Ordin · Agenția Națională de Administrare Fiscală

Ordinul nr. 507/2026

pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.780/2017 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit

prezumat în vigoare

Data actului
20 aprilie 2026
Emitent
Agenția Națională de Administrare Fiscală
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 319 din 22 aprilie 2026
Citează
6 acte
Structură
4 articole, 1 anexă · 15.156 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce face acest act

Modifică 1

  • Ordinul nr. 3780/2017 22 decembrie 2017 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare utilizate în administrarea impoz…

Având în vedere dispozițiile

art. 78 alin. (2) lit. a) pct. (iii )-( iii^2)

și

(vi)

și ale

art. 82 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor comunicat prin Adresa nr. 795.629 din data de 16.04.2026,

în temeiul prevederilor

art. 5 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, ale

art. 342 alin. (1)

și

(4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, precum și ale

art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013

privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,

președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

Articolul I

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.780/2017

pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1038 din 29 decembrie 2017, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1.

La

articolul 1, literele a) ,

b)

și

d) ale alineatului (1)

și

alineatul (2)

se abrogă.

2.

Anexa nr. 5

se modifică și se înlocuiește cu

anexa

care face parte integrantă din prezentul ordin.

Articolul II

Formularul prevăzut în

anexa

la prezentul ordin se utilizează pentru declararea impozitului pe veniturile sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate, obținute de către persoanele fizice care desfășoară activitate în România, începând cu veniturile aferente lunii martie 2026.

Articolul III

Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, precum și unitățile fiscale subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Articolul IV

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
Adrian Nicușor Nica
București, 20 aprilie 2026.
Nr. 507.

Anexa *

* Formularul 224 prevăzut în anexă este reprodus în facsimil.

(Anexa nr. 5 la

Ordinul nr. 3.780/2017 )

INSTRUCȚIUNI

de completare a formularului 224 „Declarație privind veniturile

sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate obținute

de către persoanele fizice care desfășoară activitate în România“

I.

Depunerea declarației

1.

Declarația se depune de către persoanele fizice care își desfășoară activitatea în România, obțin venituri sub formă de salarii sau asimilate salariilor de la angajatori care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanță în România și care datorează contribuțiile sociale obligatorii pentru salariații lor, potrivit prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și ale acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, și care nu au încheiat cu angajatorul un acord referitor la obligația declarării și plății contribuțiilor sociale obligatorii.

2.

Termen de depunere a declarației Declarația se depune la organul fiscal central competent, astfel:

–

lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care s-a realizat venitul.

Contribuabilii care își prelungesc perioada de ședere în România, peste perioada menționată în convenția de evitare a dublei impuneri, au obligația să declare și să plătească impozit pentru întreaga perioadă de desfășurare a activității în România, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare împlinirii termenului prevăzut de respectiva convenție;

–

ori de câte ori contribuabilul constată erori în declarația anterioară, prin completarea unei declarații rectificative, situație în care se înscrie „X“ în căsuța special prevăzută în acest scop.

3.

Organul fiscal central competent Declarația se completează în două exemplare:

–

originalul se depune la:

a)

organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde își are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiește efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;

b)

organul fiscal central competent, potrivit legii, pentru administrarea contribuabililor persoane fizice, fără domiciliu fiscal în România;

–

copia se păstrează de către contribuabil.

4.

Modul de depunere a declarației

4.1.

Declarația se completează de către contribuabil sau de către împuternicitul/curatorul fiscal al acestuia, potrivit

Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, înscriind corect, complet și cu bunăcredință informațiile prevăzute de formular, corespunzătoare situației fiscale a contribuabilului.

4.2.

Declarația se depune în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire.

4.3.

Declarația se pune gratuit la dispoziția contribuabilului.

4.4.

Data depunerii declarației în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștă, după caz.

4.5.

Declarația poate fi depusă și prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.

II.

Completarea declarației

1.

Perioada de raportare În rubrica „Luna“ se înscrie luna pentru care se completează declarația, cu cifre arabe cu 2 caractere (de exemplu: 01).

În rubrica „Anul“ se înscrie anul pentru care se completează declarația, cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2026).

2.

Secțiunea I „Date de identificare a contribuabilului“

2.1.

În caseta „Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală“ se înscrie codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală, atribuit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu ocazia înregistrării fiscale, după caz, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.

2.2.

În rubricile „Nume“ și „Prenume“ se înscriu numele și prenumele contribuabilului.

2.3.

În rubricile privind adresa se completează, după caz, adresa domiciliului fiscal al contribuabilului.

2.4.

În caseta „Documentul care reglementează raportul de muncă“ se înscriu numărul și data documentului încheiat cu angajatorul, în baza căruia contribuabilul își desfășoară activitatea.

2.5.

În caseta „Perioada de activitate“ se înscrie perioada de activitate prevăzută în documentul care reglementează raportul de muncă.

3.

Secțiunea II „Date referitoare la persoana fizică sau juridică la care își desfășoară activitatea contribuabilul“

3.1.

Caseta „Cod de identificare fiscală“ - se completează, după caz, dacă persoana fizică, juridică sau orice altă entitate la care își desfășoară activitatea contribuabilul este înregistrată fiscal și are atribuit cod de identificare fiscală, conform legislației române.

3.2.

În rubrica „Nume, prenume/Denumire“ - se înscriu, după caz, denumirea sau numele și prenumele persoanelor fizice, juridice sau orice altă entitate la care își desfășoară activitatea contribuabilul.

3.3.

Rubricile privind adresa se completează cu adresa domiciliului fiscal al persoanei fizice, juridice sau orice altă entitate la care contribuabilul își desfășoară activitatea.

4.

Secțiunea III „Modul de calcul al impozitului pe veniturile sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate“ rd. 1. Venit brut - se înscrie suma veniturilor în bani și/sau în natură realizate de contribuabil în luna de raportare.

rd. 2. Contribuții sociale datorate potrivit legii - se înscrie suma totală a contribuțiilor obligatorii, datorate de contribuabil în luna de raportare potrivit legii și plătite.

rd. 3. Venit net - se calculează ca diferența între venitul brut și suma totală a contribuțiilor sociale datorate, potrivit legii (rd. 1 – rd. 2).

rd. 4. Deduceri personale - se înscrie suma deducerilor personale cuvenite contribuabilului în luna de raportare, potrivit legii, stabilite pe baza documentelor justificative care atestă dreptul de deducere. Se completează numai de către persoanele rezidente care au dreptul la deduceri personale.

rd. 5. Cotizația sindicală plătită - se înscrie suma reprezentând cotizația sindicală plătită în luna de raportare.

rd. 6. Contribuțiile la fondurile de pensii facultative - se înscrie suma reprezentând contribuțiile la fondurile de pensii facultative potrivit

Legii nr. 204/2006 , cu modificările și completările ulterioare, și cele reprezentând contribuții la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislația privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entități autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori de către entități autorizate într-un stat aderent la codurile de liberalizare ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, suportate de angajați, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro.

rd. 7. Primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament - se înscrie suma reprezentând primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajați, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 de euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul vizează servicii medicale furnizate angajatului și/sau oricărei persoane aflate în întreținerea sa, așa cum este definită la

art. 77 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare.

rd. 8. Contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive - se înscrie suma reprezentând contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive suportate de angajați, în limita echivalentului în lei a 100 euro anual, oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN prevăzute la

art. 78 alin. (2) lit. a) pct. (v) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, care acționează în nume propriu în cazul abonamentelor care includ dreptul de a utiliza facilitățile sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, ori în calitate de intermediari pentru serviciile medicale, în cazul în care abonamentele respective includ și servicii medicale. Abonamentul vizează servicii furnizate angajatului și/sau oricărei persoane aflate în întreținerea sa, așa cum este definită la

art. 77 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, în limita aceluiași plafon, indiferent de numărul de persoane.

rd. 9. Contribuțiile la fondurile de pensii ocupaționale - se înscrie suma reprezentând contribuțiile la fondurile de pensii ocupaționale potrivit

Legii nr. 1/2020 , cu modificările și completările ulterioare și cele reprezentând contribuții la scheme de pensii ocupaționale, calificate astfel în conformitate cu legislația privind pensiile ocupaționale de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entități autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European ori de către entități autorizate într-un stat aderent la codurile de liberalizare ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, suportate de angajați, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro.

rd. 10. Contribuțiile la produsele paneuropene de pensii personale - se înscrie suma reprezentând contribuțiile la produsele paneuropene de pensii personale potrivit Regulamentului (UE) 2019/1.238 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019, suportate de angajați, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro.

rd. 11. Sumele suportate de angajați pentru dobândirea de acțiuni, obligațiuni și/sau titluri de participare - se înscrie suma reprezentând sumele suportate de angajați pentru dobândirea de acțiuni, obligațiuni și/sau titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare tranzacționabile (Exchange Traded Fund - ETF) definite potrivit legislației în materie, prin intermediul entităților prevăzute la

art. 96^1 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, fără a include costurile aferente tranzacției.

rd. 12. Venit bază de calcul:

–

pentru funcția de bază: se înscrie suma calculată prin scăderea din venitul net (rd. 3) a sumelor declarate la rd. 4-11;

–

în celelalte cazuri: se preia suma înscrisă la rd. 3.

rd. 13. Impozit lunar datorat - se înscrie suma impozitului calculat prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului bază de calcul (rd. 12).

rd. 14. Impozit anual datorat - se înscrie suma impozitului anual calculată prin însumarea impozitului lunar datorat de contribuabil în luna de raportare, potrivit legii. Acest rând se va completa în declarația depusă pentru luna decembrie, respectiv luna în care contribuabilul și-a încetat raportul contractual de muncă, după caz.

Rubricile de la rd. 4, rd. 5, rd. 6, rd. 7, rd. 8, rd. 9, rd. 10 și rd. 11 se completează numai la funcția de bază.

5.

Secțiunea IV „Date de identificare a împuternicitului/ curatorului fiscal“

5.1.

Se completează numai în cazul în care obligațiile de declarare a veniturilor se îndeplinesc de către un împuternicit/curator fiscal, conform

Legii nr. 207/2015 , cu modificările și completările ulterioare.

5.2.

În caseta „Cod de identificare fiscală“ se înscrie codul de identificare fiscală al împuternicitului/curatorului fiscal, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.

5.3.

În rubrica „Nume, prenume/Denumire“ se înscriu, după caz, denumirea sau numele și prenumele împuternicitului/ curatorului fiscal.

5.4.

Rubricile privind adresa se completează, după caz, cu datele privind adresa domiciliului fiscal al împuternicitului/ curatorului fiscal.

-----

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.