Ordinul nr. 264/2004
privind modul de calcul al dobânzilor aferente sumelor reprezentând eventuale diferențe între impozitul pe profit la data de 25 ianuarie a anului următor celui de impunere și impozitul pe profit datorat conform declarației de impunere întocmite pe baza situației financiare anuale
prezumat în vigoare
În temeiul
art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice și a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul prevederilor
art. 109 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală,
ministrul finanțelor publice emite următorul ordin:
Articolul 1
Se aprobă modul de calcul al dobânzilor aferente sumelor reprezentând eventuale diferențe între impozitul pe profit plătit la data de 25 ianuarie a anului următor celui de impunere și impozitul pe profit datorat conform declarației de impunere întocmite pe baza situației financiare anuale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
Direcția generală de colectare a creanțelor bugetare, Direcția generală de gestiune a impozitelor și contribuțiilor, Direcția generală a tehnologiei informației, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Articolul 3
Prezentul ordin se va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanțelor publice, Mihai Nicolae Tănăsescu București, 9 februarie 2004. Nr. 264.
Anexa MODUL DE CALCUL
al dobânzilor aferente sumelor reprezentând eventuale diferențe între impozitul pe profit plătit la data de 25 ianuarie a anului următor celui de impunere și impozitul pe profit datorat conform declarației de impunere întocmite pe baza situației financiare anuale 1.1. În conformitate cu prevederile art. 20 din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, pentru anul 2003, contribuabilii, persoane juridice, trebuiau să efectueze plata impozitului pe profit trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul următor, cu excepția Băncii Naționale a României, a băncilor române și a sucursalelor din România ale băncilor, persoane juridice străine, care trebuiau să efectueze plăți lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se calculează impozitul pe profit. 1.2. Pentru luna decembrie a anului 2003, Banca Națională a României, băncile și sucursalele din România ale băncilor, persoane juridice străine, au obligația să plătească în contul impozitului pe profit o sumă egală cu impozitul datorat pe luna noiembrie a anului 2003, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului 2004, urmând ca regularizarea pe baza datelor din situațiile financiare anuale să se efectueze până la termenul prevăzut pentru depunerea acestora. 1.3. Contribuabilii, alții decât cei prevăzuți la pct. 1.2, au obligația să plătească în contul impozitului pe profit pentru trimestrul IV al anului 2003, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului 2004, o sumă egală cu impozitul calculat și evidențiat pe trimestrul III din anul 2003, urmând ca regularizarea pe baza situațiilor financiare anuale să se efectueze până la termenul prevăzut pentru depunerea acestora. 2.1. În cazul în care impozitul pe profit declarat în Declarația privind impozitul pe profit, întocmită pe baza situației financiare anuale, este mai mic decât impozitul anual cumulat stabilit prin declarațiile de impozite și taxe lunare sau trimestriale, după caz, dobânzile datorate pentru neplata în termen a impozitului pe profit declarat în cursul anului fiscal se recalculează începând cu data de 26 ianuarie a anului următor celui de impunere. 2.2. Recalcularea se face asupra sumei rămase neachitate din impozitul pe profit din declarația anuală privind impozitul pe profit întocmită pe baza situației financiare anuale. 3.1. În cazul în care impozitul pe profit declarat și înregistrat prin declarația anuală privind impozitul pe profit este mai mare decât impozitul anual cumulat declarat prin declarațiile de impozite și taxe lunare sau trimestriale, după caz, dobânzile datorate pentru neplata în termen a impozitului pe profit declarat în cursul anului fiscal se recalculează începând cu data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit. 3.2. Recalcularea se face asupra sumei neplătite reprezentând impozitul pe profit din declarația anuală de impozit pe profit întocmită pe baza situației financiare anuale. 4. Dobânzile calculate pentru neplata la termen a impozitului pe profit declarat prin declarațiile de impozite și taxe lunare sau trimestriale, după caz, în cursul anului fiscal precedent până la data de 25 ianuarie se datorează și trebuie achitate. 5. În exemplul următor se prezintă modul de calcul al dobânzilor datorate pentru neplata în termen a impozitului pe profit aferent anului 2003. Exemplu: ──────── Să presupunem o societate comercială care în cursul anului 2003 a declarat următoarele sume cu titlu de impozit pe profit: trimestrul I (25 aprilie) 1.000.000 lei; trimestrul II (25 iulie) 1.200.000 lei; trimestrul III (27 octombrie) 1.500.000 lei. Pentru trimestrul IV, conform prevederilor art. 20 alin. (3) din Legea nr. 414/2002 , societatea comercială datorează impozit pe profit la nivelul trimestrului III, în sumă de 1.500.000 lei, având scadența la data de 26 ianuarie 2004 (25 ianuarie 2004 fiind zi nelucrătoare). Considerăm că societatea nu a achitat nici o sumă din cele menționate mai sus. Considerăm că societatea a depus declarația anuală de impozit pe profit pe data de 21 aprilie 2004. Societatea efectuează plata impozitului pe profit total în data de 10 mai 2004. Întrucât societatea comercială nu a achitat impozitul pe profit, soldul neachitat al acestui impozit este de 5.200.000 lei și aceasta datorează, până la data de 26 ianuarie 2004 (inclusiv), următoarele dobânzi: d1. 1.000.000 lei x 276 zile x 0,06% = 165.600 lei d2. 1.200.000 lei x 185 zile x 0,06% = 133.200 lei d3. 1.500.000 lei x 91 zile x 0,06% = 81.900 lei d4. 1.500.000 lei x 0 zile x 0,06% = 0 lei TOTAL (până la 26 ianuarie 2004) 380.700 lei A. Considerăm că, din declarația anuală de impozit pe profit, depusă în data de 21 aprilie 2004, rezultă un impozit pe profit anual de 5.200.000 lei pentru anul 2003 (egal cu cel cumulat datorat la cele 4 termene trimestriale). În această situație societatea trebuie să achite următoarele: Impozit pe profit 5.200.000 Dobânzi datorate: - până la data de 26 ianuarie 2004 380.700 - între data de 27 ianuarie și data de 21 aprilie 2004 (5.200.000 lei x 86 zile x 0,06%) 268.320 - între data depunerii declarației anuale și data plății (5.200.000 lei x 19 zile x 0,06%) 59.280 Dobândă totală: 708.300 B. Consideram că, din declarația anuală de impozit pe profit, depusă în data de 21 aprilie 2004, rezultă un impozit pe profit anual de 5.500.000 lei pentru anul 2003 (mai mare decât cel cumulat datorat la cele 4 termene trimestriale). În această situație societatea trebuie să achite următoarele: Impozit pe profit 5.500.000 Dobânzi datorate: - până la data de 26 ianuarie 2004 380.700 - între data de 27 ianuarie și data de 21 aprilie 2004 (5.200.000 lei x 86 zile x 0,06%) 268.320 - între data depunerii declarației anuale și data plății (5.500.000 lei x 19 zile x 0,06%) 62.700 Dobândă totală: 711.720 C. Consideram că, din declarația anuală de impozit pe profit, depusă în data de 21 aprilie 2004, rezultă un impozit pe profit anual de 4.300.000 lei pentru anul 2003 (mai mic decât cel cumulat datorat la cele 4 termene trimestriale) În această situație societatea trebuie să achite următoarele: Impozit pe profit 4.300.000 Dobânzi datorate: - până la data de 26 ianuarie 2004 380.700 - între data de 27 ianuarie și data de 21 aprilie 2004 (4.300.000 lei x 86 zile x 0,06%) 221.880 - între data depunerii declarației anuale și data plății (4.300.000 lei x 19 zile x 0,06%) 49.020 Dobândă totală: 651.600 ───────────
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.