Normele din 20 noiembrie 2002
privind cuantumul timbrului monumentelor istorice și modalitățile de percepere, încasare, virare, utilizare și evidențiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia
prezumat în vigoare
Capitolul 1 Dispoziții generale
Articolul 1
Cuantumul timbrului monumentelor istorice, instituit în conformitate cu prevederile
art. 52 alin. (1) din Legea nr. 422/2001
privind protejarea monumentelor istorice, precum și modalitățile de percepere, încasare, virare, utilizare și evidențiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia sunt reglementate prin prezentele norme metodologice.
Articolul 2
Sumele provenite din aplicarea timbrului monumentelor istorice sunt gestionate, în regim extrabugetar, de către Ministerul Culturii și Cultelor prin intermediul Oficiului Național al Monumentelor Istorice, în conformitate cu prevederile art. 30 alin. (3) lit. c) și ale
art. 52 alin. (1) din Legea nr. 422/2001
și ale
art. 2 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.258/2001
privind organizarea și funcționarea Oficiului Național al Monumentelor Istorice, cu modificările ulterioare.
Capitolul 2 Cuantumul timbrului monumentelor istorice
Articolul 3
Timbrul monumentelor istorice se aplică în mod obligatoriu pentru produsele și serviciile din categoriile prevăzute la
art. 52 alin. (3) din Legea nr. 422/2001 .
Articolul 4
Cuantumul timbrului monumentelor istorice reprezintă 2% din valoarea, fără T.V.A., a produselor și serviciilor stipulate la art. 3.
Articolul 5
Valoarea timbrului monumentelor istorice se adauga la prețul de vânzare al produselor și serviciilor, fiind imprimata distinct pe fiecare carte poștală ilustrata, ghid turistic, caseta video, compact-disc, bilet de intrare, din categoria celor prevăzute la art. 3.
Persoanele fizice sau juridice care realizează venituri din activitățile prevăzute la art. 3 și care folosesc case de marcat vor menționa distinct pe chitanța fiscală contravaloarea timbrului.
Capitolul 3 Modalitățile de percepere, încasare și virare a timbrului monumentelor istorice
Articolul 6
Timbrul monumentelor istorice se percepe de la persoanele fizice și juridice prevăzute la
art. 52 alin. (4) din Legea nr. 422/2001 .
Articolul 7
Persoanele fizice sau juridice plătitoare au obligația sa calculeze și sa înregistreze lunar în contabilitatea proprie, în conturi distincte, sumele încasate din aplicarea timbrului monumentelor istorice.
Articolul 8
Sumele prevăzute la art. 7 se virează lunar de către plătitori, până la data de 25 a lunii următoare, în contul nr. 5009 "Disponibil al instituțiilor subvenționate de la bugetul de stat", deschis pe seama Oficiului Național al Monumentelor Istorice la Trezoreria sectorului 4.
Virarea se face cu ordin de plată, în care se va menționa: "contravaloarea timbrului monumentelor istorice corespunzătoare lunii .... anului .....".
Articolul 9
Declarația lunară privind obligația de plată a timbrului monumentelor istorice, întocmită conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, însoțită de o copie a ordinului de plată având ștampila și semnatura autorizata ale Trezoreriei statului sau ale societăților bancare, după caz, se va depune, direct sau prin posta, la sediul Oficiului Național al Monumentelor Istorice până la data de 25 a lunii următoare pentru luna precedenta.
Articolul 10
În cazul nevirarii la termen a sumelor datorate se aplică o penalizare de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere.
Penalitățile vor fi virate în contul prevăzut la art. 8, cu ordin de plată, în care se va menționa: "contravaloarea penalitatilor aferente timbrului monumentelor istorice corespunzătoare lunii ... anului ....".
Articolul 11
În cadrul Oficiului Național al Monumentelor Istorice se constituie un compartiment distinct, abilitat sa încaseze, sa țină evidenta sumelor obținute prin aplicarea timbrului monumentelor istorice și să asigure respectarea destinației fondurilor astfel obținute, potrivit legii.
Capitolul 4 Modalități de utilizare
Articolul 12
Fondurile obținute din aplicarea timbrului monumentelor istorice se utilizează de Oficiul Național al Monumentelor Istorice în conformitate cu prevederile
art. 53 din Legea nr. 422/2001 .
Capitolul 5 Modalități de evidențiere a timbrului monumentelor istorice
Articolul 13
Evidentierea în contabilitate a sumelor datorate și virate către Oficiul Național al Monumentelor Istorice se face astfel:
a) agenții economici și persoanele juridice fără scop patrimonial efectuează următoarele înregistrări contabile:
531
=
%
- prețul de vânzare,
(512, 411)
respectiv valoarea serviciilor
707 (704) - prețul de vânzare, respectiv valoarea
serviciilor, mai puțin
valoarea timbrului
447 - valoarea timbrului
(analitic distinct)
447
=
531 (512) - valoarea timbrului datorată, virata;
(analitic distinct)
b) persoanele juridice fără scop patrimonial care, potrivit legii, organizează și conduc contabilitatea în partida simpla: conform Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității în partida simpla de către persoanele juridice fără scop lucrativ, aprobate prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.329/2001 ;
c) asociațiile familiale care exercită acte de comerț și celelalte persoane fizice care au calitatea de comerciant: în Registrul-jurnal de încasări și plati, pe un rând distinct "Sume încasate reprezentând timbrul monumentelor istorice", poziții care se centralizează lunar, în vederea determinării sumelor care urmează a fi virate Oficiului Național al Monumentelor Istorice;
d) la instituțiile publice care încasează contravaloarea produselor și serviciilor pentru care se datorează timbrul monumentelor istorice, în funcție de sursa de finanțare a acestora:
%
= 231 "Creditori"/analitic: Oficiul Național
al Monumentelor Istorice
13
"Casa"
105
"Disponibil al instituției publice"
120
"Disponibil al instituției publice finanțate
din venituri extrabugetare"
- virarea sumelor reprezentând timbrul monumentelor istorice către Oficiul Național al Monumentelor Istorice:
231 "Creditori"/analitic: Oficiul
=
%
Național al Monumentelor Istorice
13
"Casa"
105
"Disponibil al instituției publice"
120
"Disponibil al instituției publice
finanțate din venituri extrabugetare"
Articolul 14
Contravaloarea timbrului monumentelor istorice se va evidenția separat, în conturi analitice distincte, de către Oficiul Național al Monumentelor Istorice.
Pentru înregistrarea în contabilitatea Oficiului Național al Monumentelor Istorice a operațiunilor privind timbrul monumentelor istorice, se folosesc următoarele conturi:
- 120 "Disponibil al instituției publice finanțate din venituri extrabugetare";
- 220 "Debitori";
- 420 "Cheltuielile instituției publice finanțate din venituri extrabugetare";
- 520 "Veniturile extrabugetare ale instituției publice";
- 528 "Venituri din anii precedenti și alte surse".
Principalele operațiuni înregistrate în contabilitatea Oficiului Național al Monumentelor Istorice sunt:
A. evidentierea creanțelor reprezentând timbrul monumentelor istorice, rezultate din declarațiile depuse de plătitori:
220
=
531
"Debitori"/analitic: "plătitori"
"Venituri de realizat"
B. încasarea contravalorii timbrului monumentelor istorice de la plătitori:
120
=
220
"Disponibil al instituției publice
"Debitori"/analitic: "plătitori"
finanțate din venituri extrabugetare"
concomitent:
531
=
520
"Venituri de realizat"
"Veniturile extrabugetare
ale instituției publice"
C. efectuarea cheltuielilor prevăzute de lege:
420
=
120
"Cheltuielile instituției
"Disponibil al instituției
publice finanțate din venituri
publice din venituri
extrabugetare"
extrabugetare"
D. închiderea contului de cheltuieli la finele anului:
a) în situația în care veniturile încasate au fost mai mici decât
cheltuielile efectuate:
%
=
420
"Cheltuielile instituției publice
din venituri extrabugetare"
520
"Veniturile extrabugetare ale
instituției publice"
528
"Venituri din anii precedenti
și alte surse"
b) în situația în care veniturile încasate au fost mai mari decât
cheltuielile efectuate:
520
=
420
"Veniturile extrabugetare ale
"Cheltuielile instituției
instituției publice"
publice finanțate din
Articolul 15
Sumele din contul timbrului monumentelor istorice rămase neutilizate la finele anului se reportează în anul următor.
Capitolul 6 Dispoziții finale
Articolul 16
Controlul respectării obligațiilor de plată se efectuează de Oficiul Național al Monumentelor Istorice prin intermediul compartimentului prevăzut la art. 11 de împuterniciții Ministerului Culturii și Cultelor, precum și de specialiștii direcțiilor pentru cultura, culte și patrimoniul cultural național județene, respectiv a municipiului București.
Articolul 17
Activitatea de control va viza următoarele obiective:
a) verificarea calculului corect al contravalorii timbrului monumentelor istorice;
b) virarea integrală și la termen a sumei datorate;
c) corelarea între sumele vărsate și cele datorate;
d) verificarea calculului corect al penalitatilor datorate pentru întârziere la virarea contravalorii timbrului monumentelor istorice;
e) utilizarea sumelor provenite din aplicarea timbrului monumentelor istorice în conformitate cu dispozițiile art. 12.
Anexa -------
la normele metodologice
------------------------
DECLARAȚIE
privind obligația de plată a timbrului monumentelor istorice*)
pentru luna .... anul......
Datele de identificare a plătitorului
Denumirea plătitorului
de tmi
Județul/
Sectorul
Localitatea
Codul de înregistrare
fiscală a plătitorului
de tmi
Strada
Nr.
Trezoreria plătitorului
de tmi
Bloc/Scara/Ap
Cod poștal
Numărul de cont al
plătitorului de tmi
Telefon/Fax
Timbrul monumentelor istorice datorat pentru perioada de raportare
Nr.
crt
Denumirea produselor
și/sau serviciilor
la care
s-a aplicat tmi
Valoarea
produselor
și/sau
serviciilor
- fără T.V.A -
Vp/s
Contravaloarea
lunară
a tmi
tmi = 2% x Vp/s
Achitat cu
ordin
de plată nr.
Data
achitării
0
1
2
3
4
5
01.
02.
Sub sancțiunile aplicabile faptei de fals în acte publice, declar că datele din aceasta declarație sunt corecte și complete.
Semnatura, Ștampila,
-----------
*) Timbrul monumentelor istorice - tmi.
-------------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.