Decizie · Ministerul Finanțelor Publice - Comisia Centrala Fiscală

Decizia nr. 5/2002

privind aprobarea soluțiilor referitoare la aplicarea unor prevederi privind impozitul pe venit

prezumat în vigoare

Data actului
22 octombrie 2002
Emitent
Ministerul Finanțelor Publice - Comisia Centrala Fiscală
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 789 din 30 octombrie 2002
Citează
2 acte
Structură
2 articole, 1 anexă · 5.417 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Articolul 1

Se aprobă soluțiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din

Ordonanța Guvernului nr. 7/2001

privind impozitul pe venit, adoptate în ședința din data de 9 mai 2002 de Comisia centrala fiscală constituită în baza

Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.349/2001 .

Articolul 2

Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul finanțelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
București, 22 octombrie 2002.
Nr. 5.

Anexa 1 SOLUȚII

privind aplicarea unitară a prevederilor unor articole

din

Ordonanța Guvernului nr. 7/2001

privind impozitul pe venit

I. Articolul 43 din

Ordonanța Guvernului nr. 7/2001

privind impozitul pe venit

1. Diferențele de curs favorabile rezultate din operațiuni de vânzare-cumpărare de valuta la termen, pe bază de contract, efectuate de clienții băncilor comerciale - persoane fizice - se cuprind în categoria "Alte venituri" din

Ordonanța Guvernului nr. 7/2001

privind impozitul pe venit, în vigoare de la 1 ianuarie 2002.

Operațiunile valutare la termen se caracterizează prin scadenta ulterioară datei valuta spot (doua zile lucrătoare), reprezentând o înțelegere între doua părți de a efectua o tranzacție în viitor la un curs stabilit în prezent.

În conformitate cu prevederile art. 43 din actul normativ menționat mai sus, veniturile de aceasta natura se supun impunerii cu o cota de impozit de 10% aplicată asupra veniturilor brute, impozitul fiind final.

Precizam ca în acest caz venitul brut reprezintă diferfenta de valuta, respectiv de lei, rezultată din efectuarea de operațiuni de vânzare-cumpărare de valuta pe bază de contract, la termen.

2. Pierderile rezultate din astfel de operațiuni nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal, necompensandu-se cu veniturile de aceasta natura și reprezentând pierderi definitive ale contribuabilului.

3. Obligația de calcul și reținere a impozitului revine plătitorului de astfel de venituri în momentul închiderii operațiunii și evidențierii lor în contul clientului. Virarea impozitului la bugetul de stat se efectuează până la data de 25 a lunii următoare realizării venitului.

4. Contribuabilii care obțin astfel de venituri nu au obligații declarative pentru acestea, conform prevederilor

art. 62 din Ordonanța Guvernului nr. 7/2001 .

5. Plătitorii veniturilor cu regim de reținere la sursa a impozitului, respectiv băncile comerciale, sunt obligați să depună la organul fiscal competent o "Declarație informativa privind impozitul reținut pe veniturile obținute din jocuri de noroc, din premii și din prime în bani și/sau în natura, alte venituri, pe beneficiari de venit, pe anul ....", cod 14.13.01.13/7i, la termenul stabilit de Ministerul Finanțelor Publice conform prevederilor

art. 68-70 din Ordonanța Guvernului nr. 7/2001 .

II. Deductibilitatea primelor de asigurare și alte probleme legate de impunerea veniturilor realizate în sistemul de asigurare

1. Sunt cheltuieli deductibile pentru calculul venitului net din activități independente, conform reglementărilor legale, primele de asigurare care privesc imobilizarile corporale și imobilizarile necorporale, inclusiv pentru stocurile deținute, precum și cheltuielile de asigurare pentru boli profesionale, risc profesional și împotriva accidentelor de muncă.

Sunt de asemenea deductibile cheltuielile cu primele de asigurare pentru bunurile din patrimoniul personal când acestea reprezintă garanție bancară pentru creditele utilizate în desfășurarea activității independente a contribuabilului.

2. Se încadrează în prevederile

art. 5 lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 7/2001

și sumele reprezentând rascumparari parțiale în contul persoanei asigurate, în cazul în care contractantul asigurării este aceeași persoana care suporta primele de asigurare și este beneficiarul sumei respective.

III. Tratamentul fiscal al cheltuielilor cu amortizarea unor bunuri, reglementat prin legi speciale de organizare și desfășurare a unor profesii liberale

1. Scăderea cheltuielilor cu investițiile, dotările și alte utilități efectuate în cadrul atelierelor de arhitectura se face direct din veniturile realizate pe o perioadă de 3 ani de la începerea exercitării profesiei, în limita venitului realizat anual.

2. În cazul birourilor executorilor judecătorești, întrucât prevederea

art. 64 din Legea nr. 188/2000

privind executorii judecătorești a fost abrogată de

Ordonanța Guvernului nr. 7/2001 , tratamentul fiscal stabilit prin acest articol se aplică numai până la data de 31 decembrie 2001, în limita venitului realizat în anul fiscal 2001.

Pentru partea rămasă de recuperat amortizarea se va calcula conform metodei lineare, până la expirarea duratei normale de funcționare, conform prevederilor

art. 80 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 7/2001 .

3. Pentru cabinetele medicale cheltuielile cu investițiile, dotările și alte utilități sunt deductibile în limita venitului realizat anual, până la recuperarea lor integrală.

------------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.