Ordinul nr. 1020/2026
pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.789/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (082) "Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu"
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Modifică 1
- Ordinul nr. 3789/2024 23 iulie 2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura ob…
În temeiul prevederilor
art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013
privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, ale
art. 10^8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021
privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea
Ordonanței Guvernului nr. 78/2000
privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare, și ale
art. IV alin. (2) din Legea nr. 88/2026
privind aprobarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 128/2024
pentru modificarea și completarea
Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative,
având în vedere dispozițiile
art. 10^6 alin. (4)
și
(5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 , aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor comunicat prin Adresa nr. 798.209 din 19.08.2026,
președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Articolul I
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.789/2024
pentru aprobarea
Procedurii
privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu“, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 26 iulie 2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.
Anexa nr. 1
se modifică după cum urmează:
a)
Punctul 1
se modifică și va avea următorul cuprins:
1.
Potrivit prevederilor
art. 10^6 alin. (4) teza a II-a din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021
privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea
Ordonanței Guvernului nr. 78/2000
privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare, asociațiile și fundațiile constituite în baza
Ordonanței Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 246/2005 , cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare
Codul fiscal , au obligația de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, înainte de a începe desfășurarea activităților economice, în cazul în care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura.
b)
Punctele 1^1
și
2
se abrogă.
c)
Punctul 3
se modifică și va avea următorul cuprins:
3.
Prezenta procedură se aplică de organele fiscale centrale subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală în a căror evidență sunt înregistrate ca plătitori de impozite și taxe entitățile prevăzute la pct. 1.
d)
La
punctul 7, literele a) ,
b) ,
d)
și
e)
se modifică și vor avea următorul cuprins:
a)
codul de identificare fiscală al entității prevăzute la pct. 1;
b)
denumirea entității;
...................
d)
adresa domiciliului fiscal al entității;
e)
data la care entitatea a solicitat înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu;
e)
La
punctul 7, litera c)
se abrogă.
f)
Punctul 8
se modifică și va avea următorul cuprins:
8.
Registrul obligatoriu se actualizează permanent, pe baza cererilor de înregistrare în Registrul RO e-Factura obligatoriu (formular 082) depuse de entitățile prevăzute la pct. 1 și a informațiilor deținute de organele fiscale cu privire la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/plătitorilor.
g)
Punctul 9
se modifică și va avea următorul cuprins:
9.
Pentru a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, entitățile prevăzute la pct. 1 completează și transmit formularul (082) «Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu», având bifată secțiunea III din formular.
h)
Punctul 11
se modifică și va avea următorul cuprins:
11.
Entitățile prevăzute la pct. 1 care transmit formularul (082), prin care solicită înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, sunt înscrise în acest registru în termen de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii formularului.
i)
Punctul 11^1
se modifică și va avea următorul cuprins:
11^1.
Furnizorii/Prestatorii, inclusiv agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la
art. 315^1 din Codul fiscal , care nu au obligația utilizării sistemului RO e-Factura și care au fost înregistrați în Registrul RO e-Factura obligatoriu, pot solicita scoaterea din acest registru prin completarea și transmiterea formularului (082) «Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu», având bifată secțiunea IV din formular. Persoanele/ Entitățile care solicită scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu sunt scoase din acest registru începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului.
j)
Punctul 12
se modifică și va avea următorul cuprins:
12.
Entitățile prevăzute la pct. 1 sunt radiate din Registrul RO e-Factura obligatoriu, de la data radierii din Registrul contribuabililor/plătitorilor, potrivit legii.
k)
Punctele 13 - 16
se modifică și vor avea următorul cuprins:
13.
Registrul RO e-Factura obligatoriu permite următoarele:
a)
consultarea informațiilor pentru fiecare entitate dintre cele prevăzute la pct. 1, identificată prin codul de identificare fiscală;
b)
furnizarea, prin servicii web, a informațiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu. Interogarea registrelor se face pe baza unei liste care conține codul de identificare fiscală al entității prevăzute la pct. 1 și/sau denumirea acesteia. Răspunsul serviciului web furnizează informații privind denumirea și adresa la care își are domiciliul fiscal fiecare entitate prevăzută la pct. 1, care figurează în registru, starea (figurează/nu figurează) la data solicitată de către persoanele interesate, denumirea registrului în care figurează înscrisă (Registrul obligatoriu), precum și intervalul de înregistrare corespunzător datei solicitate. Termenii și condițiile de utilizare a serviciului web de furnizare a informațiilor, în condițiile prezentei anexe, se publică pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
14.
Mesajele care se afișează la consultarea informațiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu pentru fiecare entitate dintre cele prevăzute la pct. 1 în parte cuprind informații privind starea actuală, din ziua solicitării, a entității despre care se solicită informațiile, respectiv calitatea de entitate înregistrată în Registrul RO e-Factura obligatoriu sau de entitate neînregistrată în Registrul RO e-Factura obligatoriu.
15.
Pentru furnizarea informațiilor din acest registru, la solicitarea oricărei persoane interesate, pe pagina de internet www.anaf.ro/Informații publice/Informații privind agenții economici se publică un mesaj de informare, de tipul: Entitatea .......(denumirea)......., cu domiciliul fiscal .............., identificată prin codul de identificare fiscală .............., figurează la data de .....(data solicitării)..... ca entitate înregistrată în Registrul RO e-Factura obligatoriu. Entitatea a fost înregistrată în Registrul RO e-Factura obligatoriu la data de ................. .
16.
Pentru furnizarea informațiilor privind entitățile care nu figurează în registrul obligatoriu se publică un mesaj de informare, de tipul: Entitatea .......(denumirea)......, cu domiciliul fiscal ................, identificată prin codul de identificare fiscală ................, nu figurează la data de .......(data solicitării)...... ca operator înregistrat în Registrul RO e-Factura obligatoriu.
2.
Anexa nr. 2
se modifică și se înlocuiește cu
anexa nr. 1
la prezentul ordin.
3.
Anexa nr. 3
se modifică și se înlocuiește cu
anexa nr. 2
la prezentul ordin.
4.
Anexa nr. 4
se modifică și se înlocuiește cu
anexa nr. 3
la prezentul ordin.
Articolul II
La data intrării în vigoare a acestui ordin se înscriu, cu ajutorul sistemului informatic, în Registrul RO e-Factura obligatoriu, asociațiile și fundațiile constituite în baza
Ordonanței Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 246/2005 , cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partide politice, culte care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 316 din Codul fiscal , care erau înscrise în Registrul RO e-Factura opțional, organizat potrivit
Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.788/2024
pentru aprobarea
Procedurii
privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (081) „Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din Registrul RO e-Factura opțional/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional“.
Articolul III
Anexele nr. 1-3
fac parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul IV
Structurile competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, inclusiv Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și organele fiscale din subordine vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Articolul V
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Ionuț Aurică București, 20 august 2026. Nr. 1.020.
Anexa 1 *)
(Anexa nr. 2 la
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
Anexa 2 (Anexa nr. 3 la
Instrucțiuni de completare a formularului (082)
„Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din
Registrul RO e-Factura obligatoriu“
Formularul (082) „Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se completează și se transmite de către asociațiile și fundațiile constituite în baza
Ordonanței Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 246/2005 , cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 316 din Codul fiscal
și care solicită înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, înainte de a începe desfășurarea activităților economice, potrivit prevederilor
art. 10^6 alin. (4) teza a II-a din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021
privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea
Ordonanței Guvernului nr. 78/2000
privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare.
Formularul se completează și se transmite și de către furnizorii/prestatorii care nu au obligația utilizării sistemului, care au fost înregistrați în Registrul RO e-Factura obligatoriu și care solicită scoaterea din acest registru, în temeiul
art. 10^8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 , aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare.
Formularul se completează și se transmite și de către agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la
art. 315^1 din Codul fiscal , care au fost înregistrați în Registrul RO e-Factura obligatoriu pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025 și care solicită scoaterea din acest registru.
Formularul se completează cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.
Completarea formularului se face astfel: În prima casetă se bifează categoria din care face parte solicitantul.
Secțiunea I „Date de identificare ale solicitantului“ Caseta „Denumire/Nume, prenume“ se completează cu denumirea entității sau, după caz, cu numele și prenumele persoanei care solicită înregistrarea în/scoaterea din registru.
Caseta „Cod de identificare fiscală“ se completează cu codul de înregistrare fiscală atribuit entității, conform legii, sau cu codul numeric personal, după caz, înscriindu-se cifrele cu aliniere la dreapta.
Caseta „Domiciliul fiscal“ se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al entității sau, după caz, al persoanei fizice.
În situația în care formularul se completează de către împuternicit ori reprezentantul legal/desemnat potrivit legii, secțiunea se completează cu datele de identificare ale entității/persoanei pentru care se solicită înregistrarea în/scoaterea din registru.
Secțiunea II. Reprezentare prin - se marchează cu „X“, în cazul în care, în relația cu organul fiscal, entitatea/persoana este reprezentată prin împuternicit ori reprezentant legal/desemnat. În casetele „Nr. document“ și „Dată document (zz/ll/aaaa)“ se înscriu numărul și data înregistrării la organul fiscal de către împuternicit a actului de împuternicire, în original sau în copie legalizată sau, după caz, numărul și data documentului care atestă calitatea de reprezentant legal/desemnat.
Date de identificare - se completează cu datele de identificare ale împuternicitului ori reprezentantului legal/desemnat.
Caseta „Țara“ se completează dacă s-a marcat cu „X“ căsuța „Reprezentant legal/desemnat“.
Secțiunea III. „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se bifează de către entitățile care solicită înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, în vederea utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, potrivit dispozițiilor
art. 10^6 alin. (4) teza a II-a din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 , aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare. Aceste entități sunt înscrise în registru în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării.
Secțiunea IV „Cerere privind scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se bifează de către furnizorii/prestatorii și de către agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la
art. 315^1 din Codul fiscal , înregistrați în Registrul RO e-Factura obligatoriu, care nu au obligația utilizării sistemului RO e-Factura și care au dreptul să solicite scoaterea din acest registru în temeiul dispozițiilor
art. 10^8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 , aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare. Aceste persoane sunt scoase din registru începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului.
Caseta „Numele persoanei care face declarația“ se completează cu numele persoanei care întocmește formularul (082).
Caseta „Funcția/Calitatea“ se completează cu funcția/calitatea pe care o are persoana care întocmește formularul (082). În situația în care formularul (082) se completează de către împuternicit ori reprezentant legal/desemnat potrivit legii, se înscrie „Împuternicit“, „Reprezentant legal“ sau „Reprezentant desemnat“, după caz.
Anexa 3 (Anexa nr. 4 la
Caracteristici de editare, modul de difuzare, utilizare și
păstrare a formularului (082) „Cerere privind înregistrarea
în/scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu“
1.
Denumirea formularului: (082) „Cerere privind înregistrarea în/scoaterea din Registrul RO e-Factura obligatoriu“
2.
Caracteristici de editare: se utilizează echipament informatic pentru completare și editare.
3.
Se utilizează de către:
a)
asociațiile și fundațiile constituite în baza
Ordonanței Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 246/2005 , cu modificările și completările ulterioare, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 316 din Codul fiscal , care solicită înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, conform prevederilor
art. 10^6 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021
privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea
Ordonanței Guvernului nr. 78/2000
privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare;
b)
furnizorii/prestatorii, inclusiv agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la
art. 315^1 din Codul fiscal , care nu au obligația utilizării sistemului, care au fost înregistrați în Registrul RO e-Factura obligatoriu și care solicită scoaterea din acest registru, potrivit
art. 10^8 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 , aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 139/2022 , cu modificările și completările ulterioare.
4.
Se completează și se transmite de către entitate/persoană sau de împuternicitul/reprezentantul legal/reprezentantul desemnat al acesteia, după caz.
5.
Organul fiscal competent are acces la informațiile din formular prin accesarea registrului RO e-Factura obligatoriu.
6.
Se arhivează în format electronic.
-----
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.