HG nr. 1301/2002
privind indexarea pensiilor din sistemul public de pensii, a pensiilor militare de stat și a unor venituri ale populației începând cu luna decembrie 2002
prezumat în vigoare
În temeiul art. 107 din Constituție, al art. 81 alin. (2) și al
art. 168 alin. (3) și (4) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, al art. 18 alin. (3) din
Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2001
și al
art. 48 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, republicată,
Guvernul României adopta prezenta hotărâre.
Articolul 1
Începând cu luna decembrie 2002 pensionării din sistemul public de pensii ale căror cuantumuri de pensie, cuvenite sau aflate în plata, sunt mai mici sau egale cu suma de 6.485.784 lei, reprezentând echivalentul în lei la 30 noiembrie 2002 al unui punctaj mediu anual de 3 puncte, beneficiază de indexarea pensiilor în condițiile prezentei hotărâri.
Articolul 2
Valoarea unui punct de pensie se actualizează prin indexare cu 4,2%.
Valoarea actualizată a punctului de pensie este de 2.252.729 lei și nu include contribuția pentru asigurările sociale de sănătate.
Articolul 3
În cazul persoanelor al căror punctaj mediu anual a fost stabilit conform prevederilor
art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, și corectat conform prevederilor
art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.315/2001
privind măsuri suplimentare de recorelare a pensiilor din sistemul public de pensii și, după caz, ale
Hotărârii Guvernului nr. 642/2002
privind aplicarea în luna iulie 2002 a celei de-a doua etape de recorelare a pensiilor din sistemul public de pensii, pensia indexata rezultă prin aplicarea valorii actualizate a punctului de pensie asupra punctajului mediu anual.
De la prevederile alin. (1) se exceptează pensionării pentru limita de vârsta cu vechime integrală proveniți din sistemul asigurărilor sociale de stat, ale căror drepturi de pensie s-au deschis până la data de 1 ianuarie 1999, care beneficiază de un cuantum al pensiei, cuvenit sau aflat în plata, indexat cu 5%.
De la prevederile alin. (1) se exceptează și persoanele prevăzute la
art. 180 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , cu modificările și completările ulterioare, ale căror drepturi s-au deschis în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 decembrie 1998, care beneficiază de un cuantum al pensiei, cuvenit sau aflat în plata, indexat cu 4,2%.
De la prevederile alin. (3) se exceptează pensionării pentru limita de vârsta cu vechime integrală proveniți din sistemul asigurărilor sociale de stat, ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada 1 ianuarie 1998 31 decembrie 1998, care beneficiază de un cuantum al pensiei, cuvenit sau aflat în plata, indexat cu 5%.
De la prevederile alin. (1) se exceptează și persoanele prevăzute la
art. 180 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 , cu modificările și completările ulterioare, ale căror drepturi s-au deschis în perioada 1 ianuarie 1999 - 31 martie 2001, care beneficiază de un cuantum al pensiei, cuvenit sau aflat în plata, indexat cu 2%.
Cuantumul pensiei indexate potrivit prevederilor alin. (5) nu poate fi mai mic decât cuantumul actualizat corespunzător punctajului mediu estimat pentru fiecare categorie de pensie.
Punctajul mediu estimat, pe categorii de pensii, este cel prevăzut la
art. 2 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 523/2001
privind indexarea pensiilor din sistemul public de pensii și a unor venituri ale populației pentru trimestrul II al anului 2001.
Cuantumul pensiei, cuvenit sau aflat în plata, pentru persoanele ale căror drepturi s-au deschis anterior datei de 1 ianuarie 1999 și al căror punctaj mediu anual este mai mare de 3 puncte nu poate fi mai mic decât cuantumul actualizat aferent punctajului mediu anual de 3 puncte, respectiv 6.758.187 lei.
Articolul 4
În situația în care din aplicarea prevederilor prezentei hotărâri rezultă un cuantum al pensiei mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plata, se menține cuantumul avantajos.
Articolul 5
Pentru drepturile de pensie deschise în baza
Legii nr. 19/2000 , cu modificările și completările ulterioare, cuantumurile se stabilesc conform prevederilor art. 76 din aceeași lege, luându-se în considerare valoarea punctului de pensie în suma de 2.252.729 lei, stabilită conform prevederilor art. 81 din legea mai sus menționată.
De la prevederile alin. (1) se exceptează persoanele ale căror cuantumuri de pensie, cuvenite sau aflate în plata în luna decembrie 2002, sunt mai mari decât suma de 6.485.784 lei, reprezentând echivalentul în lei la data de 30 noiembrie 2002 al unui punctaj mediu anual de 3 puncte.
Cuantumul pensiei, cuvenit sau aflat în plata, calculat conform prevederilor alin. (1) și (2) pentru pensionării al căror punctaj mediu anual este mai mare de 3 puncte nu poate fi mai mic decât cuantumul actualizat aferent punctajului mediu anual de 3 puncte, în suma de 6.758.187 lei.
Articolul 6
Pensiile militare, cuvenite sau aflate în plata în luna decembrie 2002, stabilite în baza legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, se indexează cu 6%.
De la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri prevederile
art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 195/2002
privind indexarea pensiilor din sistemul public de pensii, a pensiilor militare de stat și a unor venituri ale populației începând cu luna martie 2002 și ale
art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 518/2002
privind indexarea pensiilor din sistemul public de pensii, a pensiilor militare de stat și a unor venituri ale populației începând cu luna iunie 2002 își încetează aplicabilitatea.
Articolul 7
Cuantumurile prevăzute la art. 1-6 nu includ contribuția pentru asigurările sociale de sănătate.
Sumele rezultate din indexarea pensiilor în sistemul public, conform prevederilor prezentei hotărâri, se evidențiază distinct pe talonul de pensie.
Articolul 8
Începând cu luna decembrie 2002 se indexează cu 4,2% următoarele venituri ale populației:
a) pensiile I.O.V.R.;
b) indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă, din a 91-a zi de concediu medical;
c) indemnizația de maternitate, din a 91-a zi de concediu de maternitate;
d) indemnizația pentru îngrijirea copilului bolnav, precum și indemnizația pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani sau a copilului cu handicap până la împlinirea vârstei de 3 ani, din a 91-a zi de concediu medical, respectiv de concediu pentru creșterea copilului;
e) indemnizațiile lunare acordate în baza
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările ulterioare, și a
Ordonanței Guvernului nr. 105/1999
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 decembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 189/2000 , cu modificările și completările ulterioare;
f) indemnizațiile și sporurile ce se acordă invalizilor, veteranilor și văduvelor de război în temeiul
privind acordarea de indemnizații și sporuri invalizilor, veteranilor și văduvelor de război, cu modificările și completările ulterioare, și al
privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, republicată.
Măsura de protecție socială prevăzută la alin. (1) se aplică indemnizațiilor de la lit. b), c) și d) care au îndeplinit anterior lunii decembrie 2002 sau în cursul acestei luni condiția prevăzută de lege pentru acordarea indexării și ale căror cuantumuri nu depășesc plafonul de 3 ori salariul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat pe anul 2002, respectiv 16.746.000 lei.
Articolul 9
Sumele rezultate în urma aplicării măsurilor de protecție socială prevăzute de prezenta hotărâre se suporta din aceleași fonduri ca și drepturile de baza.
Articolul 10
Prezenta hotărâre se aplică începând cu luna decembrie 2002.
PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE Contrasemnează: ──────────────── Ministrul muncii și solidarității sociale, Marian Sarbu Ministrul finanțelor publice, Mihai Nicolae Tanasescu Ministrul apărării naționale, Ioan Mircea Pascu Ministru de interne, Ioan Rus București, 20 noiembrie 2002. Nr. 1.301. ──────────────
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.