Procedură · Agenția Națională de Administrare Fiscală

Procedura din 12 mai 2026

privind recalcularea din oficiu, de către organul fiscal, a contribuției de asigurări sociale de sănătate

prezumat în vigoare

Data actului
12 mai 2026
Emitent
Agenția Națională de Administrare Fiscală
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 419 din 18 mai 2026
Citează
5 acte
Structură
0 articole · 8.910 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Textul nu are o structură pe articole recunoscută și este afișat ca atare.

ORDINUL nr. 603 din 12 mai 2026 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18 mai 2026.

1.

(1)

Prezenta procedură se aplică, începând cu recalcularea contribuției de asigurări de sănătate datorate pentru anul 2025, următoarelor persoane fizice:

a)

persoanele prevăzute la

art. 180 alin. (1) lit. b )- d) din Codul fiscal , care au optat pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS);

b)

persoanele aflate în întreținere pentru care contribuabilul a optat pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate potrivit

art. 182^1 din Codul fiscal , care au decedat în perioada pentru care sunt asigurate potrivit legii.

(2)

Opțiunea pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate s-a exercitat prin depunerea de către contribuabil a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice - capitolul II (denumită în continuare declarație unică).

(3)

Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de contribuabil este cea aferentă perioadei de până la luna în care survine decesul.

2.

Persoanele fizice prevăzute la

art. 180 alin. (1) lit. b)-d) din Codul fiscal

sunt persoanele care se încadrează în următoarele categorii și au optat pentru plata contribuției:

a)

persoanele fizice care au realizat venituri de natura celor prevăzute la

art. 155 alin. (1) lit. c )- h) ;

b)

persoanele fizice care nu au realizat venituri de natura celor prevăzute la

art. 155 din Codul fiscal

și nu s-au încadrat în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate prevăzute la

art. 154 alin. (1) din Codul fiscal ;

c)

persoanele fizice care au realizat venituri de natura celor prevăzute la

art. 155 din Codul fiscal

sau alte venituri, pentru care nu se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate.

3.

Persoanele aflate în întreținere pentru care contribuabilul a optat pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate potrivit

art. 182^1 din Codul fiscal

sunt soțul, soția și părinții fără venituri proprii ai persoanelor fizice care au realizat venituri din cele prevăzute la

art. 155 alin. (1) din Codul fiscal

pentru care datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate.

4.

În sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat contribuabilul ca plătitor de impozite, taxe și contribuții.

5.

Recalcularea din oficiu a contribuției de asigurări sociale de sănătate se efectuează de către compartimentul cu atribuții în administrarea impozitului pe venit și contribuțiilor sociale din cadrul organului fiscal competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.

6.

Identificarea persoanelor de la

pct. 1

se face de către compartimentul de specialitate, pe baza următoarelor surse de informații:

a)

datele existente în registrul contribuabililor, furnizate de serviciul de evidență a populației, precum și pe baza constatărilor proprii, potrivit stării de fapt reale;

b)

ultima declarație unică depusă de contribuabil pentru perioada de asigurare în care s-a constatat decesul (12 luni de la data depunerii declarației unice), având completată la capitolul II secțiunea 1 (lit. D, E sau F) sau/și secțiunea 2.

7.

Recalcularea contribuției de asigurări sociale de sănătate se face până la data de 31 decembrie a anului fiscal în care se constată îndeplinirea condițiilor pentru efectuarea recalculării, potrivit legii.

8.

Pentru recalcularea contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor fizice de la

pct. 3 , dispozițiile

art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, sunt aplicabile în mod corespunzător.

9.

Recalcularea contribuției de asigurări sociale de sănătate se face după cum urmează:

a)

se recalculează baza de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate, proporțional cu perioada de până la luna în care survine decesul;

b)

se stabilește contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, prin aplicarea cotei de 10%, prevăzută la

art. 156 din Codul fiscal , asupra bazei de calcul recalculate de la

lit. a) .

10.

Recalcularea bazei de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate se face proporțional cu perioada de până la luna în care survine decesul, după cum urmează: Baza de calcul recalculată = (6 salarii de bază minime brute pe țară/12 luni) x Număr luni,

unde Număr luni se calculează începând cu luna depunerii declarației unice - capitolul II, inclusiv, până la luna în care survine decesul, exclusiv.

11.

(1)

Baza de calcul recalculată, precum și contribuția de asigurări sociale de sănătate aferentă se stabilesc prin formularul „Referat privind recalcularea contribuției de asigurări sociale de sănătate“, prevăzut în

anexa nr. 2 la ordin .

(2)

Formularul „Referat privind recalcularea contribuției de asigurări sociale de sănătate“ se întocmește după cum urmează:

a)

în două exemplare, în situația completării pentru persoanele de la

pct. 2 , care se verifică și se avizează de către conducătorul organului fiscal competent, precum și de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare;

b)

într-un exemplar, în situația completării pentru persoanele de la

pct. 3 , care se verifică și se avizează de către conducătorul organului fiscal competent, precum și de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare.

12.

În baza referatului de la

pct. 11 alin. (2) lit. a) , CASS recalculată se prelucrează în aplicația informatică prin care se gestionează declarațiile fiscale depuse de contribuabil, urmând ca ulterior aceste informații să fie transferate în aplicația informatică prin care se gestionează evidența analitică pe plătitori a acestor contribuabili.

13.

Sumele transferate în evidența fiscală pe plătitori potrivit

pct. 12

se menționează în certificatul de atestare fiscală eliberat la solicitarea notarului public cu ocazia dezbaterii succesiunii persoanei fizice decedate.

14.

În situația în care succesiunea contribuabilului decedat a fost acceptată de moștenitori, organul fiscal emite și comunică decizia prevăzută la

art. 23 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 , cu modificările și completările ulterioare, către persoanele care devin debitori, utilizând modelul prevăzut în

anexa nr. 60

la

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 63/2017

privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea

Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016

pentru aprobarea

Procedurii

de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice, cu modificările și completările ulterioare.

15.

În cazul persoanelor fizice pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, prevăzute la

pct. 3 , în baza referatului de la

pct. 11 alin. (2) lit. b)

se emite formularul „Decizie de recalculare din oficiu a contribuției de asigurări sociale de sănătate“, prevăzut în

anexa nr. 3 la ordin .

16.

Decizia de la

pct. 15

se întocmește în două exemplare, care se verifică și se avizează de către conducătorul organului fiscal competent, precum și de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare.

17.

După aprobarea deciziei de către conducătorul organului fiscal central competent, un exemplar se comunică contribuabilului, conform

art. 47 din Legea nr. 207/2015 , cu modificările și completările ulterioare, semnat numai de conducătorul unității fiscale, iar al doilea, care se semnează și de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură, se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului împreună cu referatul de la

pct. 11 .

18.

Toate documentele primite și emise de organul fiscal în aplicarea prezentei proceduri se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.

Aprobată prin

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.