Acordul din 21 februarie 2002
între România și Republica Singapore pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital
prezumat în vigoare
România și Republica Singapore,
dorind sa încheie un Acord pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital,
au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezentul acord se aplică persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1. Prezentul acord se aplică impozitelor pe venit și pe capital stabilite în numele unui stat contractant sau al subdiviziunilor sale politice ori al autorităților sale locale (în cazul României, unități administrativ-teritoriale), indiferent de modul în care sunt percepute.
2. Sunt considerate impozite pe venit și pe capital toate impozitele stabilite pe venitul total, pe capitalul total ori pe elementele de venit sau de capital, inclusiv impozitele pe câștigurile provenite din înstrăinarea proprietății mobiliare sau imobiliare, precum și impozitele asupra creșterii capitalului.
3. Impozitele existente asupra cărora se aplică prezentul acord sunt:
a) în România:
(i) impozitul pe venitul obținut de persoane fizice;
(îi) impozitul pe profit;
(iii) impozitul pe salarii și alte remunerații similare;
(iv) impozitul pe venitul agricol;
(v) impozitul pe dividende;
(denumite în continuare impozit român);
b) în Singapore:
impozitul pe venit;
(denumit în continuare impozit singaporez).
4. Acordul se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice sau în esenta similare, care sunt stabilite de fiecare stat contractant după data semnării acestui acord în plus sau în locul impozitelor existente. Autoritățile competente ale statelor contractante se vor informa reciproc asupra oricăror modificări importante aduse în legislatiile lor fiscale respective.
Articolul 3
Definiții generale
1. În sensul prezentului acord, în măsura în care contextul nu cere o interpretare diferita:
a) termenul România înseamnă teritoriul de stat al României, inclusiv marea sa teritorială și spațiul aerian de deasupra teritoriului și marii teritoriale, asupra cărora România își exercită suveranitatea, precum și zona contigua și platoul continental și zona economică exclusiva, asupra cărora România își exercită, în conformitate cu legislația sa și potrivit normelor și principiilor dreptului internațional, drepturi suverane și jurisdicție în legătură cu astfel de activități, astfel cum se prevede în dreptul internațional;
b) termenul Singapore înseamnă teritoriile Republicii Singapore, apele teritoriale singaporeze și fundul marii și subsolul apelor teritoriale și, când este utilizat în sens geografic, include orice zona care se întinde dincolo de limitele apelor teritoriale singaporeze și fundul marii și subsolul unei astfel de zone care a fost sau poate fi de aici incolo desemnată, în baza legislatiilor singaporeze și potrivit dreptului internațional, ca o zona asupra căreia Singapore are drepturi suverane în scopul explorării și exploatării resurselor naturale, biologice sau nebiologice;
c) expresiile un stat contractant și celălalt stat contractant înseamnă România sau Singapore, după cum cere contextul;
d) termenul național înseamnă orice persoană fizica având cetățenia sau naționalitatea unui stat contractant și orice persoană juridică, parteneriat și asociație având statutul în conformitate cu legislația în vigoare într-un stat contractant;
e) termenul persoana include o persoană fizica, o societate, o asociere de persoane sau orice alta entitate care este tratata ca o persoană în scopul impozitării;
f) expresiile întreprindere a unui stat contractant și întreprindere a celuilalt stat contractant înseamnă, după caz, o întreprindere exploatată de un rezident al unui stat contractant și o întreprindere exploatată de un rezident al celuilalt stat contractant;
g) termenul societate înseamnă orice persoană juridică sau orice entitate care este considerată ca o persoană juridică în scopul impozitării;
h) termenul impozit înseamnă impozit român sau impozit singaporez, după cum cere contextul;
i) expresia autoritate competentă înseamnă:
(i) în cazul României, ministrul finanțelor sau reprezentanții săi autorizați;
(îi) în cazul Singapore, ministrul finanțelor sau reprezentanții săi autorizați;
j) expresia transport internațional înseamnă orice transport efectuat cu o nava sau aeronava exploatată de o întreprindere care are sediul conducerii efective într-un stat contractant, cu excepția cazului în care nava sau aeronava este exploatată numai între locuri situate în celălalt stat contractant.
2. În ceea ce privește aplicarea acestui acord de un stat contractant, orice termen care nu este definit în acord va avea, dacă contextul nu cere o interpretare diferita, înțelesul pe care îl are în cadrul legislației acestui stat cu privire la impozitele la care prezentul acord se aplică.
Articolul 4
Rezident
1. În sensul prezentului acord, expresia rezident al unui stat contractant înseamnă orice persoană care, potrivit legislației acelui stat, este supusă impunerii în acel stat datorită domiciliului sau, rezidentei sale, locului de conducere sau oricărui alt criteriu de natura similară și include, de asemenea, acel stat și orice subdiviziune politica, autoritate locală (în cazul României, unitate administrativ-teritorială) sau organism înființat acolo pe bază de statut.
2. Când, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană fizica este rezidență a ambelor state contractante, atunci statutul sau va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidență numai a statului în care are o locuinta permanenta la dispoziția sa; dacă dispune de o locuinta permanenta în ambele state, va fi considerată rezidență numai a statului cu care legăturile sale personale și economice sunt mai strânse (centrul intereselor sale vitale);
b) dacă statul în care aceasta persoana are centrul intereselor sale vitale nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinta permanenta la dispoziția sa în nici unul dintre state, ea va fi considerată rezidență numai a statului în care locuiește în mod obișnuit;
c) dacă aceasta persoana locuiește în mod obișnuit în ambele state contractante sau nu locuiește în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidență numai a statului al cărui național este;
d) dacă aceasta persoana este național al ambelor state contractante sau al nici unuia dintre ele, autoritățile competente ale statelor contractante vor rezolva problema de comun acord.
3. Când, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoană, alta decât o persoană fizica, este rezidență a ambelor state contractante, ea va fi considerată rezidență a statului în care se afla sediul conducerii sale efective.
Articolul 5
Sediu permanent
1. În sensul prezentului acord, expresia sediu permanent înseamnă un loc fix de afaceri prin care întreprinderea își desfășoară în întregime sau în parte activitatea.
2. Expresia sediu permanent include îndeosebi:
a) un loc de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o fabrica;
e) un atelier; și
f) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extracție a resurselor naturale.
3. Expresia sediu permanent include, de asemenea, un șantier de construcții, un proiect de construcții, montaj sau de instalare ori activitățile de supraveghere legate de acestea, dar numai când acest șantier, proiect sau activități durează mai mult de 12 luni.
4. Independent de prevederile paragrafelor 1, 2 și 3, expresia sediu permanent se considera că nu include:
a) folosirea de instalații numai în scopul depozitarii, expunerii sau livrării de produse ori de mărfuri aparținând întreprinderii;
b) menținerea unui stoc de produse ori de mărfuri aparținând întreprinderii numai în scopul depozitarii, expunerii sau livrării;
c) menținerea unui stoc de produse ori de mărfuri aparținând întreprinderii numai în scopul prelucrării de către o alta întreprindere;
d) menținerea unui loc fix de afaceri numai în scopul cumpărării de produse ori de mărfuri sau al colectării de informații pentru întreprindere;
e) menținerea unui loc fix de afaceri numai în scopul de a face reclama, de a furniza informații, pentru a realiza cercetare științifică sau pentru alte activități similare care au caracter pregatitor ori auxiliar pentru întreprindere;
f) menținerea unui loc fix de afaceri numai pentru orice combinare de activități menționate la subparagrafele a)-e), cu condiția ca întreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezultă din aceasta combinare să aibă un caracter pregatitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, atunci când o persoană, alta decât un agent cu statut independent căruia i se aplică prevederile paragrafului 6, acționează în numele unei întreprinderi, are și exercită în mod obișnuit într-un stat contractant împuternicirea de a încheia contracte în numele întreprinderii, aceasta întreprindere se considera ca are un sediu permanent în acel stat în privinta oricăror activități pe care persoana le exercita pentru întreprindere, în afară de cazul în care activitățile acestei persoane sunt limitate la cele menționate în paragraful 4, care, dacă sunt exercitate printr-un loc fix de afaceri, nu fac din acest loc fix de afaceri un sediu permanent potrivit prevederilor acelui paragraf.
6. O întreprindere nu se considera ca are un sediu permanent într-un stat contractant numai prin faptul ca aceasta își exercită activitatea de afaceri în acel stat printr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu condiția ca aceste persoane sa acționeze în cadrul activității lor obișnuite.
7. Faptul ca o societate care este rezidență a unui stat contractant controlează sau este controlată de o societate care este rezidență a celuilalt stat contractant sau care își exercită activitatea de afaceri în celălalt stat (printr-un sediu permanent sau în alt mod) nu este suficient pentru a face una dintre aceste societății un sediu permanent al celeilalte.
Articolul 6
Venituri din proprietăți imobiliare
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din proprietăți imobiliare (inclusiv veniturile din agricultura sau din exploatări forestiere) situate în celălalt stat contractant pot fi impuse în celălalt stat.
2. Expresia proprietăți imobiliare are înțelesul pe care îl are în baza legislației statului contractant în care proprietățile în cauza sunt situate. Expresia include, în orice caz, accesoriile proprietății imobiliare, inventarul viu și echipamentul utilizat în agricultura și exploatări forestiere, drepturile asupra cărora se aplică prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară, uzufructul proprietăților imobiliare și drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea ori concesionarea exploatării zăcămintelor minerale, izvoarelor și a altor resurse naturale; navele și aeronavele nu sunt considerate proprietăți imobiliare.
3. Prevederile paragrafului 1 se aplică veniturilor obținute din exploatarea directa, din închirierea sau din folosirea în orice alta forma a proprietății imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 și 3 se aplică, de asemenea, veniturilor provenind din proprietăți imobiliare ale unei întreprinderi și veniturilor din proprietăți imobiliare utilizate pentru exercitarea unei profesii independente.
Articolul 7
Profiturile întreprinderii
1. Profiturile unei întreprinderi a unui stat contractant sunt impozabile numai în acel stat, în afară de cazul în care întreprinderea exercita activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea exercita activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în celălalt stat, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, când o întreprindere a unui stat contractant exercita activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, se atribuie în fiecare stat contractant, acelui sediu permanent, profiturile pe care le-ar fi putut realiza dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă și separată, exercitând activități identice sau similare în condiții identice sau similare și tratand cu toată independenta cu întreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent sunt admise ca deductibile cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmărite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere și cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca s-au realizat în statul în care se afla situat sediul permanent sau în altă parte. Aceasta prevedere se aplică sub rezerva restrictiilor prevăzute de legislația interna.
4. Nici un profit nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau mărfuri pentru întreprindere.
5. Când profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat în alte articole ale prezentului acord, prevederile acelor articole nu sunt afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
Transporturi navale și aeriene
1. Profiturile obținute din exploatarea în trafic internațional a navelor sau aeronavelor sunt impozabile numai în statul contractant în care se afla sediul conducerii efective a întreprinderii.
2. Dacă locul conducerii efective a unei întreprinderi de transport naval se afla la bordul unei nave, acesta se considera a fi situat în statul contractant în care se afla portul de înregistrare a navei sau, dacă nu exista un astfel de port, în statul contractant în care este rezident cel care exploatează nava.
3. Prevederile paragrafului 1 se aplică, de asemenea, profiturilor obținute din participarea la un pool, la o exploatare în comun sau la o agenție internationala de transporturi.
4. Dobânzile la fondurile legate de exploatarea navelor sau aeronavelor în trafic internațional vor fi considerate profituri obținute din exploatarea unor astfel de nave sau aeronave, iar prevederile art. 11 nu se aplică în legătură cu aceste dobânzi.
5. În sensul prezentului articol, profiturile obținute din exploatarea navelor sau aeronavelor în trafic internațional înseamnă profiturile obținute din transportul pe mare sau prin aer al pasagerilor, al poștei, al septelului sau al bunurilor, efectuat de proprietarii ori de utilizatorii sau de navlositorii navelor ori aeronavelor, inclusiv profiturile din:
a) vânzarea de bilete pentru asemenea transport în numele altei întreprinderi;
b) leasingul ținând de navele sau aeronavele utilizate pentru un asemenea transport;
c) utilizarea, întreținerea sau închirierea containerelor (inclusiv a remorcilor și a echipamentului legat de transportul containerelor) în legătură cu un astfel de transport; și
d) orice alta activitate legată direct de un asemenea transport.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1. Când:
a) o întreprindere a unui stat contractant participa, direct ori indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a celuilalt stat contractant; sau
b) aceleași persoane participa, direct ori indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui stat contractant și al unei întreprinderi a celuilalt stat contractant,
și, fie într-un caz, fie în celălalt, cele doua întreprinderi sunt legate în relațiile lor comerciale sau financiare prin condiții acceptate ori impuse, care diferă de cele care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente, atunci orice profituri care, fără aceste condiții, ar fi fost obținute de una dintre întreprinderi, dar nu au putut fi obținute în fapt datorită acestor condiții, pot fi incluse în profiturile acelei întreprinderi și impuse în consecința.
2. Când un stat contractant include, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, în profiturile unei întreprinderi aparținând acelui stat - și impune în consecința - profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusă impunerii în acel stat și când autoritățile competente ale statelor contractante convin, după consultări, ca profiturile sau parte din aceste profituri astfel incluse sunt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului stat menționat, dacă condițiile stabilite între cele doua întreprinderi ar fi fost cele care ar fi fost convenite între întreprinderi independente, atunci celălalt stat va proceda la modificarea corespunzătoare a sumei impozitului stabilit asupra acelor profituri convenite. La efectuarea acestei modificări se tine seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
Articolul 10
Dividende
1. Dividendele plătite de o societate care este rezidență a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse în celălalt stat.
2. Totuși aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în statul contractant în care este rezidență societatea plătitoare de dividende și potrivit legislației acestui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al dividendelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăși 5% din suma bruta a dividendelor. Prezentul paragraf nu afectează impunerea societății în ceea ce privește profiturile din care se plătesc dividendele.
3. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, dividendele plătite guvernului celuilalt stat contractant de o societate care este rezidență a unui stat contractant vor fi scutite de impozit.
4. În sensul paragrafului 3, expresia guvern are aceeași semnificație ca termenul guvern de la paragraful 4 al art. 11.
5. Termenul dividende folosit în acest articol înseamnă veniturile provenind din acțiuni sau alte drepturi, care nu sunt titluri de creanta, din participarea la profituri, precum și veniturile din alte părți sociale asimilate veniturilor din acțiuni, potrivit legislației fiscale a statului în care este rezidență societatea care face distribuția.
6. Independent de prevederile paragrafului 2, atât timp cat Singapore nu percepe un impozit asupra dividendelor în plus față de impozitul stabilit asupra profiturilor sau veniturilor unei societăți, dividendele plătite de o societate care este rezidență în Singapore unui rezident al României vor fi scutite de orice impozit care poate fi perceput în Singapore asupra dividendelor în plus față de impozitul perceput asupra profiturilor sau veniturilor societății.
7. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică dacă beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant în care societatea plătitoare de dividende este rezidență, printr-un sediu permanent situat acolo, sau desfășoară în celălalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar deținerea drepturilor generatoare de dividende în legătură cu care dividendele sunt plătite este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
8. Când o societate care este rezidență a unui stat contractant realizează profituri sau venituri din celălalt stat contractant, celălalt stat nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor plătite de acea societate, cu excepția cazului în care asemenea dividende sunt plătite unui rezident al celuilalt stat sau când deținerea drepturilor generatoare de dividende, în legătură cu care dividendele sunt plătite, este efectiv legată de un sediu permanent sau de o baza fixa situata în celălalt stat, nici sa supună profiturile nedistribuite ale societății unui impozit asupra profiturilor nedistribuite, chiar dacă dividendele plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă în întregime sau în parte profituri sau venituri provenind din celălalt stat.
Articolul 11
Dobânzi
1. Dobânzile provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse în celălalt stat.
2. Totuși aceste dobânzi pot fi, de asemenea, impuse în statul contractant din care provin și potrivit legislației acestui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al dobânzilor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăși 5% din suma bruta a dobânzilor.
3. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, dobânzile provenind dintr-un stat contractant și plătite guvernului celuilalt stat contractant vor fi scutite de impozit în primul stat contractant menționat.
4. În sensul paragrafului 3, termenul guvern:
a) în cazul României înseamnă Guvernul României și include:
(i) Banca Naționala a României;
(îi) orice instituție deținută în întregime sau în principal de Guvernul României, după cum se convine periodic între autoritățile competente ale statelor contractante;
b) în cazul Singapore înseamnă Guvernul Singapore și include:
(i) Autoritatea Monetara a Singapore și Consiliul Imputernicitilor Valutari;
(îi) Compania de Investiții Pte Ltd. a Guvernului Singapore;
(iii) un organism înființat pe bază de statut sau orice instituție deținută în întregime sau în principal de Guvernul Singapore, după cum se convine periodic între autoritățile competente ale statelor contractante.
5. Independent de prevederile paragrafului 2, dobânzile provenind din România și plătite unui rezident din Singapore vor fi scutite de impozit în România dacă dobânda este plătită în legătură cu:
a) un credit extern primit și/sau garantat de Guvernul României, de Banca Naționala a României, de orice instituție financiară sau bancară desemnată ca agent al statului potrivit legislației din România; sau
b) obligațiunile emise de Guvernul României pe piața de capital.
6. Termenul dobânzi, astfel cum este folosit în prezentul articol, înseamnă veniturile din titluri de creanta de orice natura, însoțite sau nu de garanții ipotecare ori de o clauza de participare la profiturile debitorului, și în special veniturile din efecte publice și veniturile din obligațiuni sau titluri de creanta, inclusiv primele și premiile legate de asemenea efecte, titluri de creanta sau obligațiuni. Penalitățile pentru plata cu întârziere nu sunt considerate dobânzi în sensul prezentului articol.
7. Prevederile paragrafelor 1, 2 și 5 nu se aplică dacă beneficiarul efectiv al dobânzilor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant din care provin dobânzile, printr-un sediu permanent situat acolo, sau prestează în celălalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta în legătură cu care sunt plătite dobânzile este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
8. Dobânzile se considera ca provin dintr-un stat contractant când plătitorul este un rezident al acestui stat. Totuși când plătitorul dobânzilor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa în legătură cu care a fost contractată creanta generatoare de dobânzi și aceste dobânzi se suporta de acest sediu permanent sau baza fixa, aceste dobânzi se considera ca provin din statul contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixa.
9. Când, datorită relațiilor speciale existente între plătitor și beneficiarul efectiv sau între ambii și o altă persoană, suma dobânzilor, ținând seama de creanta pentru care sunt plătite, depășește suma care s-ar fi convenit între plătitor și beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relații, prevederile prezentului articol se aplică numai la aceasta ultima suma menționată. În acest caz partea excedentară a plăților este impozabilă potrivit legislației fiecărui stat contractant, ținându-se seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
10. Prevederile prezentului articol nu se aplică dacă scopul principal sau unul dintre scopurile principale ale unei persoane în ceea ce privește crearea sau transferul creanțelor în legătură cu care sunt plătite dobânzile este de a obține avantaje prin aceasta creare sau transfer de creanțe ca urmare a aplicării prevederilor acestui articol.
Articolul 12
Redevențe
1. Redevențele provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse în celălalt stat.
2. Totuși aceste redevențe pot fi, de asemenea, impuse în statul contractant din care provin și potrivit legislației acestui stat, dar dacă beneficiarul efectiv al redevențelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depăși 5% din suma bruta a redevențelor.
3. Termenul redevențe folosit în prezentul articol înseamnă plati de orice fel primite pentru folosirea sau dreptul de a folosi orice drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau științifice, inclusiv asupra software de computer, asupra filmelor de cinematograf și filmelor sau benzilor folosite pentru emisiunile de televiziune ori radio, orice patent, marca de comerț, desen sau model, plan, formula secreta ori procedeu de fabricație sau pentru utilizarea ori dreptul de a utiliza un echipament industrial, comercial sau științific ori pentru informații referitoare la experienta în domeniul industrial, comercial sau științific.
4. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică dacă beneficiarul efectiv al redevențelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant din care provin redevențele, printr-un sediu permanent situat acolo, sau prestează în celălalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se plătesc redevențele este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
5. Redevențele se considera ca provin dintr-un stat contractant când plătitorul este un rezident al acestui stat. Totuși când plătitorul redevențelor, fie ca este sau nu este rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa de care este legată obligația de a plati redevențele și acestea sunt suportate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa, aceste redevențe se considera ca provin din statul contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixa.
6. Când, datorită relațiilor speciale existente între plătitor și beneficiarul efectiv sau între ambii și o altă persoană, suma redevențelor, avându-se în vedere utilizarea, dreptul sau informația pentru care sunt plătite, depășește suma care ar fi fost convenită între plătitor și beneficiarul efectiv în lipsa unor astfel de relații, prevederile prezentului articol se aplică numai la aceasta ultima suma menționată. În acest caz partea excedentară a plăților este impozabilă potrivit legislației fiecărui stat contractant, ținându-se seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
7. Prevederile prezentului articol nu se aplică dacă scopul principal sau unul dintre scopurile principale ale unei persoane în ceea ce privește crearea sau transferul drepturilor în legătură cu care sunt plătite redevențele este de a obține avantaje prin aceasta creare sau transfer de drepturi ca urmare a aplicării prevederilor acestui articol.
Articolul 13
Câștiguri de capital
1. Câștigurile realizate de un rezident al unui stat contractant din înstrăinarea proprietăților imobiliare, astfel cum sunt definite la art. 6, situate în celălalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat.
2. Câștigurile provenind din înstrăinarea proprietății mobiliare făcând parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant sau a proprietății mobiliare ținând de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant în celălalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv câștigurile provenind din înstrăinarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu întreaga întreprindere) sau a acelei baze fixe, sunt impozabile în celălalt stat.
3. Câștigurile provenind din înstrăinarea navelor sau aeronavelor exploatate în trafic internațional ori a proprietăților mobiliare necesare exploatării acestor nave sau aeronave sunt impozabile numai în statul contractant în care este situat sediul conducerii efective a întreprinderii.
4. Câștigurile provenind din înstrăinarea oricăror proprietăți, altele decât cele la care se face referire în paragrafele 1, 2 și 3, sunt impozabile numai în statul contractant în care este rezident cel care înstrăinează.
Articolul 14
Profesii independente
1. Veniturile realizate de o persoană fizica care este rezidență a unui stat contractant din exercitarea unor servicii profesionale sau a altor activități cu caracter independent sunt impozabile numai în acest stat, în afară de cazul în care aceasta dispune de o baza fixa la dispoziția sa în celălalt stat contractant în scopul exercitării activităților sale. Dacă dispune de o astfel de baza fixa, veniturile sunt impozabile în celălalt stat contractant, dar numai acea parte din acestea care este atribuibila acelei baze fixe.
2. Expresia servicii profesionale cuprinde în special activitățile independente de ordin științific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum și exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist și contabil.
Articolul 15
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 16, 18, 19, 20 și 21, salariile și alte remunerații similare obținute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai în acel stat, în afară de cazul în care activitatea salariata este exercitată în celălalt stat contractant. Dacă activitatea salariata este astfel exercitată, remunerațiile primite pot fi impuse în celălalt stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remunerațiile obținute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitată în celălalt stat contractant sunt impozabile numai în primul stat menționat, dacă:
a) beneficiarul este prezent în celălalt stat pentru o perioadă sau perioade care nu depășesc în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni, începând sau sfârșind în anul calendaristic vizat; și
b) remunerațiile sunt plătite de o persoană sau în numele unei persoane care angajează și care este rezidență a primului stat contractant menționat; și
c) remunerațiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajează o are în celălalt stat.
3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remunerațiile obținute pentru o activitate salariata exercitată la bordul unei nave sau aeronave exploatate în trafic internațional sunt impozabile numai în statul contractant în care este situat sediul conducerii efective a întreprinderii.
Articolul 16
Remunerațiile membrilor consiliului de administrație
Remunerațiile și alte plati similare primite de un rezident al unui stat contractant în calitatea sa de membru al consiliului de administrație al unei societăți care este rezidență a celuilalt stat contractant sunt impozabile în celălalt stat.
Articolul 17
Artiști și sportivi
1. Independent de prevederile art. 14 și 15, veniturile obținute de un rezident al unui stat contractant în calitate de artist de spectacol, cum este artistul de teatru, de film, de radio sau de televiziune, ori ca interpret muzical sau ca sportiv din activitățile lui personale desfășurate în aceasta calitate în celălalt stat contractant pot fi impuse în celălalt stat.
2. Când veniturile în legătură cu activitățile personale desfășurate de un artist de spectacol sau de un sportiv în aceasta calitate nu revin artistului de spectacol sau sportivului, ci unei alte persoane, acele venituri, independent de prevederile art. 7, 14 și 15, pot fi impuse în statul contractant în care sunt exercitate activitățile artistului de spectacol sau sportivului.
3. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, veniturile obținute din activitățile menționate la paragraful 1, în cadrul schimburilor culturale sau sportive aprobate de guvernele celor două state contractante și care nu sunt exercitate în scopul de a obține profituri, sunt scutite de impozit în statul contractant în care sunt exercitate aceste activități.
Articolul 18
Pensii
Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al art. 19, pensiile și alte remunerații similare plătite unui rezident al unui stat contractant pentru munca salariata desfășurată în trecut sunt impozabile numai în acest stat.
Articolul 19
Funcții publice
1. a) Remunerația, alta decât pensia, plătită de un stat contractant sau de o subdiviziune politica ori de o autoritate locală sau de o unitate administrativ-teritorială ori de un organism înființat acolo pe bază de statut unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui stat sau subdiviziuni ori autorități sau unități ori organism este impozabilă numai în acest stat.
b) Totuși aceasta remunerație este impozabilă numai în celălalt stat contractant, dacă serviciile sunt prestate în acel stat și persoana fizica este rezidență a acelui stat și:
(i) este național al acelui stat; sau
(îi) nu a devenit rezidență a acelui stat numai în scopul prestării serviciilor.
2. a) Orice pensie plătită de sau din fonduri create de un stat contractant ori de o subdiviziune politica sau de o autoritate locală ori de o unitate administrativ-teritorială sau de un organism înființat acolo pe bază de statut unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui stat sau subdiviziuni ori autorități sau unități ori organism este impozabilă numai în acest stat.
b) Totuși aceasta pensie este impozabilă numai în celălalt stat contractant, dacă persoana fizica este rezidență și național al acelui stat.
3. Prevederile art. 15, 16 și 18 se aplică remunerațiilor și pensiilor plătite pentru serviciile prestate în legătură cu orice activitate de afaceri desfășurată în scopul obținerii de profit de un stat contractant sau de o subdiviziune politica ori de o autoritate locală sau de o unitate administrativ-teritorială ori de un organism înființat pe bază de statut.
Articolul 20
Studenți și practicanti
Sumele pe care le primește pentru întreținere, educare sau pregătire un student ori un practicant care este sau a fost imediat anterior venirii sale într-un stat contractant un rezident al celuilalt stat contractant și care este prezent în primul stat contractant menționat numai în scopul educării sau pregătirii sale nu sunt impozabile în acel stat, cu condiția ca astfel de sume sa provină din surse aflate în afară acelui stat.
Articolul 21
Profesori și cercetători
1. O persoana fizica care este prezenta într-un stat contractant în scopul predării sau cercetării, la invitația unei universități, colegiu sau a altei instituții de învățământ acreditate din acel stat contractant, și care este sau a fost imediat anterior sosirii sale rezident al celuilalt stat contractant este scutită de impozit în primul stat contractant menționat, în privinta remunerațiilor pe care le primește pentru o astfel de predare sau cercetare, pentru o perioadă care nu depășește doi ani de la data primei sale sosiri în acest scop.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se aplică veniturilor din cercetare, dacă asemenea cercetare nu este întreprinsă în interes public, ci în interesul obținerii unui câștig în folosul unei anumite persoane sau al unui grup de persoane.
Articolul 22
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate în articolele precedente ale prezentului acord sunt impozabile numai în acel stat.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se aplică asupra veniturilor, altele decât veniturile provenind din proprietățile imobiliare, astfel cum sunt definite în paragraful 2 al art. 6, dacă beneficiarul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant, printr-un sediu permanent situat acolo, sau exercita în celălalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea în legătură cu care venitul este plătit este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se aplică prevederile art. 7 sau 14, după caz.
Articolul 23
Capitalul
1. Capitalul reprezentat de proprietăți imobiliare la care se face referire la art. 6, deținute de un rezident al unui stat contractant și care sunt situate în celălalt stat contractant, poate fi impus în celălalt stat.
2. Capitalul reprezentat de proprietăți mobiliare, făcând parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant sau de proprietăți mobiliare aparținând unei baze fixe pe care un rezident al unui stat contractant o are în celălalt stat contractant pentru exercitarea unor profesii independente poate fi impus în celălalt stat.
3. Capitalul constituit din nave și aeronave exploatate în trafic internațional și din proprietăți mobiliare ținând de exploatarea unor asemenea nave sau aeronave este impozabil numai în statul contractant în care se afla sediul conducerii efective a întreprinderii.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui stat contractant sunt impozabile numai în acest stat.
Articolul 24
Limitarea beneficiilor
1. Când prezentul acord stabilește (cu sau fără alte condiții) ca veniturile provenind dintr-un stat contractant sunt scutite de impozit sau impuse cu o cota redusă în acel stat contractant și conform legislației în vigoare în celălalt stat contractant veniturile menționate sunt supuse unui impozit care tine seama de suma care a fost transmisă sau primită în celălalt stat contractant și nu de suma totală a acestora, atunci scutirea sau reducerea impozitului care este permisă în baza prezentului acord în primul stat contractant menționat se aplică numai la acea parte a veniturilor care este transmisă sau primită în celălalt stat contractant.
2. Totuși aceasta limitare nu se aplică veniturilor obținute de Guvernul Singapore sau de orice persoană desemnată de autoritatea competentă din Singapore în sensul acestui paragraf.
Articolul 25
Eliminarea dublei impuneri
1. În România dubla impunere se elimina după cum urmează:
Când un rezident al României realizează venituri sau deține capital care, în conformitate cu prevederile prezentului acord, pot fi impuse în Singapore, România acorda:
a) ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe venit plătit în Singapore;
b) ca o deducere din impozitul pe capitalul acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe capital plătit în Singapore.
Totuși aceasta deducere nu va putea depăși în nici un caz acea parte a impozitului pe venit sau a impozitului pe capital, astfel cum este calculată înainte ca deducerea să fie acordată, care este atribuibila, după caz, venitului sau capitalului care poate fi impozitat în Singapore.
2. În Singapore dubla impunere se elimina după cum urmează:
Când un rezident al Singapore obține venituri sau deține capital în România care, în conformitate cu prevederile prezentului acord, pot fi impuse în România, Singapore va recunoaște impozitul român plătit, sub rezerva legilor sale referitoare la acordarea unor deduceri, ca un credit din impozitul singaporez al impozitului plătibil în orice țara, alta decât Singapore, fie direct, fie prin deducere, ca un credit față de impozitul singaporez plătibil pe venitul sau pe capitalul acelui rezident, după caz.
Când un astfel de venit reprezintă un dividend plătit de o societate care este rezidență a României unui rezident al Singapore care este o societate ce deține direct sau indirect nu mai puțin de 10% din capitalul social al primei societăți menționate, creditul va lua în considerare impozitul român plătit de acea societate asupra părții din profiturile sale din care se plătesc dividendele.
Articolul 26
Nediscriminarea
1. Naționalii unui stat contractant nu vor fi supuși în celălalt stat contractant nici unei impozitări sau obligații legate de aceasta, diferita sau mai împovărătoare decât impozitarea sau obligația la care sunt ori pot fi supuși naționalii celuilalt stat aflați în aceeași situație.
2. Impunerea unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant nu va fi stabilită în condiții mai puțin favorabile în celălalt stat contractant decât impunerea stabilită întreprinderilor celuilalt stat care desfășoară aceleași activități.
3. Nici o prevedere a acestui articol nu va fi interpretată ca obligând un stat contractant sa acorde:
a) rezidenților celuilalt stat contractant orice deduceri, înlesniri și reduceri personale în scopul impunerii, pe care le acorda rezidenților săi; sau
b) naționalilor celuilalt stat contractant acele deduceri, înlesniri și reduceri personale în scopul impunerii, pe care le acorda naționalilor săi care nu sunt rezidenți în acel stat contractant sau altor persoane, care pot fi specificate în legislația fiscală a acelui stat contractant.
4. Întreprinderile unui stat contractant, al căror capital este integral sau parțial deținut ori controlat în mod direct sau indirect de unul sau de mai mulți rezidenți ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse în primul stat contractant menționat nici unei impuneri sau nici unei obligații legate de aceasta, care să fie diferita sau mai împovărătoare decât impunerea și obligațiile legate de aceasta, la care sunt sau pot fi supuse alte întreprinderi similare ale primului stat menționat.
5. Când un stat contractant acorda facilități fiscale naționalilor săi, destinate sa promoveze dezvoltarea economică sau socială potrivit criteriilor și politicii sale naționale, acestea nu vor fi considerate ca discriminatorii conform prevederilor acestui articol.
6. Prevederile acestui articol se aplică numai impozitelor care fac obiectul prezentului acord.
Articolul 27
Procedura amiabila
1. Când o persoană considera ca datorită măsurilor luate de unul sau de ambele state contractante rezultă sau va rezultă pentru ea o impozitare care nu este conformă cu prevederile prezentului acord, ea poate, indiferent de căile de atac prevăzute de legislația interna a acestor state, sa supună cazul sau autorității competente a statului contractant al cărui rezident este sau, dacă situația să se încadrează în prevederile paragrafului 1 al art. 26, celei a statului contractant al cărui național este. Cazul trebuie prezentat în termen de 3 ani de la prima notificare a acțiunii din care rezultă o impunere contrară prevederilor prezentului acord.
2. Autoritatea competența se va strădui, dacă reclamația îi pare intemeiata și dacă ea însăși nu este în măsura sa ajungă la o soluționare corespunzătoare, sa rezolve cazul pe calea unei înțelegeri amiabile cu autoritatea competentă a celuilalt stat contractant, în vederea evitării unei impozitări care nu este în conformitate cu prezentul acord. Orice înțelegere realizată va fi aplicată indiferent de perioada de prescripție prevăzută în legislația interna a statelor contractante.
3. Autoritățile competente ale statelor contractante se vor strădui sa rezolve pe calea înțelegerii amiabile orice dificultăți sau dubii rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării prezentului acord. De asemenea, se pot consulta reciproc pentru evitarea dublei impuneri în cazurile neprevăzute de prezentul acord.
4. Autoritățile competente ale statelor contractante pot comunică direct între ele, în scopul realizării unei înțelegeri, în sensul paragrafelor 1, 2 și 3. Când, pentru a se ajunge la o înțelegere, apare necesar un schimb oral de opinii, un astfel de schimb poate avea loc prin intermediul unei comisii formate din reprezentanți ai autorităților competente ale statelor contractante.
Articolul 28
Schimb de informații
1. Autoritățile competente ale statelor contractante vor face schimb de informații necesare aplicării prevederilor prezentului acord sau ale legislatiilor interne ale statelor contractante privind impozitele vizate de prezentul acord, în măsura în care impozitarea la care se referă nu este contrară prevederilor acordului. Orice informație obținută de un stat contractant va fi tratata ca secret în același mod ca și informația obținută conform prevederilor legislației interne a acestui stat și va fi dezvaluita numai persoanelor sau autorităților (inclusiv la instanțe judecătorești și organe administrative) însărcinate cu stabilirea, încasarea, aplicarea, urmărirea impozitelor sau cu soluționarea contestațiilor cu privire la impozitele care fac obiectul prezentului acord. Asemenea persoane sau autorități vor folosi informația numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui informația în procedurile judecătorești sau deciziile judiciare.
2. Prevederile paragrafului 1 nu vor fi interpretate în nici un caz ca impunând unui stat contractant obligația:
a) de a lua măsuri administrative contrare propriei legislații și practicii administrative a acelui sau a celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informații care nu pot fi obținute pe baza legislației proprii sau în cadrul practicii administrative obișnuite a acelui stat sau a celuilalt stat contractant;
c) de a furniza informații care ar dezvălui un secret de afaceri, industrial, comercial ori profesional sau un procedeu comercial ori informații a căror divulgare ar fi contrară ordinii publice (ordre public).
Articolul 29
Membrii misiunilor diplomatice și ai posturilor consulare
Prevederile prezentului acord nu vor afecta privilegiile fiscale de care beneficiază membrii misiunilor diplomatice sau ai posturilor consulare în virtutea regulilor generale ale dreptului internațional sau a prevederilor unor acorduri speciale.
Articolul 30
Intrarea în vigoare
Fiecare stat contractant va notifica celuilalt stat contractant îndeplinirea procedurilor cerute de legislația statului contractant respectiv pentru intrarea în vigoare a prezentului acord. Prezentul acord va intra în vigoare la data primirii ultimei dintre aceste notificări și, ca urmare, prevederile sale vor produce efecte:
a) în România:
în legătură cu impozitele pe venit și pe capital pentru perioada impozabilă, începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic imediat următor celui în care acordul intră în vigoare;
b) în Singapore:
în legătură cu impozitele pe venit și pe capital pentru orice an de impunere, începând cu sau după data de 1 ianuarie a celui de-al doilea an calendaristic următor anului în care acordul intră în vigoare.
Articolul 31
Denunțarea
Prezentul acord va rămâne în vigoare până va fi denunțat de un stat contractant. Fiecare stat contractant poate denunta acordul după o perioadă de cel puțin 5 ani de la data intrării sale în vigoare, cu condiția remiterii către celălalt stat contractant a unei note de denunțare, pe cai diplomatice, cu cel puțin 6 luni înainte de sfârșitul oricărui an calendaristic. În aceasta situație acordul va inceta să aibă efect:
a) în România:
în ceea ce privește impozitele pe venit și pe capital pentru perioada impozabilă, începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic imediat următor celui în care a fost remisă nota de denunțare;
b) în Singapore:
în ceea ce privește impozitele pe venit și pe capital pentru orice an de impunere, începând la sau după data de 1 ianuarie a celui de-al doilea an calendaristic următor anului în care a fost remisă nota de denunțare.
Drept care subsemnații, autorizați în buna și cuvenită forma, au semnat prezentul acord.
Semnat la Singapore la 21 februarie 2002, în doua exemplare originale în limbile română și engleza, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru România,
Cristian Colteanu,
secretar de stat la
Ministerul Afacerilor Externe
Pentru Republica Singapore,
Koh Cher Siang,
comisar venituri interne
PROTOCOL 21/02/2002
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.