Acordul din 3 octombrie 2001
între România și Republica Islamica Iran pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital
prezumat în vigoare
România și Republica Islamica Iran, denumite în continuare state contractante,
dorind sa încheie un acord pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital,
au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezentul acord se aplică persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1. Prezentul acord se aplică impozitelor pe venit și pe capital stabilite în numele fiecărui stat contractant sau al autorităților sale locale ori al unităților sale administrativ-teritoriale, indiferent de modul în care sunt percepute.
2. Sunt considerate impozite pe venit și pe capital impozitele stabilite pe venitul total, pe capitalul total sau pe elementele de venit ori de capital, inclusiv impozitele pe veniturile provenite din înstrăinarea proprietății mobiliare sau imobiliare, impozitele pe suma totală a salariilor plătite de întreprinderi, precum și impozitele asupra creșterii capitalului.
3. Impozitele existente asupra cărora se aplică prezentul acord sunt:
a) în cazul României:
(i) impozitul pe venit;
(îi) impozitul pe profit;
b) în cazul Republicii Islamice Iran:
(i) impozitul pe venit;
(îi) impozitul pe proprietate.
4. Prezentul acord se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice sau în esenta similare care sunt stabilite după data semnării acestui acord în plus sau în locul impozitelor existente. Autoritățile competente ale statelor contractante se vor informa reciproc asupra oricăror modificări aduse în legislatiile lor fiscale respective.
Articolul 3
Definiții generale
1. În sensul prezentului acord, în măsura în care contextul nu cere o interpretare diferita, înțelesul termenilor este după cum urmează:
a) (i) termenul România înseamnă teritoriul de stat al României, inclusiv marea sa teritorială și spațiul aerian de deasupra teritoriului și marii teritoriale asupra cărora România își exercită suveranitatea, precum și zona contigua, platoul continental și zona economică exclusiva asupra cărora România își exercită, în conformitate cu legislația sa și potrivit normelor și principiilor dreptului internațional, drepturi suverane și jurisdicția;
(îi) termenul Republica Islamica Iran înseamnă teritoriul aflat sub suveranitatea și/sau jurisdicția Republicii Islamice Iran;
b) termenul persoana înseamnă:
(i) o persoană fizica;
(îi) o societate și orice alta asociere de persoane;
c) termenul societate înseamnă orice persoană juridică sau orice entitate care este considerată ca o persoană juridică în scopul impozitării;
d) termenul sediu social înseamnă sediul central înregistrat conform legislației corespunzătoare a fiecărui stat contractant;
e) termenii întreprindere a unui stat contractant și întreprindere a celuilalt stat contractant înseamnă, după caz, o întreprindere exploatată de un rezident al unui stat contractant și o întreprindere exploatată de un rezident al celuilalt stat contractant;
f) termenul transport internațional înseamnă orice transport efectuat cu o nava, un vapor, o aeronava, un vehicul rutier sau feroviar exploatat de o întreprindere a unui stat contractant, cu excepția cazului în care asemenea nava, vapor, aeronava, vehicul rutier sau feroviar este exploatat numai între locuri situate în unul dintre statele contractante;
g) termenul național înseamnă:
(i) orice persoană fizica astfel definită în conformitate cu legislația interna a unui stat contractant;
(îi) orice persoană juridică având statutul în conformitate cu legislația în vigoare a unui stat contractant;
h) termenul autoritate competentă înseamnă:
(i) în cazul României, ministrul finanțelor publice sau reprezentanții săi autorizați;
(îi) în cazul Republicii Islamice Iran, ministrul afacerilor economice și al finanțelor sau reprezentanții săi autorizați.
2. În ceea ce privește aplicarea prezentului acord de un stat contractant, orice termen care nu este definit în acord va avea, dacă contextul nu cere o interpretare diferita, înțelesul pe care îl are în cadrul legislației acestui stat cu privire la impozitele la care prezentul acord se aplică.
Articolul 4
Rezident
1. În sensul prezentului acord, expresia rezident al unui stat contractant înseamnă orice persoană care, potrivit legislației acestui stat, este supusă impunerii în acest stat datorită rezidentei sale, domiciliului sau, locului înregistrării sau oricărui alt criteriu de natura similară și include, de asemenea, acest stat și orice autoritate locală sau unitate administrativ-teritorială a acestuia. Aceasta expresie nu include o persoană care este supusă impozitării în acest stat numai pentru faptul ca realizează venituri din surse sau capital situat în acest stat.
2. Când, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană fizica este rezidență a ambelor state contractante, statutul sau se determina după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidență a statului în care are o locuinta permanenta la dispoziția sa. Dacă dispune de o locuinta permanenta în ambele state, va fi considerată rezidență a statului cu care legăturile sale personale și economice sunt mai strânse (centrul intereselor vitale);
b) dacă statul în care aceasta persoana are centrul intereselor sale vitale nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinta permanenta la dispoziția sa în nici unul dintre state, ea va fi considerată rezidență a statului contractant în care locuiește în mod obișnuit;
c) dacă aceasta persoana locuiește în mod obișnuit în ambele state contractante sau nu locuiește în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidență a statului al cărui național este;
d) dacă aceasta persoana nu este național al nici unuia dintre state și dacă, conform paragrafelor precedente, aceasta persoana nu poate fi considerată rezidență a unuia dintre statele contractante, autoritățile competente ale statelor contractante vor rezolva problema de comun acord.
3. Când, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoană, alta decât o persoană fizica, este rezidență a ambelor state contractante, ea va fi considerată rezidență a statului contractant în care este situat sediul social.
Articolul 5
Sediu permanent
1. În sensul prezentului acord, expresia sediu permanent înseamnă un loc fix de afaceri prin care o întreprindere a unui stat contractant își desfășoară în întregime sau în parte activitatea în celălalt stat contractant.
2. Expresia sediu permanent include îndeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o fabrica;
e) un atelier;
f) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de explorare, exploatare și/sau de extracție a resurselor naturale.
3. Un șantier de construcții sau un proiect de construcții, de montaj sau de instalare ori activitățile de supraveghere în legătură cu acesta constituie sediu permanent numai atunci când asemenea șantier, proiect sau activități durează o perioadă mai mare de 12 luni.
4. Independent de prevederile anterioare ale acestui articol, următoarele activități ale unei întreprinderi a unui stat contractant desfășurate în celălalt stat contractant nu vor fi considerate ca fiind desfășurate printr-un sediu permanent:
a) folosirea de instalații numai în scopul depozitarii sau expunerii de produse ori de mărfuri aparținând întreprinderii;
b) menținerea unui stoc de produse sau de mărfuri aparținând întreprinderii numai în scopul depozitarii ori expunerii;
c) menținerea unui stoc de produse sau de mărfuri aparținând întreprinderii numai în scopul prelucrării de către o alta întreprindere;
d) vânzarea de produse sau de mărfuri aparținând întreprinderii, care sunt expuse în cadrul unui târg ori al unei expoziții temporare care are loc ocazional și care sunt vândute de întreprindere nu mai târziu de o luna de la închiderea targului sau expoziției menționate;
e) menținerea unui loc fix de afaceri numai în scopul cumpărării de produse sau de mărfuri ori al colectării de informații pentru întreprindere;
f) menținerea unui loc fix de afaceri numai în scop de publicitate facuta pentru acea întreprindere și/sau în scopul desfășurării pentru întreprindere a oricărei alte activități cu caracter pregatitor sau auxiliar;
g) menținerea unui loc fix de afaceri numai pentru orice combinare de activități menționate în subparagrafele a)-f), cu condiția ca întreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezultă din aceasta combinare să aibă un caracter pregatitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, atunci când o persoană (alta decât un agent cu statut independent căruia i se aplică prevederile paragrafului 6) acționează într-un stat contractant în numele unei întreprinderi și are și exercită în mod obișnuit într-un stat contractant împuternicirea de a încheia contracte în numele întreprinderii, aceasta întreprindere se considera ca are un sediu permanent în acel stat în privinta oricăror activități pe care persoana le exercita pentru întreprindere, în afară de cazul în care activitățile acestei persoane sunt limitate la cele menționate în paragraful 4, care, dacă sunt exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu fac din acest loc fix de afaceri un sediu permanent potrivit prevederilor acelui paragraf.
6. O întreprindere a unui stat contractant nu se considera ca are un sediu permanent în celălalt stat contractant numai prin faptul ca aceasta își exercită activitatea de afaceri în celălalt stat contractant printr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu condiția ca aceasta persoana sa acționeze în cadrul activității ei obișnuite.
Totuși, când activitățile unui asemenea agent sunt făcute în întregime sau aproape în întregime în numele acelei întreprinderi, acest agent nu poate fi considerat un agent cu statut independent, dacă tranzacțiile dintre agent și întreprindere nu au fost realizate în condiții de independenta stabilite între întreprindere și agentul respectiv.
7. Faptul ca o societate care este rezidență a unui stat contractant controlează sau este controlată de o societate care este rezidență a celuilalt stat contractant ori care își exercită activitatea de afaceri în celălalt stat contractant (printr-un sediu permanent sau în alt mod) nu este suficient pentru a face una dintre aceste societăți un sediu permanent al celeilalte.
Articolul 6
Venituri din proprietăți imobiliare
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din proprietăți imobiliare (inclusiv veniturile din agricultura sau din exploatări forestiere) situate în celălalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat contractant.
2. Expresia proprietăți imobiliare are înțelesul care este atribuit de legislația statului contractant în care proprietățile în cauza sunt situate. Expresia include în orice caz accesoriile proprietății imobiliare, inventarul viu și echipamentul utilizat în agricultura și exploatări forestiere, drepturile asupra cărora se aplică prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară, uzufructul proprietăților imobiliare și drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea ori concesionarea exploatării zăcămintelor minerale, izvoarelor și a altor resurse naturale, inclusiv petrol și gaz. Navele, vapoarele, aeronavele, vehiculele rutiere sau feroviare nu sunt considerate proprietăți imobiliare.
3. Prevederile paragrafului 1 se aplică veniturilor obținute din exploatarea directa, din închirierea sau din folosirea în orice alta forma a proprietății imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 și 3 se aplică, de asemenea, veniturilor provenind din proprietăți imobiliare ale unei întreprinderi și veniturilor din proprietăți imobiliare utilizate pentru exercitarea unei profesii independente.
Articolul 7
Profiturile întreprinderii
1. Profiturile unei întreprinderi a unui stat contractant sunt impozabile numai în acel stat, în afară de cazul în care întreprinderea exercita activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea exercita activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în celălalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, când o întreprindere a unui stat contractant exercita activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, se atribuie în fiecare stat contractant acelui sediu permanent profiturile pe care le-ar fi putut realiza dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă și separată, exercitând activități identice sau similare în condiții identice ori similare și tratand cu toată independenta cu întreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise ca deductibile cheltuielile, inclusiv cheltuielile de conducere și cele generale de administrare, în măsura în care sunt efectuate pentru scopurile urmărite de sediul permanent, indiferent de faptul ca s-au efectuat în statul în care se afla situat sediul permanent sau în altă parte.
4. În măsura în care într-un stat contractant se obișnuiește ca profitul care se atribuie unui sediu permanent să fie determinat prin repartizarea profitului total al întreprinderii în diversele sale părți componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu împiedica acest stat contractant sa determine profitul impozabil în conformitate cu repartiția uzuală. Metoda de repartizare adoptată trebuie totuși să fie aceea prin care rezultatul obținut să fie în concordanta cu principiile enunțate în prezentul articol.
5. Nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. Profitul care se atribuie unui sediu permanent se determina în fiecare an prin aceeași metoda, în afară de cazul în care exista motive temeinice și suficiente de a se proceda altfel.
7. Când profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat în alte articole din prezentul acord, prevederile acelor articole nu sunt afectate de dispozițiile prezentului articol.
Articolul 8
Transporturi internaționale
Profiturile obținute de o întreprindere a unui stat contractant din exploatarea în trafic internațional a navelor, vapoarelor, aeronavelor, vehiculelor rutiere sau feroviare sunt impozabile numai în acest stat contractant.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1. Când:
a) o întreprindere a unui stat contractant participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a celuilalt stat contractant; sau
b) aceleași persoane participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui stat contractant și al unei întreprinderi a celuilalt stat contractant
și, fie într-un caz, fie în celălalt, cele doua întreprinderi sunt legate în relațiile lor financiare sau comerciale prin condiții acceptate ori impuse, care diferă de cele care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente, atunci profiturile, care în lipsa acestor condiții ar fi fost obținute de una dintre întreprinderi, dar nu au putut fi obținute în fapt datorită acestor condiții, pot fi incluse în profiturile acelei întreprinderi și impuse în consecința.
2. Când un stat contractant include în profiturile unei întreprinderi aparținând acelui stat - și impune în consecința - profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusă impozitării în celălalt stat contractant și profiturile astfel incluse sunt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului stat menționat dacă condițiile stabilite între cele doua întreprinderi ar fi fost acelea care ar fi fost convenite între întreprinderi independente, atunci celălalt stat contractant va proceda la modificarea corespunzătoare a sumei impozitului stabilit asupra acestor profituri. La efectuarea acestei modificări se tine seama de celelalte prevederi ale prezentului acord și, dacă este necesar, autoritățile competente ale statelor contractante se vor consulta reciproc.
Articolul 10
Dividende
1. Dividendele plătite de o societate care este rezidență a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat contractant.
2. Totuși aceste dividende sunt, de asemenea, impozabile în statul contractant în care este rezidență societatea plătitoare de dividende și potrivit legislației acestui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al dividendelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăși 10% din suma bruta a dividendelor. Prevederile prezentului paragraf nu afectează impunerea societății în ceea ce privește profiturile din care se plătesc dividendele.
3. Termenul dividende folosit în acest articol înseamnă veniturile provenind din acțiuni, din acțiuni și din drepturi de folosință, din părți miniere, din părți de fondator sau alte drepturi (care nu sunt titluri de creanta, din participarea la profituri), precum și veniturile din alte părți sociale care sunt supuse aceluiași regim de impunere ca veniturile din acțiuni de către legislația fiscală a statului în care este rezidență societatea distribuitoare a dividendelor.
4. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică dacă beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant în care societatea plătitoare de dividende este rezidență, printr-un sediu permanent situat acolo, sau desfășoară în celălalt stat contractant profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar deținerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu care dividendele sunt plătite este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
5. Când o societate care este rezidență a unui stat contractant realizează profituri sau venituri din celălalt stat contractant, celălalt stat contractant nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor plătite de acea societate, cu excepția cazului în care asemenea dividende sunt plătite unui rezident al celuilalt stat contractant sau când deținerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu care dividendele sunt plătite este efectiv legată de un sediu permanent sau o baza fixa situata în celălalt stat contractant, nici sa supună profiturile nedistribuite ale societății unui impozit asupra profiturilor nedistribuite, chiar dacă dividendele plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă în întregime ori în parte profituri sau venituri provenind din celălalt stat contractant.
Articolul 11
Dobânzi
1. Dobânzile provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat contractant.
2. Totuși aceste dobânzi sunt, de asemenea, impozabile în statul contractant din care provin și potrivit legislației acestui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al dobânzilor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăși 8% din suma bruta a dobânzilor.
3. Termenul dobânzi folosit în prezentul articol înseamnă veniturile din titluri de creanta de orice natura, însoțite sau nu de garanții ipotecare ori de o clauza de participare la profiturile debitorului, și în special veniturile din efecte publice și veniturile din obligațiuni și titluri de creanta, inclusiv primele și premiile legate de asemenea efecte, obligațiuni și titluri de creanta. Penalitățile pentru plata cu întârziere nu sunt considerate dobânzi în sensul prezentului articol.
4. Independent de prevederile paragrafului 2, dobânzile provenind dintr-un stat contractant și obținute de celălalt stat contractant - instituții guvernamentale, banca centrala și alte bănci deținute în întregime de celălalt stat contractant - sunt scutite de impozit în primul stat menționat.
5. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică dacă beneficiarul efectiv al dobânzilor, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant din care provin dobânzile, printr-un sediu permanent situat acolo, sau prestează în celălalt stat contractant profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta în legătură cu care sunt plătite dobânzile este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
6. Dobânzile se considera ca provin dintr-un stat contractant când plătitorul este acel stat, o autoritate locală a sa, o unitate administrativ-teritorială a sa ori un rezident al acestui stat. Totuși, când plătitorul dobânzilor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa în legătură cu care a fost contractată creanta generatoare de dobânzi și aceste dobânzi se suporta de acest sediu permanent sau baza fixa, aceste dobânzi se considera ca provin din statul contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixa.
7. Când, datorită relațiilor speciale existente între debitor și beneficiarul efectiv sau între ambii și o altă persoană, suma dobânzilor, ținând seama de creanta pentru care sunt plătite, depășește suma care s-ar fi convenit între debitor și beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relații, prevederile prezentului articol se aplică numai la aceasta ultima suma menționată. În acest caz partea excedentară a plăților este impozabilă potrivit legislației fiecărui stat contractant, ținându-se seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
Articolul 12
Redevențe
1. Redevențele provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat contractant.
2. Totuși aceste redevențe sunt, de asemenea, impozabile în statul contractant din care provin și potrivit legislației acestui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al redevențelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăși 10% din suma bruta a redevențelor.
3. Termenul redevențe folosit în prezentul articol înseamnă plati de orice fel primite pentru folosirea sau concesionarea oricărui drept de autor asupra unei opere literare, artistice ori științifice, asupra filmelor de cinematograf și înregistrărilor folosite pentru emisiunile de radio sau de televiziune, orice patent, marca de comerț, desen ori model, plan, formula secreta sau procedeu de fabricație ori pentru informații referitoare la experienta în domeniul industrial, comercial sau științific ori pentru utilizarea sau dreptul de a utiliza orice echipament industrial, comercial sau științific.
4. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică dacă beneficiarul efectiv al redevențelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant din care provin redevențele, printr-un sediu permanent situat acolo, sau prestează în celălalt stat contractant profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se plătesc redevențele este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
5. Redevențele se considera ca provin dintr-un stat contractant când plătitorul este acel stat contractant, o autoritate locală a sa, o unitate administrativ-teritorială a sa ori un rezident al acestui stat. Totuși, când plătitorul redevențelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care este legat dreptul sau proprietatea pentru care sunt plătite redevențele și aceste redevențe se suporta de acest sediu permanent sau baza fixa, atunci aceste redevențe se considera ca provin din statul contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixa.
6. Când, datorită relațiilor speciale existente între plătitorul și beneficiarul efectiv sau între ambii și o altă persoană, suma redevențelor, având în vedere utilizarea, dreptul sau informația pentru care sunt plătite, depășește suma care s-ar fi convenit între plătitor și beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relații, prevederile prezentului articol se aplică numai la aceasta ultima suma menționată. În acest caz partea excedentară a plăților este impozabilă potrivit legislației fiecărui stat contractant, ținându-se seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
Articolul 13
Câștiguri de capital
1. Câștigurile realizate de un rezident al unui stat contractant din înstrăinarea proprietăților imobiliare, astfel cum sunt definite la art. 6, care sunt situate în celălalt stat contractant, sunt impozabile în celălalt stat contractant.
2. Câștigurile provenind din înstrăinarea proprietății mobiliare făcând parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant sau a proprietății mobiliare ținând de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant în celălalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv câștigurile provenind din înstrăinarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu întreaga întreprindere) sau a acelei baze fixe, sunt impozabile în celălalt stat contractant.
3. Câștigurile obținute de o întreprindere a unui stat contractant din înstrăinarea navelor, vapoarelor, aeronavelor, vehiculelor rutiere sau feroviare exploatate în trafic internațional ori a proprietăților mobiliare necesare exploatării acestor nave, vapoare, aeronave, vehicule rutiere sau feroviare sunt impozabile numai în acest stat contractant.
4. Câștigurile obținute de un rezident al unui stat contractant din înstrăinarea acțiunilor sau a altor participari la capitalul unei societăți ale carei active sunt formate în totalitate sau în principal din proprietăți imobiliare situate în celălalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat contractant.
5. Câștigurile provenind din înstrăinarea oricăror proprietăți, altele decât cele la care se face referire în paragrafele 1-4, sunt impozabile numai în statul contractant în care este rezident cel care înstrăinează.
Articolul 14
Profesii independente
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea unei profesii independente sau a altor activități cu caracter independent sunt impozabile numai în acest stat contractant, în afară de cazul în care acesta dispune de o baza fixa la dispoziția sa în celălalt stat contractant în scopul exercitării activităților sale. Dacă dispune de o astfel de baza fixa, venitul este impozabil în celălalt stat contractant, dar numai acea parte din venit care este atribuibila acelei baze fixe.
2. Expresia profesii independente cuprinde în special activitățile independente de ordin științific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum și exercitarea independenta a profesiilor de medic, inginer, avocat, arhitect, dentist și contabil.
Articolul 15
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 16, 18, 19 și 20, salariile și alte remunerații similare obținute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai în acest stat contractant, în afară de cazul în care activitatea salariata este exercitată în celălalt stat contractant. Dacă activitatea salariata este astfel exercitată, remunerațiile primite sunt impozabile în celălalt stat contractant.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remunerațiile obținute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitată în celălalt stat contractant sunt impozabile numai în primul stat menționat, dacă:
a) beneficiarul este prezent în celălalt stat contractant pentru o perioadă sau perioade care nu depășesc în total 183 de zile în orice interval de 12 luni începând sau sfârșind în anul calendaristic vizat; și
b) remunerațiile sunt plătite de o persoană sau în numele unei persoane care angajează și care nu este rezidență a celuilalt stat contractant; și
c) remunerațiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajează o are în celălalt stat contractant.
3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remunerațiile plătite de o întreprindere a unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitată la bordul unei nave, unui vapor, unei aeronave, unui vehicul rutier sau feroviar exploatat în trafic internațional sunt impozabile numai în acest stat contractant.
Articolul 16
Remunerațiile membrilor consiliului de administrație
Remunerațiile și alte plati similare primite de un rezident al unui stat contractant în calitatea sa de membru al consiliului de administrație al unei societăți care este rezidență a celuilalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat contractant.
Articolul 17
Artiști și sportivi
1. Independent de prevederile art. 14 și 15, veniturile obținute de un rezident al unui stat contractant în calitate de artist de spectacol, cum sunt artiștii de teatru, de film, de radio sau de televiziune, ori ca interpret muzical sau ca sportiv, din activitățile lui personale desfășurate în aceasta calitate în celălalt stat contractant, sunt impozabile în celălalt stat contractant.
2. Când veniturile în legătură cu activitățile personale desfășurate de un artist de spectacol sau de un sportiv în aceasta calitate nu revin artistului de spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri, independent de prevederile art. 7, 14 și 15, sunt impozabile în statul contractant în care sunt exercitate activitățile artistului de spectacol sau ale sportivului.
3. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică veniturilor obținute de un artist de spectacol sau de un sportiv din activitățile desfășurate de acesta în cadrul acordurilor culturale ori sportive încheiate între statele contractante.
Articolul 18
Pensii
1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al art. 19, pensiile și alte remunerații similare plătite unui rezident al unui stat contractant pentru munca salariata desfășurată în trecut sunt impozabile numai în acest stat contractant.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, pensiile plătite și alte plati făcute conform unor programe publice, care sunt părți ale sistemului de asigurări sociale al unui stat contractant, sunt impozabile numai în acel stat contractant.
Articolul 19
Funcții publice
1. Salariile și alte remunerații similare plătite de un stat contractant, o autoritate locală sau o unitate administrativ-teritorială a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui stat, autorității locale sau unității administrativ-teritoriale sunt impozabile numai în acest stat contractant.
Totuși aceste salarii și alte remunerații similare sunt impozabile numai în celălalt stat contractant dacă serviciile sunt prestate în celălalt stat de către o persoană fizica care este rezidență a acelui stat, cu condiția ca aceasta persoana:
(i) să fie un național al acelui stat; sau
(îi) sa nu fi devenit rezidență a acelui stat numai în scopul prestării serviciilor.
2. Orice pensii plătite de sau din fonduri create de un stat contractant, de o autoritate locală sau de o unitate administrativ-teritorială a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, acelei autorități ori acelei unități sunt impozabile numai în acel stat contractant.
3. Prevederile art. 15, 16, 17 și 18 se aplică salariilor și pensiilor primite pentru serviciile prestate în legătură cu o activitate de afaceri desfășurată de un stat contractant, de o autoritate locală sau de o unitate administrativ-teritorială a acestuia.
Articolul 20
Profesori, studenți și cercetători
1. Sumele pe care un student sau un practicant - care este sau a fost imediat anterior venirii sale într-un stat contractant rezident al celuilalt stat contractant și care este prezent în primul stat menționat numai în scopul educării sau pregătirii sale - le primește în scopul întreținerii, educării sau pregătirii sale nu vor fi impuse în acel stat contractant cu condiția ca astfel de sume sa provină din surse aflate în afară acestui stat.
2. De asemenea, remunerațiile primite de un profesor sau de un instructor - care este sau a fost imediat anterior venirii sale într-un stat contractant rezident al celuilalt stat contractant și care este prezent în primul stat menționat în scopul de a preda sau de a desfășura activitate de cercetare științifică pentru o perioadă sau perioade care nu depășesc 2 ani - vor fi scutite de impozit în acest stat contractant cu condiția ca astfel de sume sa provină din surse aflate în afară acestui stat. Prevederile acestui paragraf nu se aplică în cazul remunerațiilor și veniturilor obținute din cercetare, dacă asemenea cercetare este întreprinsă pentru scopuri de afaceri ale unor persoane sau întreprinderi.
Articolul 21
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente ale prezentului acord, sunt impozabile numai în acest stat contractant.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se aplică veniturilor, altele decât veniturile provenind din proprietățile imobiliare asa cum sunt definite în paragraful 2 al art. 6, dacă primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita în celălalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo și dreptul sau proprietatea în legătură cu care venitul este obținut este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
Articolul 22
Capital
1. Capitalul reprezentat de proprietăți imobiliare la care se face referire la art. 6, deținute de un rezident al unui stat contractant și care sunt situate în celălalt stat contractant, este impozabil în celălalt stat contractant.
2. Capitalul reprezentat de proprietăți mobiliare făcând parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant sau de proprietăți mobiliare aparținând unei baze fixe pe care un rezident al unui stat contractant o are în celălalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente este impozabil în celălalt stat contractant.
3. Capitalul constituit din nave, vapoare, aeronave, vehicule rutiere și feroviare exploatate în trafic internațional și proprietățile mobiliare ținând de exploatarea unor asemenea nave, vapoare, aeronave, vehicule rutiere și feroviare sunt impozabile numai în acest stat contractant.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui stat contractant sunt impozabile numai în acest stat.
Articolul 23
Metode pentru eliminarea dublei impuneri
1. În cazul României:
Când un rezident al României realizează venituri sau deține capital care, în conformitate cu prevederile prezentului acord, este impozabil în Republica Islamica Iran, România va acorda:
a) ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe venit plătit în Republica Islamica Iran;
b) ca o deducere din impozitul pe capitalul acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe capital plătit în Republica Islamica Iran.
Totuși aceasta deducere nu va putea depăși în nici un caz acea parte a impozitului pe venit sau a impozitului pe capital, astfel cum este calculată înainte ca deducerea să fie acordată, care este atribuibila, după caz, venitului sau capitalului care poate fi impozitat în Republica Islamica Iran.
2. În cazul Republicii Islamice Iran:
a) Când un rezident al Republicii Islamice Iran realizează venituri sau deține capital care, în conformitate cu prevederile prezentului acord, este impozabil în România, Republica Islamica Iran va acorda:
(i) ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe venit plătit în România;
(îi) ca o deducere din impozitul pe capitalul acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe capital plătit în România.
Totuși aceasta deducere nu va putea depăși în nici un caz acea parte a impozitului, astfel cum este calculată înainte ca deducerea să fie acordată, care este atribuibila, după caz, venitului sau capitalului care poate fi impozitat în România.
b) Când, în conformitate cu prevederile prezentului acord, venitul obținut sau capitalul deținut de un rezident al Republicii Islamice Iran este scutit de impozit în România, Republica Islamica Iran poate, indiferent de aceasta scutire, sa ia în calcul venitul sau capitalul scutit la calcularea impozitului asupra venitului rămas sau asupra capitalului acestui rezident.
Articolul 24
Nediscriminarea
1. Naționalii unui stat contractant nu vor fi supuși în celălalt stat contractant nici unei impozitări sau obligații legate de aceasta, diferita sau mai împovărătoare decât impozitarea sau obligația la care sunt sau pot fi supuși naționalii celuilalt stat contractant aflați în aceeași situație. Aceasta prevedere, independent de dispozițiile art. 1, se aplică, de asemenea, persoanelor care nu sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
2. Impunerea unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant nu va fi stabilită în condiții mai puțin favorabile în celălalt stat contractant decât impunerea stabilită întreprinderilor din celălalt stat contractant, care desfășoară aceleași activități.
3. Întreprinderile unui stat contractant, al căror capital este integral sau parțial deținut ori controlat în mod direct sau indirect de unul ori de mai mulți rezidenți ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse în primul stat menționat nici unei impuneri sau nici unei obligații legate de aceasta, care să fie diferita ori mai împovărătoare decât impunerea și obligațiile legate de aceasta, la care sunt sau pot fi supuse alte întreprinderi similare ale primului stat menționat.
4. Cu excepția cazului în care se aplică prevederile paragrafului 1 al art. 9, paragrafului 7 al art. 11 sau ale paragrafului 6 al art. 12, dobânzile, redevențele și alte plati făcute de o întreprindere a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant se vor deduce, în scopul determinării profiturilor impozabile ale unei asemenea întreprinderi, în aceleași condiții ca și cum ar fi fost plătite unui rezident al primului stat menționat. În mod similar orice datorii ale unei întreprinderi a unui stat contractant față de un rezident al celuilalt stat contractant vor fi deductibile, în vederea determinării capitalului impozabil al acestei întreprinderi, în aceleași condiții ca și când ar fi fost contractate față de un rezident al primului stat menționat.
5. Aceste prevederi nu vor fi interpretate ca obligând un stat contractant sa acorde rezidenților celuilalt stat contractant vreo deducere personală, înlesnire și reducere în ceea ce privește impunerea, pe considerente privind statutul civil ori responsabilitățile familiale, pe care le acorda rezidenților săi.
Articolul 25
Procedura amiabila
1. Când o persoană considera ca datorită măsurilor luate de unul sau de ambele state contractante rezultă sau va rezultă pentru ea o impozitare care nu este conformă cu prevederile prezentului acord, ea poate, indiferent de căile de atac prevăzute de legislația interna a acestor state, sa supună cazul sau autorității competente a statului contractant al cărui rezident este sau, dacă situația să se încadrează în prevederile paragrafului 1 al art. 24, acelui stat contractant al cărui național este. Cazul trebuie prezentat în termen de 3 ani de la prima notificare a acțiunii din care rezultă o impunere contrară prevederilor prezentului acord.
2. Autoritatea competența se va strădui, dacă reclamația îi pare intemeiata și dacă ea însăși nu este în măsura sa ajungă la o soluționare corespunzătoare, sa rezolve cazul pe calea unei înțelegeri amiabile cu autoritatea competentă a celuilalt stat contractant, în vederea evitării unei impozitări care nu este în conformitate cu prevederile prezentului acord.
3. Autoritățile competente ale statelor contractante se vor strădui sa rezolve pe calea înțelegerii amiabile orice dificultăți sau dubii rezultate ca urmare a interpretării ori aplicării prezentului acord. De asemenea, se pot consulta împreună pentru eliminarea dublei impuneri în cazurile neprevăzute de prezentul acord.
4. Autoritățile competente ale statelor contractante pot comunică direct între ele în scopul realizării unei înțelegeri în sensul paragrafelor precedente. Autoritățile competente vor dezvolta, pe bază de consultări, proceduri adecvate, condiții, metode și tehnici pentru implementarea procedurii amiabile prevăzute în acest articol.
Articolul 26
Schimb de informații
1. Autoritățile competente ale statelor contractante vor face schimb de informații necesare aplicării prevederilor prezentului acord sau ale legislatiilor interne privitoare la impozitele vizate de prezentul acord, în măsura în care impozitarea la care se referă nu este contrară prevederilor prezentului acord. Schimbul de informații nu este limitat de prevederile art. 1. Orice informație obținută de un stat contractant va fi tratata ca secret în același mod ca și informația obținută conform prevederilor legislației interne a acestui stat și va fi dezvaluita numai persoanelor sau autorităților, inclusiv instanțelor judecătorești și organelor administrative, însărcinate cu stabilirea, încasarea, aplicarea, urmărirea impozitelor ori soluționarea contestațiilor cu privire la impozitele care fac obiectul prezentului acord. Asemenea persoane sau autorități vor folosi informația numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui informația în procedurile judecătorești sau în deciziile judiciare.
2. Prevederile paragrafului 1 nu vor fi interpretate ca impunând unui stat contractant obligația:
a) de a lua măsuri administrative contrare propriei legislații și practicii administrative a acelui stat contractant sau a celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informații care nu pot fi obținute pe baza legislației proprii sau în cadrul practicii administrative normale a acelui stat contractant sau a celuilalt stat contractant;
c) de a furniza informații care ar dezvălui un secret comercial, industrial, profesional sau un procedeu de fabricație ori comercial sau informații a căror divulgare ar fi contrară ordinii publice.
Articolul 27
Membrii misiunilor diplomatice și ai posturilor consulare
Prevederile prezentului acord nu vor afecta privilegiile fiscale de care beneficiază membrii misiunilor diplomatice sau ai posturilor consulare în virtutea regulilor generale ale dreptului internațional sau a prevederilor unor acorduri speciale.
Articolul 28
Intrarea în vigoare
1. Prezentul acord va fi ratificat de fiecare stat contractant conform legislației și prevederilor sale interne.
2. Prezentul acord va intra în vigoare la data ultimei notificări prin care statele contractante își comunică reciproc ca au fost îndeplinite procedurile legale interne pentru intrarea în vigoare a prezentului acord și prevederile sale vor avea efect, în ceea ce privește orice parte de venit și de capital care este realizată sau exista, la începutul anului calendaristic sau după anul calendaristic următor celui în care prezentul acord va produce efecte legale.
Articolul 29
Denunțarea
Prezentul acord va rămâne în vigoare până la denunțarea lui de către un stat contractant. Fiecare stat contractant poate denunta prezentul acord pe cai diplomatice, prin transmiterea unei note de denunțare cu cel puțin 6 luni înainte de sfârșitul oricărui an calendaristic următor perioadei de 5 ani de la data la care prezentul acord intră în vigoare. În acest caz prezentul acord va inceta să aibă efect, în ceea ce privește orice parte de venit și de capital care exista sau care este realizată, la începutul anului calendaristic sau după anul calendaristic următor celui în care a fost transmisă nota de denunțare.
Întocmit în doua exemplare la București la 3 octombrie 2001, care corespunde anului solar Hijra 11/Mehr/1380, în limbile română, persana și engleza, toate textele fiind egal autentice. În caz de divergențe în interpretare textul în limba engleza va prevala.
Drept care, subsemnații, autorizați în buna și cuvenită forma, au semnat prezentul acord.
Pentru și în numele României,
Mihai Nicolae Tanasescu,
ministrul finanțelor publice
Pentru și în numele Republicii Islamice Iran,
Eshagh Jahangiri,
ministrul industriei și minelor
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.