reglementare și sunt determinate de factori imprevizibili, precum forța majoră, cazul fortuit sau emiterea de acte normative.

(2)

Solicitarea recunoașterii costurilor neprevăzute determinate de forța majoră va fi însoțită, cel puțin, de următoarele documente:

a) documentele emise de autoritățile abilitate în conformitate cu prevederile legale în vigoare prin care se atestă evenimentul de forță majoră;

b) procesele-verbale de constatare a daunelor înregistrate în obiectivul respectiv, emise de autoritățile locale pe raza cărora s-au înregistrat evenimentele de forță majoră;

c) documente legale din care să rezulte valoarea lucrării de reparație efectiv realizată.

(3)

Nu se consideră costuri neprevăzute:

a) lucrările de investiții realizate în urma unor evenimente imprevizibile, care vor fi raportate distinct în anexa privind baza de active reglementate și amortizarea aferentă, cu respectarea reglementărilor în vigoare;

b) impozite, taxe și alte asemenea costuri de natura celor preluate direct rezultate în urma unor evenimente imprevizibile; acestea vor fi raportate în situația anuală a costurilor preluate direct în vederea ajustării venitului total.

(4)

În situația în care costurile neprevăzute induc creșteri semnificative în nivelul veniturilor totale, ANRE poate decide eșalonarea recuperării lor pe mai mult de un an, iar valorile eșalonate se actualizează cu rata inflației corespunzătoare perioadei în care se realizează recuperarea.

4.3.4. Rata reglementată a rentabilității capitalului investit - (ROR)

Articolul 19

Rata reglementată a rentabilității capitalului (ROR) se determină pentru o perioadă de reglementare.

Articolul 20

(1)

Rata reglementată a rentabilității (ROR) este stabilită în termeni reali, înainte de impozitul pe profit. Calculul acesteia pornește de la costul mediu ponderat al capitalului (WACC), determinat în termeni nominali, după impozitul pe profit.

(2)

Formula utilizată de ANRE prin care WACC, calculat în termeni nominali, după impozitul pe profit, este transformat în ROR, stabilit în termeni reali, înainte de impozitare, asigură recuperarea integrală a capitalului investit.

(3)
Transformarea WACC nominal după impozitare în ROR real înainte de impozitare se face cu următoarea formulă:
1 + WACC
───────── - 1
1 + pi
RoR = ──────────────,
(1 - T)
unde:
ROR - reprezintă rata reglementată a rentabilității costurilor de capital;
WACC - reprezintă costul mediu ponderat al capitalului, determinat în termeni nominali, după impozitare, calculat pe baza formulei prevăzute la art. 21;
pi - reprezintă rata medie a inflației în perioada de reglementare;
T - reprezintă rata impozitului pe profit în perioada de reglementare.

Articolul 21

Formula de calcul al costului mediu ponderat al capitalului (WACC) este următoarea:
D
D
WACC = ────── * C(d) * (1 - TP) + (1 - ───────) * C(cp),
CP + D
CP + D
unde:
D/(CP+D) - reprezintă ponderea estimată a datoriilor în structura financiară;
D - reprezintă datoriile purtătoare de dobânzi, majorări de întârziere, penalități sau altele asemenea, la valoarea de piață;
CP - reprezintă capitalul propriu, estimat la valoarea de piață;
C(d) - reprezintă costul datoriilor, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare;
C(cp) - reprezintă costul capitalului propriu, estimat în termeni nominali, după impozitare;
TP - reprezintă rata estimată a impozitului pe profit pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Articolul 22

WACC reflectă costul capitalului pentru un operator de referință care desfășoară exclusiv activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale în condițiile de piață și de reglementare existente în România.

Articolul 23

(1)

Estimarea structurii financiare a operatorului de referință are în vedere structura financiară a companiilor existente pe piața gazelor naturale care desfășoară activități similare și optimizarea acestei structuri pentru a reduce costurile de capital.

(2)

La estimarea structurii financiare a operatorului de referință sunt analizate structuri financiare ale unor companii străine, utilizate drept comparatori, care îndeplinesc următoarele condiții:

a) sunt cotate public;

b) au activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale ca activitate principală;

c) funcționează într-un sistem de reglementare asemănător celui românesc.

Articolul 24

(1)

Costul datoriei pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare, reflectă câștigurile generate de investițiile în activele fără risc și primele de risc specifice activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, observate la comparatori. Pentru calculul costului datoriei sunt considerate active fără risc obligațiunile emise de statul român pe piețele de capital.

(2)

Costul capitalului propriu pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, după impozitare, se determină utilizându-se modelul de calcul al rentabilității unui activ pe piața de capital. Costul capitalului propriu reflectă câștigurile generate de investițiile în activele fără risc, tranzacționate pe piețele de capital, precum și primele de risc specifice pieței românești.

Articolul 25

Formulele de calcul și de echivalare, precum și elementele utilizate în stabilirea WACC, determinate în urma contractării unor servicii de consultanță, se fac publice de către ANRE cu cel puțin 120 de zile înaintea fiecărei perioade de reglementare.

4.3.5. Componenta de corecție pentru CAPEX - (Delta INV)

Articolul 26

Componenta de corecție a costurilor de capital și a rentabilității acestuia se determină astfel:
*Font 8*
Delta INV(i) = INVI(i-1) * RI(i) + INVI(i-1) * ROR + INVIS(i-1) * SINV + AR(i-1) - INVE(i-1),
unde:
INVI(i-1) - valoarea reglementată recunoscută de ANRE pentru anul (i-1) a imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință, după caz, în anul (i-1), precum și valoarea imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință în anii precedenți și care nu au fost înaintate ANRE spre recunoaștere;
INVIS(i-1) - valoarea reglementată recunoscută de ANRE pentru anul (i-1) a imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință, după caz, în anul (i-1), precum și valoarea imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință în anii precedenți și care nu au fost înaintate ANRE spre recunoaștere, pentru care se acordă stimulentul conform prevederilor legale în vigoare;
SINV - reprezintă valoarea stimulentului acordat imobilizărilor corporale și necorporale conform prevederilor legale în vigoare;
INVE(i-1) reprezintă:
a) pentru activele reglementate existente în RAB la începutul perioadei de reglementare și scoase din funcțiune pe parcursul perioadei, reprezintă valoarea ROR * RAB și, dacă este cazul, valoarea rezultată prin aplicarea stimulentului (SINV) la imobilizările corporale și necorporale, conform prevederilor legale în vigoare, existente în RAB la începutul perioadei de reglementare, precum și valoarea amortizării corespunzătoare primului an al perioadei de reglementare, actualizate cu aceleași elemente cu care au fost ajustate până la anul (i);
b) pentru activele reglementate ieșite din cele intrate pe parcursul perioadei curente de reglementare, reprezintă valoarea rezultată prin aplicarea ROR la activele reglementate scoase din funcțiune pe parcursul perioadei și, dacă este cazul, valoarea rezultată prin aplicarea stimulentului (SINV) la imobilizările corporale și necorporale, conform prevederilor legale în vigoare, precum și valoarea amortizării corespunzătoare primului an de recunoaștere în venitul total, actualizate cu aceleași elemente cu care au fost ajustate până la anul (i);
ROR - rata reglementată a rentabilității capitalului investit, stabilită pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;
AR(i-1) - amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință în anul (i-1), recunoscute de ANRE pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale, precum și amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință în anii precedenți și care nu au fost înaintate ANRE spre recunoaștere, determinată astfel:
INVI(i-1)
AR(i-1) = ──────────,
n
unde:
n - durata reglementată de amortizare a imobilizărilor corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință, după caz, exprimată în ani.
4.3.6. Componenta de corecție pentru CPD - (Delta CPD)

Articolul 27

Componenta de corecție pentru CPD reprezintă diferența dintre costurile preluate direct, efectiv realizate în anii precedenți, și costurile preluate direct considerate realizate și incluse în venitul total anual permis în aceiași ani precedenți.

4.3.7. Componenta de corecție a venitului total - (Delta VT)

Articolul 28

(1)

Componenta de corecție a venitului total reprezintă diferența dintre venitul total anual efectiv realizat în anii precedenți și venitul total anual permis în aceiași ani precedenți.

(2)

În situația în care componenta de corecție induce o modificare semnificativă în nivelul veniturilor totale, ANRE poate decide eșalonarea recuperării/cedării diferenței pe mai mult de un an, iar actualizarea se va efectua cu rata inflației corespunzătoare perioadei în care se realizează recuperarea/cedarea.

4.3.8. Componenta de redistribuire a sporului de eficiență - (DV)

Articolul 29

(1)

Sporul de eficiență economică al activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale reflectă creșterea de eficiență economică realizată peste rata anuală de creștere a eficienței economice stabilită de ANRE.

(2)

În cadrul perioadei de reglementare, sporul de eficiență economică se determină anual de către fiecare titular de licență.

(3)

Sporul de eficiență economică al activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale reprezintă diferența pozitivă dintre nivelul costurilor operaționale aflate sub controlul titularului de licență, permis de ANRE în respectivul an al perioadei de reglementare, și nivelul costurilor operaționale efectiv realizat de titularul de licență în același an.

(4)

La determinarea sporului de eficiență nu sunt luate în considerare costurile aferente consumului tehnologic.

(5)

La determinarea sporului de eficiență, în ceea ce privește costurile neprevăzute realizate de către titularul de licență, vor fi luate în considerare numai cele cu caracter permanent, iar acestea vor fi luate în calcul în anul în care vor fi incluse în OPEX permis, respectiv în venitul total permis de ANRE.

(6)

Titularul de licență este obligat să înainteze ANRE anual situația determinării sporului de eficiență odată cu situațiile ECR solicitate la art. 53 alin. (1).

Articolul 30

(1)

Sporul anual de eficiență economică va fi păstrat de titularul de licență pentru o perioadă de 5 ani, începând cu anul în care a fost obținut. După această perioadă, sporul va fi cedat clienților.

(2)

În cazul în care cedarea sporului de eficiență către clienți ar perturba desfășurarea și/sau dezvoltarea economică a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, titularul de licență poate solicita cedarea graduală a acestuia pe o perioadă convenită cu ANRE.

(3)

Sporul de eficiență economică cedat gradual conform alin. (2) se va actualiza cu rata inflației corespunzătoare perioadei în care se realizează cedarea.

4.3.9. Componenta de corecție a consumului tehnologic - (Delta CT)

Articolul 31

Componenta de corecție a consumului tehnologic reprezintă diferența dintre valoarea consumului tehnologic anual efectiv realizat în anii precedenți determinată ca produs între cantitatea de gaze naturale aferente consumului tehnologic stabilită conform prevederilor legale în vigoare și costul de achiziție realizat de titularul de licență și valoarea consumului tehnologic anual inclus în venitul total anual permis în aceiași ani precedenți.

4.3.10. Componenta de corecție a ratei de inflație - (Delta RI)

Articolul 32

Componenta de corecție a inflației reprezintă diferența dintre rata inflației realizată anual în anii precedenți, determinată pe baza indicilor prețurilor de consum, în perioada de interes martie-martie din 2 ani consecutivi, puse la dispoziție de Institutul Național de Statistică, și rata inflației utilizată la stabilirea venitului total anual permis în aceiași ani precedenți, determinată conform prevederilor art. 16.

Articolul 33

Elementele de ajustare, recunoscute inițial la determinarea venitului total și a venitului reglementat, se corectează, la 2 ani, pe baza datelor închise ale anilor financiari, cu respectarea procedurii de fundamentare/ajustare și aprobare a venitului reglementat, a venitului total și a tarifelor de înmagazinare subterană din prezenta metodologie.

Secțiunea 5 Alocarea venitului total în componenta fixă și componenta volumetrică

Articolul 34

(1)

Pentru determinarea tarifelor de înmagazinare subterană, respectiv a tarifelor de rezervare de capacitate și a tarifelor volumetrice de injecție/extracție subterană a gazelor naturale, denumite în continuare tarif de injecție și tarif de extracție, venitul total se alocă în componenta fixă și componenta volumetrică.

(2)

Componenta fixă cuprinde costurile fixe și următoarele elemente de ajustare ale venitului total:

a) componenta de redistribuire a sporului de eficiență economică - DV;

b) componenta de corecție a venitului total - Delta VT;

c) componenta de corecție pentru costurile preluate direct - Delta CPD;

d) valoarea permisă a se recupera din valoarea determinată prin compensarea veniturilor nerealizate recunoscute de ANRE pentru cea de-a doua perioadă de reglementare cu valoarea cumulată a sporurilor de eficiență obținute din desfășurarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale determinate pentru fiecare an al celei de-a doua perioade de reglementare - Delta VA;

e) componentele de corecție de tip Delta RI.

(3)

Componenta volumetrică cuprinde costurile variabile, inclusiv componenta de corecție a consumului tehnologic - Delta CT.

(4)

Având în vedere impactul generat de aplicarea prezentei metodologii asupra clienților finali, la stabilirea tarifului de rezervare de capacitate și a celui volumetric ANRE poate reconsidera propunerea titularului de licență de alocare a venitului total în componentă fixă și componentă volumetrică.

Secțiunea 6 Alocarea costurilor în fixe și variabile

Articolul 35

Costurile totale luate în calcul la stabilirea venitului total aferent activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale se alocă în costuri fixe și costuri variabile.

Articolul 36

Costurile fixe reflectă cheltuieli legate de capacitatea de înmagazinare subterană, care nu depind de cantitățile de gaze naturale înmagazinate subteran, și acoperă amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale ale sistemului de înmagazinare subterană, cheltuieli legate direct de exploatarea, continuitatea în funcționare și menținerea securității și eficienței în operare a sistemului de înmagazinare subterană, precum și cheltuieli generale legate de administrarea acestuia.

Articolul 37

Costurile variabile reflectă cheltuieli legate de utilizarea și exploatarea sistemului de înmagazinare subterană care depind de cantitățile injectate/extrase din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Articolul 38

Modul de alocare în costuri fixe și costuri variabile, precum și alocarea costurilor variabile pe cele două activități de injecție și de extracție a gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană se realizează și se justifică de către titularul de licență.

Capitolul III Sistemul de tarife de înmagazinare subterană

Secțiunea 1 Principii generale

Articolul 39

Sistemul de tarife de înmagazinare subterană, aferent activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, cuprinde, pe de o parte, un set de tarife stabilite pentru rezervarea de capacitate în depozitele de înmagazinare subterană exploatate și utilizate de titularul de licență și, pe de altă parte, tarifele volumetrice pentru activitățile de injecție și extracție a gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană.

Articolul 40

Tariful de înmagazinare subterană pentru rezervarea de capacitate, denumit în continuare tarif de rezervare, cuantifică costurile fixe legate de exploatarea, utilizarea și dezvoltarea capacității sistemului de înmagazinare și se stabilește pe MWh pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie.

Articolul 41

Tarifele volumetrice pentru injecția și extracția gazelor naturale în/din depozitele de înmagazinare subterană, denumite în continuare tarif de injecție și, respectiv, tarif de extracție, reprezintă tarifele pentru utilizarea sistemului de înmagazinare subterană, se stabilesc pe MWh injectat, respectiv extras din depozitul de înmagazinare subterană a gazelor naturale și cuantifică costurile variabile generate de utilizarea sistemului de înmagazinare subterană, avându-se în vedere fluxurile fizice de gaze naturale din sistemul de înmagazinare subterană.

Articolul 42

Tipurile de servicii pentru prestarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, pentru care se stabilesc tarife de înmagazinare subterană, sunt:

a) servicii ferme de înmagazinare subterană a gazelor naturale, contractate pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie;

b) servicii ferme de înmagazinare subterană a gazelor naturale, contractate pentru o perioadă mai mică decât un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie, ce se încadrează într-un ciclu anual de înmagazinare subterană.

Secțiunea 2 Stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană

2.1. Datele generale necesare în procesul de calcul al tarifelor de înmagazinare subterană

Articolul 43

(1)

Datele generale necesare în procesul de calcul al tarifelor de înmagazinare subterană sunt următoarele:

a) alocarea costurilor totale, care au stat la baza determinării venitului total propus de titularul de licență, în costuri fixe și variabile;

b) alocarea venitului total propus de titularul de licență și a elementelor de structură a acestuia, respectiv OPEX, CAPEX și CPD, în componenta fixă și în componenta volumetrică, iar componenta volumetrică defalcată pe fiecare dintre activitățile de injecție și extracție a gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană;

c) capacitățile rezervate, cantitățile injectate și extrase de gaze naturale aferente anului gazier anterior celui pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană, inclusiv cele estimate pentru lunile care nu au fost închise ale aceluiași an;

d) capacitatea estimată a fi rezervată în anul gazier pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană, precum și cantitățile de gaze naturale estimate a fi injectate și extrase.

(2)

Pentru datele estimate vor fi prezentate justificări privind premisele considerate și metodele utilizate la determinarea acestora.

2.2. Stabilirea tarifului de rezervare pentru servicii ferme de înmagazinare subterană

Articolul 44

Se determină tariful de rezervare aferent serviciilor ferme de înmagazinare, pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie, exprimat în lei/MWh, după următoarea formulă:
CF
TC = ────────────── lei/MWh/ciclu anual de înmagazinare subterană,
CRE
unde:
TC - reprezintă tariful de rezervare pentru servicii ferme de înmagazinare subterană, pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie, exprimat în lei/MWh;
CF - reprezintă valoarea corespunzătoare componentei fixe din venitul total;
CRE - reprezintă capacitatea estimată a fi rezervată într-un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie - 31 martie pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană.

Articolul 45

Tariful de rezervare de capacitate pentru serviciile ferme prevăzute la art. 42 lit. b) se determină pe baza tarifului de rezervare pentru servicii ferme prevăzute la art. 44, după următoarea formulă:
TC
TC(n) = ─────────────────── lei/MWh/zi,
n(ctr)
unde:
TC - reprezintă tariful de rezervare pentru servicii ferme de înmagazinare subterană, pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie, exprimat în lei/MWh;
n(ctr) - numărul de zile calendaristice dintre data de intrare în vigoare a contractului de înmagazinare subterană și data de finalizare a acestuia.
2.3. Stabilirea tarifelor de injecție și de extracție

Articolul 46

Tariful de injecție a gazelor naturale în depozitele de înmagazinare subterană se determină după următoarea formulă:

CVi

TI = -----------, lei/MWh,

QIe

unde:

TI - reprezintă tariful de injecție exprimat în lei/MWh;

CVi - reprezintă valoarea corespunzătoare componentei volumetrice alocată din venitul total activității de injecție;

QIe - reprezintă cantitatea estimată a fi injectată în depozitele de înmagazinare subterană în perioada pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană.

Articolul 47

Tariful de extracție a gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană se determină după următoarea formulă:

CVe

TE = -----------, lei/MWh,

QEe

unde:

TE - reprezintă tariful de extracție exprimat în lei/MWh.

CVe - reprezintă valoarea corespunzătoare componentei volumetrice alocată din venitul total activității de extracție;

QEe - reprezintă cantitatea estimată a fi extrasă din depozitele de înmagazinare subterană în perioada pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană.

Capitolul IV Alocarea costurilor între activitățile reglementate/nereglementate și justificarea acestora

Articolul 48

Alocarea costurilor între activitățile reglementate, precum și între acestea și activitățile nereglementate în/din afara sectorului se realizează conform prevederilor legale în vigoare și are la bază următoarele principii:

a) cauzalitatea - costurile sunt atribuite în concordanță cu activitatea care le determină;

b) obiectivitatea - costurile sunt atribuite pe baze obiective, fără a se urmări un interes ori obținerea unui beneficiu nemeritat;

c) transparența - regulile prin care costurile sunt atribuite pe activități sunt transparente și permit identificarea costurilor atribuite fiecărei activități;

d) continuitatea - regulile prin care costurile sunt atribuite pe activități sunt aplicate constant în timp; regulile pot fi modificate numai în situațiile în care această modificare este absolut necesară și justificată.

Articolul 49

(1)

Pentru costurile necesare desfășurării activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, în vederea recunoașterii în tarifele de înmagazinare subterană, titularul de licență are obligația să justifice că acestea sunt prudente.

(2)

Se consideră costuri prudente acele costuri care se demonstrează a fi necesare, oportune, eficiente și care reflectă condițiile pieței, respectiv:

a) necesar - nevoia obiectivă a titularului de licență de a realiza un cost în vederea asigurării exploatării, dezvoltării și utilizării în siguranță a sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

b) oportun - amânarea costului este de natură a produce prejudicii titularului de licență și/sau clientului;

c) eficient - realizarea costului este de natură a aduce beneficii viitoare titularului de licență și clientului;

d) condițiile pieței - costul realizat de către titularul de licență raportat la cele mai bune condiții ale pieței, existente la data realizării și în conformitate cu legislația în materie.

(3)

ANRE are dreptul să refuze motivat recunoașterea unor costuri sau părți din acestea care nu au fost efectuate într-o manieră prudentă, având în vedere justificările prezentate de titularul de licență privind condițiile și informațiile existente la data când acestea au fost efectuate.

Capitolul V Evidențele contabile reglementate

Secțiunea 1 Reguli generale

Articolul 50

Titularii de licență de operare a sistemului de înmagazinare subterană sunt obligați să organizeze și să conducă evidențe ale veniturilor, costurilor și imobilizărilor corporale și necorporale pentru fiecare dintre activitățile reglementate pe care le desfășoară, denumite în continuare evidențe contabile reglementate - ECR, în conformitate cu principiile și regulile stabilite de ANRE.

Articolul 51

(1)

ECR, organizate și conduse conform principiilor și regulilor stabilite de ANRE, sunt distincte de evidențele contabile statutare organizate și conduse conform reglementărilor legale în vigoare în domeniu și sunt utilizate exclusiv de către titularii de licență și ANRE.

(2)

În cazul în care regulile și principiile stabilite de ANRE pentru organizarea și conducerea ECR nu conțin prevederi specifice, se aplică prevederile reglementărilor contabile și fiscale în vigoare, aplicabile titularului de licență.

Articolul 52

ECR trebuie să aibă un grad de detaliere care să permită ANRE cunoașterea exactă a veniturilor și a elementelor de costuri pentru fiecare activitate reglementată. În cazul în care este necesar, ANRE are dreptul să ceară detalierea oricărui element cuprins în ECR.

Articolul 53

(1)

Titularii de licență sunt obligați să înainteze ANRE anual situațiile ECR elaborate în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.

(2)

Formatele situațiilor ECR sunt stabilite de ANRE și se publică pe site la adresa www.anre.ro.

Articolul 54

La înaintarea ECR către ANRE, titularii de licență au obligația de a prezenta și un raport de audit al situațiilor financiare, raport întocmit de un auditor extern.

Articolul 55

ANRE are dreptul să ceară, pe propria cheltuială, un audit al ECR, titularul de licență fiind obligat să asigure auditorului ales de ANRE accesul la toate datele, evidențele și informațiile necesare. Un exemplar al raportului întocmit de auditorul numit de ANRE aparține de drept titularului de licență.

Secțiunea 2 Reguli privind calculul bazei de active reglementate (RAB)

Articolul 56

Baza de active reglementate (RAB) reflectă valoarea reglementată a capitalului investit în imobilizări corporale și necorporale prudent efectuate, necesare desfășurării activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Articolul 57

Pentru titularii nou-licențiați, valoarea inițială a RAB, utilizată la determinarea venitului total și a venitului reglementat aferente primului an al perioadei de reglementare, se determină pe baza valorii nete contabile a imobilizărilor corporale și necorporale aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Articolul 58

(1)

Valoarea RAB, utilizată la determinarea venitului total și a venitului reglementat pentru primul an al perioadei de reglementare, se determină după următoarea formulă:

RAB(x) = RAB(x-1) + Delta RAB(x-1) - ΣAR(x-1) + ΣINV(x-1) - ΣIE(x-1),

unde:

RAB(x) - valoarea RAB la începutul perioadei de reglementare (x);

RAB(x-1) - valoarea RAB la începutul perioadei de reglementare (x-1);

Delta RAB(x-1) - diferența dintre valoarea RAB recunoscută la începutul perioadei de reglementare (x-1) și valoarea realizată efectiv a RAB la începutul perioadei de reglementare (x-1), diferență rezultată din închiderea anilor perioadei de reglementare (x-1);

ΣAR(x-1) - amortizarea reglementată cumulată în perioada de reglementare (x-1);

ΣINV(x-1) - valoarea reglementată cumulată a investițiilor recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință în perioada de reglementare (x-1), recunoscute în venitul total;

ΣIE(x-1) - valoarea reglementată rămasă cumulată aferentă imobilizărilor corporale și necorporale scoase din funcțiune în perioada de reglementare (x-1).

(2)

La determinarea bazei de active reglementate se vor avea în vedere prevederile din anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din prezenta metodologie.

Capitolul VI Procedura de fundamentare/ajustare și aprobare a venitului reglementat, a venitului total și a tarifelor de înmagazinare subterană

Articolul 59

Venitul total, venitul reglementat și tarifele de înmagazinare subterană se aprobă prin ordin al președintelui ANRE pe parcursul perioadei de reglementare, pentru fiecare titular de licență care desfășoară activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Secțiunea 1 Procedura de fundamentare și aprobare a venitului reglementat, a venitului total și a tarifelor de înmagazinare subterană

Articolul 60

(1)

Titularul de licență care desfășoară activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale are obligația transmiterii la ANRE a propunerii privind stabilirea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană aferente primului an al perioadei de reglementare și fundamentarea acestora, cu cel puțin 120 de zile înaintea începerii perioadei de reglementare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. Propunerea privind stabilirea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană aferente primului an al perioadei de reglementare va avea în vedere și elementele de ajustare ale veniturilor anilor perioadei anterioare de reglementare, după caz.

(2)

Fundamentarea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană stabilite pe baza venitului total, aferente primului an al perioadei de reglementare, va fi însoțită de toate datele, informațiile și documentele necesare pentru justificarea elementelor de fundamentare, precum și de premisele considerate și metodele utilizate la determinarea acestora și se referă în principal la:

a) capacitățile rezervate pe fiecare tip de serviciu de înmagazinare subterană a gazelor naturale și cantitățile de gaze naturale injectate și extrase în/din depozitul de înmagazinare subterană, având în vedere contractele încheiate pentru ultimul an al perioadei de reglementare;

b) capacitățile rezervate pe fiecare tip de serviciu de înmagazinare subterană a gazelor naturale și cantitățile de gaze naturale injectate și extrase în/din depozitul de înmagazinare subterană, pentru primul an al noii perioade de reglementare, estimate având în vedere solicitările transmise de utilizatorii de rețea conform prevederilor legale în vigoare;

c) datele, în format anexe ECR, pe baza cărora se fundamentează venitul total și venitul reglementat;

d) situația costurilor și propunerea de alocare a acestora pe activități reglementate/nereglementate, iar pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale, alocarea costurilor în OPEX, CAPEX și CPD, respectiv în fixe și variabile;

e) propunerea de alocare a venitului total pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale în componenta fixă și în componentă volumetrică, precum și propunerea de alocare a componentei volumetrice între activitățile de injecție și extracție a gazelor naturale în/din depozitul subteran;

f) propunerea privind rata anuală de creștere a eficienței economice a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale pentru perioada de reglementare;

g) alte date sau informații necesare stabilirii venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, generate de aplicarea actelor normative în vigoare;

h) raportul de separare contabilă a activităților desfășurate de titularul de licență în conformitate cu prevederile legale în vigoare și structurat pe:

1. activități reglementate din sector, detaliat pe:

(i) activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale care cuantifică activitățile și operațiunile desfășurate de titularul licenței pentru sau în legătură cu operarea, întreținerea, reabilitarea și modernizarea/ dezvoltarea sistemului de înmagazinare subterană;

(ii) racordarea terților la sistemul de înmagazinare subterană;

(iii) activități conexe celor de operare a sistemelor de înmagazinare subterană;

(iv) alte activități reglementate din sector;

2. activități nereglementate din sector, din care activitatea de realizare în regie proprie a obiectivelor de investiții aferente sistemului de înmagazinare subterană utilizat;

3. activități din afara sectorului.

(3)

Aceste elemente de fundamentare vor avea la bază atât realizările, cât și estimările privind lunile anului anterior celui pentru care se realizează fundamentarea, precum și estimările pentru fiecare an al noii perioade de reglementare.

(4)

În cazul realizării separării juridice a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, cu menținerea dreptului de proprietate a operatorului economic integrat pe verticală asupra imobilizărilor corporale și necorporale ale sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale, titularul de licență care desfășoară activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale are obligația ca în procesul de fundamentare a venitului total, venitului reglementat și stabilirea tarifelor reglementate pentru serviciile de înmagazinare a gazelor naturale în depozite subterane să prezinte elementele de fundamentare, pe baza realizărilor anuale aferente operării sistemului de înmagazinare înregistrate de către operatorul economic integrat pe verticală într-o perioada de 5 ani anteriori celui pentru care se realizează fundamentarea, precum și pe baza estimărilor pentru fiecare an al noii perioade de reglementare.

(5)

Estimările costurilor operaționale aferente anilor perioadei de reglementare pentru care se fundamentează venitul reglementat, care au în vedere dezvoltarea activității, vor fi evidențiate separat și justificate.

(6)

Costurile operaționale și cele preluate direct estimate pentru primul an al perioadei de reglementare pot fi evaluate și acceptate de ANRE ținând cont și de:

a) cheltuielile realizate în anii anteriori de titularul de licență;

b) evoluția anuală a elementelor de cost pe noua perioadă de reglementare;

c) creșterea productivității muncii și a eficienței activității titularului de licență;

d) dezvoltarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

e) analiza comparativă a cheltuielilor realizate în anii anteriori de către titularul de licență, precum și analiza comparativă a cheltuielilor realizate în anii anteriori de către titularul de licență cu cele realizate de alți titulari de licență pentru operarea sistemelor de înmagazinare subterană;

f) evoluția indicatorilor economico-financiari realizați de către titularii de licență în anii anteriori.

(7)

În situația în care documentația de fundamentare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare aferente primului an al perioadei de reglementare este incompletă și/sau eronată, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 15 zile lucrătoare de la depunere, titularul de licență având obligația de a răspunde în termen de 10 zile lucrătoare. Termenul de 120 de zile necesar pentru analiza documentației începe să curgă din momentul primirii formei finale completate.

(8)

Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate va analiza și evalua propunerea înaintată corectată și/sau completată.

(9)

În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice date, informații și documente, titularul de licență având obligația de a răspunde în termen de 10 zile lucrătoare.

Articolul 61

(1)

În urma analizei propunerii și fundamentării venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport privind:

a) venitul total și venitul reglementat;

b) rata anuală de creștere a eficienței economice a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

c) tarifele de înmagazinare subterană pentru toate tipurile de servicii prestate.

(2)

Raportul menționat la alin. (1) se comunică titularului de licență în vederea transmiterii către ANRE a unui punct de vedere în termen de 5 zile.

Articolul 62

Raportul elaborat pe baza prevederilor art. 61 se înaintează de către compartimentul de specialitate spre aprobare Comitetului de reglementare, însoțit de punctul de vedere exprimat de către titularul de licență.

Articolul 63

(1)

Ca urmare a aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului, în forma propusă conform art. 62 sau cu modificări aprobate în cadrul ședinței, președintele ANRE emite ordinul privind aprobarea:

a) venitului reglementat și a venitului total aferente primului an al perioadei de reglementare;

b) ratei anuale de creștere a eficienței economice a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

c) tarifelor de înmagazinare subterană.

(2)

Ordinul președintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3)

Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare conform art. 63 se comunică operatorului licențiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data ședinței Comitetului de reglementare.

Articolul 64

(1)

În situația în care raportul menționat la art. 62 nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data ședinței Comitetului de reglementare și pe baza informațiilor puse la dispoziție de către secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligația să comunice titularului de licență decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea raportului, însoțită de motivarea deciziei.

(2)

În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, dacă Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval.

(3)

În situația în care emiterea ordinului președintelui ANRE prevăzut la art. 63 nu se realizează până la data începerii noii perioade de reglementare, tarifele reglementate aprobate pentru anul de reglementare anterior rămân în vigoare până la emiterea ordinului, diferențele de venituri datorate acestei cauze urmând a fi regularizate.

Secțiunea 2 Procedura de ajustare și aprobare a venitului reglementat, a venitului total și a tarifelor de înmagazinare subterană

Articolul 65

(1)

Titularii de licență care desfășoară activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale au dreptul de a solicita ajustarea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană; în acest sens vor transmite la ANRE propunerea de ajustare cu cel puțin 90 de zile înaintea începerii anului din cadrul perioadei de reglementare, cu excepția primului an al fiecărei perioade de reglementare, când se transmite odată cu propunerea de fundamentare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.

(2)

În cazul în care există elemente de ajustare care ar diminua venitul total și/sau venitul reglementat, titularul de licență are obligația de a solicita ajustarea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană cu toate aceste elemente de ajustare.

(3)

În cazul componentei de corecție pentru capitalul investit (Delta INV), titularul de licență este obligat să solicite anual ajustarea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană.

Articolul 66

(1)

Propunerea de ajustare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană pe baza venitului total ajustat va fi însoțită de toate datele, informațiile și documentele necesare pentru justificarea acestei propuneri, precum și premisele considerate și metodele utilizate la determinarea acestora și se referă în principal la:

a) capacitățile rezervate pe fiecare tip de serviciu de înmagazinare subterană a gazelor naturale și cantitățile de gaze naturale injectate și extrase în/din depozitul de înmagazinare subterană, având în vedere contractele încheiate în anul perioadei de reglementare pentru care se solicită ajustarea;

b) capacitățile rezervate pe fiecare tip de serviciu de înmagazinare subterană a gazelor naturale și cantitățile de gaze naturale injectate și extrase în/din depozitul de înmagazinare subterană, pentru anul pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană, estimate având în vedere solicitările transmise de utilizatori conform prevederilor legale în vigoare;

c) veniturile realizate din activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale în anul pentru care se solicită ajustarea;

d) elementele de ajustare solicitate de titularul de licență alocate pe activități reglementate/nereglementate, iar pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale alocarea în costuri fixe și variabile;

e) propunerea de alocare a venitului total pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale în componenta fixă și în componentă volumetrică, precum și propunerea de alocare a componentei volumetrice între activitățile de injecție și extracție a gazelor naturale în/depozitul subteran;

f) propunerea justificată de modificare a ratei anuale de creștere a eficienței economice a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale pentru perioada de reglementare, conform art. 17 alin. (5);

g) alte date sau informații necesare stabilirii venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, generate de aplicarea actelor normative în vigoare.

(2)

Datele și elementele de ajustare se referă la:

a) realizările anului închis anterior celui pentru care se face ajustarea;

b) realizările și estimările din lunile anului pentru care se face ajustarea;

c) estimările pentru anul pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană.

Articolul 67

(1)

În cazul în care titularul de licență solicită elemente de ajustare a venitului reglementat și a venitului total, care nu au fost prezentate la ajustarea venitului total, în intervalul de timp menționat la art. 65 alin. (1), acestea vor fi avute în vedere începând cu următoarea ajustare a venitului reglementat și a venitului total, respectiv cu următoarea stabilire a venitului reglementat și a venitului total aferente primului an al următoarei perioade de reglementare, după caz.

(2)

Nu pot fi înaintate solicitări pentru ajustarea venitului reglementat și a venitului total dacă între momentul înaintării solicitării și momentul apariției sau modificării elementelor de ajustare a trecut o perioadă de peste 3 ani.

(3)

Elementele de ajustare solicitate conform alin. (1) nu vor fi actualizate.

Articolul 68

În situația în care documentația de ajustare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană este incompletă și/sau eronată, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 15 zile lucrătoare de la depunere, titularul de licență având obligația de a răspunde în termen de 10 zile lucrătoare. Perioada de 90 de zile necesară pentru analiza documentației începe din momentul primirii formei finale completate.

Articolul 69

(1)

Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate va analiza și va evalua propunerea înaintată corectată și/sau completată.

(2)

În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice date, informații și documente, titularul de licență având obligația de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat date, informații și documente nu vor fi luate în considerare în situația în care titularul de licență nu răspunde solicitărilor ANRE.

Articolul 70

(1)

În urma analizei propunerii privind ajustarea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport privind:

a) venitul total și venitul reglementat;

b) rata anuală de creștere a eficienței economice a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, dacă este cazul;

c) tarifele de înmagazinare subterană.

(2)

Raportul menționat la alin. (1) se comunică titularului de licență în vederea transmiterii către ANRE a unui punct de vedere în termen de 5 zile.

Articolul 71

Raportul elaborat pe baza prevederilor art. 70 se înaintează de către compartimentul de specialitate spre aprobare Comitetului de reglementare, însoțit de punctul de vedere exprimat de către titularul de licență.

Articolul 72

(1)

Ca urmare a aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului, în forma propusă conform art. 71 sau cu modificări aprobate în cadrul ședinței, președintele ANRE emite ordinul privind aprobarea:

a) venitului reglementat și a venitului total;

b) ratei anuale de creștere a eficienței economice a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

c) tarifelor de înmagazinare subterană.

(2)

Ordinul președintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3)

Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare se comunică operatorului licențiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data ședinței Comitetului de reglementare.

Articolul 73

(1)

În situația în care raportul menționat la art. 71 nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data ședinței Comitetului de reglementare și pe baza informațiilor puse la dispoziție de către secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligația să comunice operatorului licențiat decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea raportului, însoțită de motivarea deciziei.

(2)

În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, dacă Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval.

(3)

În situația în care emiterea ordinului președintelui ANRE prevăzut la art. 72 nu se realizează până la data începerii noului an al perioadei de reglementare, tarifele reglementate aprobate pentru anul de reglementare anterior rămân în vigoare până la emiterea ordinului, diferențele de venituri datorate acestei cauze urmând a fi regularizate.

Secțiunea 3 Refundamentarea și reajustarea venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană în cadrul perioadei de reglementare

Articolul 74

Titularul de licență are obligația de a înainta ANRE toate datele, informațiile și documentele necesare pentru o nouă fundamentare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, conform prevederilor prezentei metodologii, în următoarele cazuri:

a) fuziunea prin absorbția unui alt titular de licență de operare a unui sistem de înmagazinare subterană;

b) divizarea, cu condiția ca acesta să desfășoare în continuare activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;

c) restructurarea și/sau reorganizarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale sau orice altă modificare în sensul dezvoltării/modernizării activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale care generează modificarea substanțială a OPEX-lui recunoscut în venitul total.

Articolul 75

ANRE poate modifica tarifele de înmagazinare subterană aprobate, prin refundamentare sau reajustare a veniturilor, după caz, cu anunțarea prealabilă a titularului de licență, dacă se constată că:

a) stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană s-a efectuat pe baza unor informații eronate/false furnizate de către titularul de licență;

b) există erori de calcul semnificative în stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană.

Articolul 76

Modificarea tarifelor de înmagazinare subterană conform art. 75 implică în primul rând măsurile pentru corectarea efectelor tarifelor stabilite, respectiv corectarea informațiilor eronate/false, recalcularea și aprobarea noilor tarife de înmagazinare subterană ce vor fi aplicate de către titularul de licență în cauză.

Capitolul VII Dispoziții finale

Articolul 77

(1)

Nerespectarea termenului de depunere a propunerii de fundamentare/ajustare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană constituie contravenție și se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

(2)

În situația în care titularul de licență, din motive întemeiate, nu poate prezenta la timp propunerea de fundamentare/ajustare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, acesta va transmite, înainte cu 15 zile de expirarea termenului de depunere a acestei propuneri, o solicitare de amânare a termenului, care să conțină justificarea netransmiterii la timp și propunerea noului termen, în vederea aprobării de către ANRE.

(3)

ANRE va răspunde cu celeritate la solicitarea titularului de licență menționată la alin. (2), iar în cazul aprobării acesteia se va respecta procedura de fundamentare/ajustare a venitului total, a venitului reglementat și a tarifelor de înmagazinare subterană, prevăzută în prezenta metodologie, având în vedere noul termen de depunere.

Articolul 78

Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale utilizate în realizarea activităților reglementate sunt prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

Anexa 1 la metodologie

Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizărilor

corporale și necorporale

Grupa 1 Construcții

Subgrupa 1.1 Clădiri

50 ani

Subgrupa 1.2 Construcții ușoare (barăci, șoproane etc.)

10 ani

Subgrupa 1.3 Conducte colectoare și magistrale (inclusiv

instalațiile tehnologice, dotările și echipamentele aferente)

40 ani

Subgrupa 1.4 Sondele pentru injecția/extracția gazelor

naturale din depozitele subterane (inclusiv sondele auxiliare,

instalațiile tehnologice, dotările și echipamentele aferente)

25 ani

Subgrupa 1.5 Conducte de distribuție din oțel (inclusiv

instalațiile tehnologice, dotările și echipamentele aferente)

30 ani

Subgrupa 1.6 Conducte de distribuție din polietilenă (inclusiv

instalațiile tehnologice, dotările și echipamentele aferente)

40 ani

Subgrupa 1.7 Alte construcții

10 ani

Grupa 2 Echipamente tehnologice, mașini, utilaje și

echipamente de lucru

10 ani

Grupa 3 Aparate și instalații de măsurare, control și reglare

Subgrupa 3.1 Contoare volumetrice cu membrană, contoare cu

ultrasunete, alte sisteme cu element deprimogen

20 ani

Subgrupa 3.2 Contoare cu pistoane rotative, contoare cu

turbină

15 ani

Subgrupa 3.3 Convertoare electronice, calculatoare de debit,

alte aparate și instalații de măsurare, control și reglare

10 ani

Grupa 4 Mijloace de transport

5 ani

Grupa 5 Alte imobilizări corporale și necorporale

5 ani

Grupa 6 Terenuri

-

Anexa 2 la metodologie

Reguli suplimentare privind modul de determinare a valorii reglementate

rămase a bazei de active reglementate aferente activității de

înmagazinare subterană a gazelor naturale, la începutul perioadei

de reglementare

Articolul 1

La începutul perioadei de reglementare se determină baza de active reglementate conform prevederilor prezentelor reguli.

Articolul 2

Baza de active reglementate la începutul perioadei de reglementare se determină pe baza următoarelor elemente:

a) valoarea bazei de active reglementate stabilită la începutul perioadei de reglementare anterioare;

b) diferența dintre valoarea RAB recunoscută la începutul perioadei anterioare de reglementare și valoarea realizată efectiv a RAB la începutul perioadei anterioare de reglementare, diferență rezultată din închiderea anilor perioadei anterioare de reglementare;

c) amortizarea reglementată aferentă intrărilor/ieșirilor de imobilizări corporale și necorporale cuprinse în diferența menționată la lit. b);

d) valoarea anuală a intrărilor de imobilizări corporale și necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință, după caz, până la sfârșitul perioadei anterioare de reglementare, precum și amortizarea aferentă acestora;

e) valoarea anuală a ieșirilor de imobilizări corporale și necorporale până la sfârșitul perioadei anterioare de reglementare, precum și amortizarea aferentă acestora;

f) durata reglementată pentru amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale utilizate în activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale.

Articolul 3

Determinarea valorii reglementate rămase a bazei de active reglementate la începutul perioadei de reglementare se realizează astfel:

a) valoarea reglementată de început a perioadei anterioare de reglementare se corectează cu valoarea aferentă intrărilor și ieșirilor de imobilizări corporale și necorporale care nu au fost luate în calcul la determinarea acesteia, precum și a amortizării corespunzătoare;

b) se adaugă valorile reglementate anuale aferente intrărilor efective de imobilizări corporale și necorporale;

c) se scade amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale și necorporale menționate la lit. a) și b);

d) se scad valorile reglementate rămase aferente ieșirilor efective anuale de imobilizări corporale și necorporale;

e) se scade amortizarea reglementată corespunzătoare anului de ieșire din RAB pentru imobilizările corporale și necorporale menționate la lit. d).

Articolul 4

Prin excepție, pentru a patra perioadă de reglementare, determinarea valorii reglementate rămase a bazei de active reglementate la începutul perioadei de reglementare se realizează astfel:

a) valoarea reglementată de început a perioadei anterioare de reglementare se corectează prin eliminarea valorilor estimate aferente intrărilor și ieșirilor de imobilizări corporale și necorporale care au fost luate în calcul la determinarea valorii de început a perioadei anterioare de reglementare, precum și a valorii amortizării corespunzătoare acestora și înlocuirea cu valorile efectiv realizate;

b) se adaugă valorile reglementate anuale aferente intrărilor efective de imobilizări corporale și necorporale;

c) se scade amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale și necorporale menționate la lit. b);

d) se scad valorile reglementate rămase aferente ieșirilor efective anuale de imobilizări corporale și necorporale;

e) se scade amortizarea reglementată corespunzătoare anului de ieșire din RAB pentru imobilizările corporale și necorporale menționate la lit. d).

Articolul 5

(1)

Stabilirea amortizării reglementate aferente unei perioade de reglementare se realizează prin însumarea amortizărilor determinate anual.

(2)

Amortizarea anuală se determină pe fiecare grupă/subgrupă reglementată de încadrare a imobilizărilor corporale/necorporale, în funcție de anul punerii în funcțiune sau al recepției/dării în folosință, după caz, astfel:

a) pentru imobilizările corporale/necorporale care fac parte din valoarea RAB stabilită pentru începutul perioadei se calculează prin împărțirea valorii reglementate rămase determinată la sfârșitul anului precedent la durata reglementată rămasă, exprimată în ani;

b) pentru imobilizările corporale/necorporale recepționate, puse în funcțiune sau date în folosință, după caz, pe parcursul unei perioade de reglementare, amortizarea reglementată anuală se calculează începând cu anul următor punerii în funcțiune/recepționării/dării în folosință a acestora, prin împărțirea valorii de intrare reglementate la durata reglementată rămasă de amortizare, exprimată în ani, unde durata reglementată rămasă de amortizare se calculează în funcție de grupele/subgrupele reglementate de încadrare ale imobilizărilor corporale/necorporale;

c) pentru imobilizările corporale/necorporale care au fost utilizate în desfășurarea unei alte activități reglementate/ nereglementate din sector sau din afara sectorului și în cursul unui an de reglementare sunt preluate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale prin achiziție de la un operator economic sau prin transfer de la altă activitate desfășurată de către titularul de licență, acestea vor fi considerate intrări la valoarea de achiziție, respectiv la valoarea contabilă rămasă, iar amortizarea reglementată se determină pe baza duratei de amortizare reglementată aferentă grupei/subgrupei din care fac parte, diminuată corespunzător cu durata de utilizare consumată, exprimată în ani întregi;

d) pentru imobilizările corporale/necorporale ieșite din RAB, amortizarea reglementată se determină pentru anul ieșirii prin împărțirea valorii reglementate rămase determinată la sfârșitul anului precedent la durata reglementată rămasă, exprimată în ani, cu excepția ieșirilor de imobilizări corporale/necorporale imputabile.

Articolul 6

Imobilizările corporale/necorporale vândute, casate, minusurile de inventar, lipsuri transferate în categoria obiectelor de inventar sau la alte activități desfășurate de titularul de licență sunt considerate ieșiri de imobilizări corporale/necorporale.

Articolul 7

Pentru imobilizările corporale/necorporale ieșite din RAB începând cu perioada a treia de reglementare, valoarea reglementată rămasă reprezintă valoarea de intrare reglementată a imobilizării ajustată până la sfârșitul perioadei a doua de reglementare cu rata inflației și amortizările reglementate corespunzătoare fiecărui an.

Articolul 8

(1)

În situația în care, în cadrul unei perioade de reglementare, se efectuează reîncadrări ale unor imobilizări corporale/necorporale în alte grupe/subgrupe decât cele raportate și luate în considerare la ajustarea veniturilor reglementate, imobilizările respective se vor lua în calculul valorii RAB întâi ca o ieșire din grupa/subgrupa în care au fost raportate inițial, la valoarea reglementată rămasă, iar apoi ca o intrare nouă în grupa/subgrupa reconsiderată, la aceeași valoare reglementată rămasă. Orice reconsiderare a grupei/subgrupei de încadrare a mijloacelor fixe se va face numai justificat, iar imobilizările corporale/necorporale respective vor fi prezentate atât în situația bazei de active reglementate, cât și, detaliat, într-o situație distinctă de cea a bazei de active reglementate.

(2)

În situația în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mare decât durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menționată la alin. (1) se va recupera pe o durată calculată prin diferența celor două durate.

(3)

În situația în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mică sau egală cu durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menționată la alin. (1) se va recupera pe durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe.

Articolul 9

În situația în care se efectuează înlocuiri ale unor imobilizări corporale/necorporale care nu s-au amortizat integral conform duratelor reglementate stabilite prin prezenta metodologie, acestea vor fi înregistrate ca ieșiri din RAB la valoarea reglementată rămasă, iar noile imobilizări corporale/necorporale vor fi înregistrate în RAB ca intrări, la valoarea reglementată, la grupa/subgrupa corespunzătoare.

-------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.