Regulament · Consiliul Concurenței

Regulamentul din 23 martie 2004

privind ajutorul de stat regional

prezumat în vigoare

Data actului
23 martie 2004
Emitent
Consiliul Concurenței
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 340 din 19 aprilie 2004
Citează
3 acte
Structură
17 articole, 2 anexe · 47.055 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

În temeiul

art. 28 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996

cu modificările și completările ulterioare și ale 14 alin. (1) lit. f) din

Legea nr. 143/1999

privind ajutorul de stat, cu modificările și completările ulterioare.

Consiliul Concurenței adoptă prezentul regulament.

Introducere

Elaborarea unui cadru juridic care reglementează materia ajutorului de stat reprezintă continuarea armonizării legislației românești cu legislația europeană, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeană.

Scopul notificării și autorizării ajutoarelor de stat acordate de autoritățile publice sau de organismele care administrează surse ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurențial normal, într-o economie de piață în care prețurile produselor și tarifele serviciilor sunt reglate de cerere și ofertă.

Orice intenție de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie să fie notificată Consiliului Concurentei. Fără autorizarea Consiliului Concurenței nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.

Ajutoarele de stat regionale au ca obiectiv dezvoltarea durabilă a regiunilor slab dezvoltate prin încurajarea efectuării de investiții și a creării de locuri de muncă în aceste zone. Ele favorizează extinderea, modernizarea și diversificarea activităților agenților economici localizați în aceste regiuni și determină crearea de întreprinderi noi. În scopul favorizării acestei dezvoltări și al reducerii potențialelor efecte negative ale unor eventuale relocalizări, este necesar ca acordarea acestor ajutoare de stat să fie subordonată menținerii pentru o perioadă minimă a investițiilor realizate și a locurilor de muncă create în regiunea respectivă.

În cazuri excepționale, atunci când dezavantajele structurale ale regiunii avute în vedere sunt prea mari, ajutoarele de stat regionale se pot dovedi insuficiente pentru declanșarea unui proces de dezvoltare regionala. Doar în aceste cazuri, ajutoarelor de stat regionale li se pot alătura ajutoare de operare.

Capitolul I Dispoziții generale

Domeniu de aplicare

Articolul 1

(1)

Prezentul regulament se aplică schemelor de ajutor de stat și ajutoarelor individuale regionale acordate în toate sectoarele de activitate, cu excepția producției, prelucrării și comercializării produselor agricole cuprinse în anexa nr. 1 care face parte integrantă în prezentul regulament, pescuitului și industriei carboniere.

(2)

În cazul acordării de ajutoare de stat cu caracter regional în sectoarele transporturi și construcții navale se aplică legislația în vigoare în România până la adoptarea unor norme specifice privind acordarea de ajutoare de stat în aceste sectoare.

Scopul ajutoarelor de stat regionale

Articolul 2

(1)

Scopul ajutorului pentru dezvoltare regională este de a asigura agenților economici din zona avută în vedere aceleași șanse de dezvoltare ca și celor din alte zone ale țării, fără a determina creșterea capacității de producție în sectoarele în care există deja probleme legate de supracapacitate.

(2)

Ajutorul de stat regional poate fi în legătură cu investiția inițială sau cu crearea de locuri de muncă, poate lua forma unui ajutor având caracter de continuitate, conceput în scopul depășirii unor dezavantaje regionale sau permanente, ori, în mod excepțional, poate fi în legătură cu reducerea cheltuielilor curente ale unei firme, în cazul ajutorului de stat pentru operare.

Modalități de acordare a ajutorului de stat regional

Articolul 3

Ajutorul de stat regional poate include: subvenții; exceptări de la plata unor obligații fiscale legate direct de investiție sau de crearea de locuri de muncă; renunțarea la obținerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferențiale; garanții acordate de stat sau de alte autorități publice în condiții preferențiale; participări cu capital ale statului sau ale altor instituții publice, dacă rata profitului acestor investiții este mai mică decât cea normală, anticipată de către un investitor privat prudent; reduceri de preț la bunurile furnizate și la serviciile prestate de către autorități publice sau alte organisme care administrează surse ale statului, inclusiv vânzarea unor terenuri aparținând domeniului privat al statului sub prețul pieței, etc.

Nivelul ajutorului regional

Articolul 4

Nivelul ajutorului regional este definit în termeni de intensitate în raport cu costurile eligibile, potrivit art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1) și art. 13 din prezentul regulament.

Capitolul II Ajutor de stat pentru investiția inițială

Conceptul de investiție inițială

Articolul 5

(1)

În sensul prezentului regulament, prin investiție inițială se înțelege o investiție în capital fix în legătură cu crearea unei noi unități, extinderea unei unități existente sau demararea unei activități care implică o schimbare fundamentală în produsul sau procesul de fabricație al unei unități existente, prin raționalizare, diversificare sau modernizare.

(2)

Sunt excluse din categoria investițiilor inițiale:

a) Investiția de înlocuire destinată conservării potențialului de producție, care nu aduce un spor de venit, ci are funcția economică de a-l menține. Ajutoarele pentru acest tip de investiție fac parte din categoria ajutorului de operare, cărora li se aplică regulile prevăzute la capitolul IV din prezentul regulament;

b) Măsurile destinate restructurării financiare a unei întreprinderi aflate în dificultate, care intră sub incidența dispozițiilor Regulamentului privind ajutorul de stat pentru salvarea și restructurarea firmelor aflate în dificultate;

(3)

O investiție în capital fix realizată sub forma achiziționării unei unități care a fost închisă sau ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată, poate fi, de asemenea, considerată investiție inițială, cu excepția cazului în care unitatea în cauză aparține unei întreprinderi în dificultate. În acest din urmă caz, dacă ajutorul pentru achiziția unei unități poate conferi un avantaj în favoarea întreprinderii aflate în dificultate, se aplică dispozițiile Regulamentului privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea firmelor în dificultate.

Costuri eligibile pentru investiții în imobilizări corporale

Articolul 6

(1)

Ajutorul pentru investiția inițială este calculat ca puncte procentuale din valoarea investiției.

(2)

Această valoare este stabilită pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzătoare elementelor investiției, respectiv terenuri, clădiri și echipamente ce formează baza standard prevăzută în anexa nr. 2. În sectorul transporturilor, cu excepția costurilor materialului feroviar rulant, cheltuielile destinate achiziționării mijloacelor și a materialului de transport, bunuri mobile, nu sunt incluse în ansamblul de cheltuieli ce formează baza standard și, deci, nu sunt eligibile pentru ajutoare de stat referitoare la o investiție inițială.

(3)

În cazul unei achiziții, trebuie luate în considerare exclusiv costurile de achiziție a celor trei elemente de activ din baza standard, cu condiția ca tranzacția să aibă loc în condițiile pieței. Valoarea activelor a căror achiziționare a beneficiat deja de un ajutor înaintea cumpărării va fi dedusă.

(4)

În cazul în care cumpărarea este însoțită de o altă investiție inițială, cheltuielile legate de aceasta din urmă se vor adăuga la costurile de achiziție.

Costuri eligibile pentru investiții în imobilizări necorporale

Articolul 7

(1)

Costurile eligibile pot să includă în egală măsură anumite categorii de investiții în imobilizări necorporale, cu condiția ca acestea să nu depășească 25 % din baza standard pentru întreprinderile mari. Aceste cheltuieli sunt cheltuielile legate de transferul de tehnologie sub forma achiziționării de brevete, licențe de exploatare sau cunoștințe brevetate, cunoștințe tehnice nebrevetate.

(2)

Activele necorporale eligibile sunt supuse condițiilor necesare pentru a exista siguranța că rămân legate de regiunea beneficiară eligibilă pentru ajutorai cu finalitate regională și, în consecință, că nu vor face obiectul unui transfer în favoarea altor regiuni, și, în special a unor regiuni neeligibile pentru ajutoarele cu finalitate regională, imobilizările necorporale eligibile trebuie să satisfacă cu prioritate condițiile următoare:

a) să fie exploatate exclusiv în întreprinderea beneficiară de ajutor regional;

b) să fie considerate elemente de activ amortizabile;

c) să fie achiziționate de la un terț în condițiile pieței;

d) să figureze în activele firmei și să rămână în patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioadă de cel puțin cinci ani.

Contribuția beneficiarului ajutorului de stat regional

Articolul 8

(1)

În vederea garantării unui nivel viabil și eficient al investițiilor inițiale care beneficiază de ajutor, aportul beneficiarului destinat finanțării lor trebuie să fie de cel puțin 25%.

(2)

Aportul beneficiarului de cel puțin 25% nu poate face obiectul unui ajutor de stat.

Intensitatea ajutorului regional

Articolul 9

Intensitatea brută a ajutorului regional nu trebuie să depășească nivelul de 50% din echivalentul subvenție nete, stabilit conform metodologiei din anexa nr. 2.

Plafonul maxim pentru întreprinderi mici și mijlocii

Articolul 10

(1)

Pentru întreprinderi mici și mijlocii, plafonul maxim al intensității brute a ajutorului prevăzut la art. 9 poate fi suplimentat cu 15 puncte procentuale, cu condiția ca intensitatea totală netă a ajutorului să nu depășească 75%.

(2)

Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile întreprinderilor din sectorul transporturilor.

Menținerea investiției

Articolul 11

Ajutorul pentru investiția inițială trebuie condiționat, prin modul de alocare sau prin condițiile legate de obținerea acestuia, de menținere a investiției în cauză pentru o perioadă minimă de cinci ani.

Capitolul III Ajutor de stat pentru crearea de locuri de muncă

Conceptul de ajutor pentru crearea de locuri de muncă

Articolul 12

(1)

Prin crearea de locuri de muncă se înțelege creșterea reală a numărului de locuri de muncă din întreprinderea beneficiară a unui ajutor de stat, raportată la media perioadei de referință, respectiv media ultimelor 12 luni. Orice loc de muncă pierdut de-a lungul perioadei de referință trebuie să fie dedus din numărul de locuri de muncă create de-a lungul aceleiași perioade.

(2)

Un loc de muncă este legat de realizarea unei investiții din momentul în care el vizează activitatea la care se raportează investiția și dacă a fost creat într-o perioadă de trei ani de la finalizarea investiției.

Nivelul ajutorului

Articolul 13

(1)

Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de muncă trebuie să fie adaptat în funcție de natura și intensitatea problemelor/dificultăților pe care trebuie să le soluționeze. Acest ajutor este calculat ca procent din nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioadă de doi ani. Acest procent este egal cu intensitatea admisă pentru ajutoarele de investiții regionale.

(2)

În stabilirea nivelului costurilor salariale, Consiliul Concurenței are în vedere ca sistem de referință statisticile privind costul salarial mediu în România. Costurile salariale includ salariul brut și contribuțiile la asigurările sociale obligatorii.

Menținerea locurilor de muncă nou create

Articolul 14

Ajutorul de stat regional pentru crearea de locuri de muncă trebuie condiționat, prin modul de acordare sau prin condițiile legate de obținerea acestuia, de menținerea locurilor de muncă create pentru o perioadă minimă de cinci ani.

Capitolul IV Ajutor de stat pentru operare

Articolul 15

(1)

Ajutorul de stat pentru operare, acordat în vederea reducerii cheltuielilor curente ale întreprinderii este, în principiu, interzis.

(2)

În mod excepțional, asemenea ajutoare pot fi acordate în regiunile beneficiare, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:

a) ajutoarele să fie justificate prin contribuția lor la dezvoltarea regională;

b) nivelul ajutoarelor să fie proporțional cu mărimea dezavantajelor pe care vizează să le atenueze.

(3)

Furnizorul ajutorului de stat are sarcina să demonstreze existența dezavantajelor și să evalueze gravitatea acestora, atunci când notifică Consiliului Concurentei intenția de a acorda acest ajutor.

(4)

Ajutorul pentru operare trebuie să fie limitat în timp și redus progresiv.

Capitolul V Reguli generale privind cumulul ajutoarelor de stat

Articolul 16

(1)

Plafoanele intensității ajutorului de stat prevăzute la art. 9 și art. 10 se aplică la totalul ajutorului în cazul ajutoarelor acordate concomitent în cadrul mai multor scheme regionale, indiferent dacă fondurile provin din surse locale, regionale, naționale sau comunitare.

(2)

Ajutorul de stat pentru investiții prevăzut în Capitolul II și ajutorul pentru crearea de locuri de muncă prevăzut în Capitolul III pot fi cumulate în limita plafonului de intensitate prevăzut pentru regiunea în cauză în Harta ajutoarelor de stat cu finalitate regională în România.

(3)

Condiția prevăzută la alin. (2) este îndeplinită dacă suma ajutorului pentru investiția inițială, exprimată ca procent din valoarea investiției, și cea a ajutorului pentru crearea de locuri de muncă, exprimată ca procent din costurile salariale, nu depășește valoarea cea mai favorabilă ce rezultă din aplicarea plafoanelor prevăzute la art. 9 și art. 10 sau a procentului prevăzut la art. 13.

(4)

Atunci când cheltuielile eligibile pentru ajutoare cu finalitate regională sunt total sau parțial eligibile pentru ajutoare cu altă finalitate, partea comună este supusă plafonului cel mai favorabil în cadrul schemelor respective.

(5)

În cazul în care un ajutor de stat acordat în cadrul unei scheme de ajutor este cumulat cu ajutoare acordate în cadrul altor scheme, furnizorul trebuie să specifice, pentru fiecare schemă în parte, modul prin care se asigură respectarea regulilor privind cumulul.

Capitolul VI Dispoziții finale

Articolul 17

(1)

Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României.

(2)

Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.

(3)

Dispozițiile prezentului regulament se aplică în conformitate cu Regulamentul privind forma, conținutul și alte detalii ale notificării unui ajutor de stat și în conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidența obligației de notificare, puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurentei.

(4)

Prezentul regulament se aplică ajutoarelor de stat notificate după intrarea sa în vigoare, precum și atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia Consiliului Concurenței este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încă o decizie.

(5)

La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul privind ajutorul de stat regional și ajutorul de stat pentru întreprinderile mici și mijlocii, pus în aplicare prin

Ordinul președintelui Consiliului Concurentei nr. 92 din 10.05.2002

publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470/02.07.2002.

Anexa 1 -------

la Regulamentul privind ajutorul de stat regional

-------------------------------------------------

Lista produselor agricole cărora nu li se aplică

dispozițiile

prezentului regulament

Codul corespondent din Clasificarea produselor și serviciilor asociate activităților din economia națională (CPSA)

Numărul din nomenclatorul de la Bruxelles

Descrierea produselor nomenclatorului de la Bruxelles

Clasele 0121.1, 0122.1, 0123, 0124.1, 0125.1, 0126.1, 0127.1, 0128.1

Capitolul 1

Animale vii

Clasa 1511 (exclusiv 1511.2, 1511.3, 1511.4)

Capitolul 2

Carne și resturi de carne comestibile

Clasa 1512 (exclusiv 1512.2)

Clasa 0500

Capitolul 3

Peste, crustacee și moluște

Clasa 1551, 0125.2, 0126.2

Capitolul 4

Produse lactate, ouă de pasăre, miere naturală

Clasele 1511.4, 1511.19, 1512.14

Capitolul 5

Mațe, bășici și stomacuri de animale (altele decât de pește), întregi sau bucăți ale acestora;

Produse de origine animală nespecificate sau incluse în altă parte;

Animale moarte improprii consumului uman

Clasa 0116

Capitolul 6

Arbori și alte plante; bulbi, rădăcini și altele; flori tăiate și ornamente

Clasa 0115

Capitolul 7

Legume comestibile și anumite rădăcini și tuberculi

Clasa 0117.1

Capitolul 8

Fructe comestibile și nuci, alune, etc.; coji de pepeni sau fructe citrice

Clasa 0117.2 Clasa 0117.3

Capitolul 9

Cafea, ceai și mirodenii, exclusiv mate

Clasa 0111

Capitolul 10

Cereale

Clasa 1561 (exclusiv 1561.5)

Capitolul 11

Produse ale industriei de morărit; malț și amidon, gluten, insulină

Clasele 0113.3, 0113.5, 0113.61, 0113.62, 0113.7, 0114

Capitolul 12

Semințe uleioase și fructe oleaginoase; diferite grăunțe, semințe și fructe; plante industriale și medicinale; paie și furaje uscate

-

Capitolul 13

Pectina

Clasele 1511.32 1511.31

Capitolul 15

Untura (slănina) și alte tipuri de grăsime de porc tranșate; grăsime de pasăre tranșate;

1541 (exclusiv 1541. 11)

Grăsimi netranșate de bovine, oaie, capra; seu; produse din aceste grăsimi

1541.11,

Stearina din untură, oleostearina și stearina din seu; ulei din untură, și ulei din seu, neemulsionate, amestecate sau preparate în orice mod

1542.11,

Grăsimi și ulei de pește și mamifere marine, rafinate sau nu;

1542.12,

Uleiuri vegetale, lichide sau solide, nerafinate, rafinate sau purificate;

1542.13,

Grăsimi și uleiuri animale și vegetale, hidrogenate, rafinate sau nu, dar neprelucrate în continuare;

1543,

Margarina, untura artificială și alte grăsimi comestibile prelucrate;

1542.2

Reziduuri ce rezultă din prelucrarea substanțelor grase, sau ceruri vegetale sau animale.

Clasele 1513, 1520 (exclusiv 1520.2)

Capitolul 16

Prelucrarea cărnii, peștelui, crustaceelor și moluștelor.

Clasele 1583.1

Capitolul 17

Zahăr solid din sfeclă și zahăr solid din trestie de zahăr.

1562.21

Alte tipuri de zahăr; zahăr sub forma de sirop, miere artificială (amestecată sau nu cu miere naturală);

1583.14

Melasă, decolorată sau nu;

1583.13

Zahăr aromatizat sau colorat, siropuri și melasă, fără sucuri de fructe ce conțin zahăr în orice proporție.

Clasele 1584.1

Capitolul 18

Cacao boabe, întregi sau sparte, crudă sau prăjită;

1584.3

Cacao coji (pleava), coji și deșeuri.

Clasa 1533 (exclusiv 1533.3)

Capitolul 20

Prelucrarea legumelor, fructelor și a altor părți ale plantelor.

-

Capitolul 22

Must de struguri, în fermentație sau oprit din fermentație altfel decât prin adăugarea de alcool;

1593

Vin din struguri proaspeți; must de struguri oprit din fermentație prin adăugarea de alcool;

1594

Alte băuturi fermentate (de ex. cidru, cidru de pere și mied);

1592

Alcool etilic sau băuturi spirtoase, denaturate sau nu, de orice tărie, obținute din produse agricole, exclusiv lichiorurile și alte băuturi spirtoase și preparate alcoolice compuse (cunoscute ca "extracte concentrate") pentru fabricarea băuturilor;

1587.11

Oțet și înlocuitori de oțet.

Clasele 1520.2, 1533.3, 1562.3, 1583.2, 1596.2

Capitolul 23

Reziduuri și deșeuri din industria alimentară; furaje de origine animală.

Clasa 0113.4

Capitolul 24

Tutun neprelucrat, deșeuri de tutun.

Clasa 0212.2

Capitolul 45

Pluta naturală, neprelucrată, zdrobită, granulată sau măcinată; deșeuri de plută.

Clasa 0113.63

Capitolul 54

In, crud sau prelucrat dar nefilat; in câlți și deșeuri.

Clasa 0113. 63

Capitolul 57

Cânepă, crudă sau prelucrată dar nefilată; câlți și deșeuri de cânepă.

Anexa 2 -------

la Regulamentul privind ajutorul de stat regional
--------------------------------------------------
ECHIVALENTUL SUBVENȚIEI NETE A UNUI AJUTOR PENTRU INVESTIȚII
Metoda de calcul a echivalentului subvenției nete, denumit în continuare ESN, este o metoda utilizata de Consiliul Concurentei în evaluarea pe care acesta o face în cazul schemelor notificate de furnizorul de ajutor.
1. PRINCIPII GENERALE
Calculul ESN consta în aducerea tuturor formelor de ajutor legate de o investiție la un numitor comun, acesta fiind intensitatea neta, în scopul de a le compara între ele sau cu un plafon predeterminat. Este vorba de o metoda de comparare ex ante care nu reflecta întotdeauna realitatea contabila. Ajutoarele fiscale sunt considerate ajutoare legate de investiție atunci când au la baza o sumă investita în regiune. În plus, orice ajutor fiscal poate intră în această categorie dacă el este alocat până la concurenta unui plafon exprimat ca procent din suma investita în regiune. Atunci când acordarea unui ajutor fiscal este eșalonată pe mai mulți ani, fiecare suma care rămâne la sfârșitul unui an dat poate fi reportată pentru anul următor și majorata conform nivelului ratei de referința.
Intensitatea neta reprezintă avantajul final pe care întreprinderea îl poate obține de pe urma ajutorului, în comparație cu valoarea neta (fără suma TVA) a investiției subvenționate. Calculul va lua în considerare numai cheltuielile de capital fix în terenuri, clădiri și echipamente, care constituie baza standard.
În cazul schemelor de ajutor de stat a căror baza cuprinde cheltuieli suplimentare, acestea din urma trebuie să fie limitate la o anumita proporție din baza standard. Astfel, toate schemele de ajutor vor fi examinate în funcție de intensitatea lor aferenta doar cheltuielilor prevăzute în baza standard, așa cum prezintă următoarele exemple. Acest sistem de recalculare a intensităților nu se aplică investițiilor în imobilizări necorporale vizate la art. 7 din prezentul Regulament.
Exemplul nr. 1:
- Baza schemei: echipamente;
- Intensitatea maxima a schemei: 30%.
Deoarece toate cheltuielile eligibile ale schemei de ajutor figurează în baza standard, Consiliul Concurentei va tine seama doar de intensitatea maxima a schemei, adică 30%. Dacă plafonul intensității autorizat de Consiliul Concurentei în regiunea avuta în vedere este de 30%, schema de ajutor va fi considerata compatibila în aceasta privința.
Exemplul nr. 2:
- Baza schemei: echipamente, clădiri + brevete în limita a 20% din cheltuielile precedente;
- Intensitatea maxima a schemei: 30%.
Toate cheltuielile eligibile figurează fie în baza standard (echipamente, clădiri), fie în lista cheltuielilor necorporale eligibile (brevete). Acestea din urma nu trebuie să depășească 25% din baza standard. În aceste condiții. Consiliul Concurentei va tine seama direct de intensitatea maxima a schemei, adică 30%. Dacă plafonul intensității autorizat de Consiliul Concurentei în regiunea avuta în vedere este de 30%, schema de ajutor va fi considerata compatibila din acest punct de vedere.
Exemplul nr. 3:
- Baza schemei: clădiri, echipamente, terenuri + stocuri în limita a 50% din cheltuielile precedente;
- Intensitatea maxima a schemei: 30%.
Consiliul Concurentei va lua în considerare intensitatea maxima a schemei redusa la baza standard, adică: 30% x 1,5 = 45%. Dacă plafonul intensității autorizat de Consiliul Concurentei în regiunea avuta în vedere este de 30%, schema de ajutor nu va fi considerata compatibila, decât dacă intensitatea sa va fi redusa la 30% : 1,5=20%
Exemplul nr. 4:
- Baza schemei: clădiri
- Intensitatea maxima a programului: 60%
Dacă plafonul regional autorizat de Consiliul Concurentei este de 30%, nu exista garanția ca ajutoarele respective vor respecta acest plafon. Intensitatea prevăzuta prin schema de ajutor este superioara plafonului regional, dar este aplicata unei baze reduse. Schema nu va fi deci considerata compatibila în aceasta privința decât dacă este adăugata o condiție expresa privind respectarea plafonului regional aplicat bazei complete.
Determinarea ESN se fundamentează numai pe calcule legate de regimul de impozitare și de metodele de actualizare, excepție făcând anumite forme de ajutor care necesita un tratament special. Aceste calcule sunt efectuate pe baza unor elemente furnizate de schema de ajutor sau de legislația fiscala, precum și pe anumiți parametri stabiliți prin convenție.
1.1. Impozitare
Intensitatea ajutorului trebuie calculată după impunerea fiscala, adică după ce au fost deduse impozitele plătibile pe suma ajutorului și, în special, a impozitului pe profit. Aceasta este baza noțiunii de ESN, care reprezintă ajutorul obținut de beneficiar după plata impozitelor legate de acesta, presupunând ca întreprinderea obține profit încă din primul an, astfel încât asupra sumei ajutorului se percepe impozitul maxim.
1.2. Actualizarea
Calcule de actualizare sunt necesare în diferite stadii ale determinării ESN. În primul rând, atunci când ajutoarele și/sau cheltuielile pentru investiții sunt eșalonate în timp, trebuie luat în considerare calendarul real al vărsămintelor de ajutoare și al cheltuielilor. În consecința, cheltuielile pentru investiții și vărsămintele de ajutoare sunt reportate, printr-un calcul de actualizare, la sfârșitul anului în care întreprinderea efectuează prima transa de amortizare. În al doilea rând, astfel de calcule sunt necesare pentru a actualiza valoarea beneficiilor obținute ca urmare a rambursării unui împrumut cu dobânda subvenționată sau a impozitului prelevat din ajutor.
Rata utilizata în astfel de cazuri este rata de referința/de actualizare. Pe lângă utilizarea sa ca rata de actualizare, ea este de asemenea folosita pentru a calcula partea subvenționată din dobânda unui împrumut cu dobânda redusa.
1.3. Cazuri particulare
În afară de calculele privitoare la impozitare și actualizare descrise anterior, unele forme de ajutor necesita o analiza particulara. Astfel, în cazul ajutorului acordat în vederea închirierii unei clădiri, ajutorul este evaluat prin actualizarea diferenței dintre chiria plătită de întreprindere și o chirie teoretica egala cu o rata de referința aplicata la valoarea clădirii, majorata cu o sumă corespunzătoare amortizării clădirii în anul respectiv. O metoda similara este utilizata și pentru ajutoarele pentru finanțarea investițiilor prin leasing. Cheltuielile legate de achiziționarea terenului sau clădirilor de către întreprinderea care arendează sau închiriază pot fi considerate eligibile cu condiția să se dovedească necesitatea ajutorului în cauza.
În cazul ajutorului acordat în vederea arendării de terenuri, arenda teoretica este calculată în funcție de nivelul ratei de referința diminuat cu nivelul ratei inflației, aplicata la valoarea terenului.
2. ECHIVALENTUL SUBVENȚIEI NETE AL UNUI AJUTOR PENTRU INVESTIȚII ACORDAT SUB FORMA DE SUBVENȚIE DE CAPITAL
2.1 Principii Generale
Ajutorul pentru investiții acordat unei întreprinderi sub forma de subvenție de capital este exprimat intr-o primă faza ca un procent din investiție, reprezentând echivalentul subvenției nominale sau echivalentul subvenției brute.
Conform metodei uzuale de evaluare a ajutoarelor, echivalentul subvenției nete a ajutorului îl constituie beneficiul care rămâne la dispoziția întreprinderii după plata impozitului pe profit.
În cea mai mare parte a cazurilor, subvenția nu este impozabila ca atare, ci este deductibila fiscal din valoarea investiției amortizabile. Ca urmare, pentru ca beneficiază de ajutor, investitorul amortizează în fiecare an o sumă mai mica decât dacă nu ar fi beneficiat de ajutor, întrucât amortizările se deduc din profitul impozabil, o subvenție crește partea prelevată de stat în fiecare an sub forma de impozit pe profit.
Aceasta metoda de impozitare a subvenției, care consta în integrarea acesteia în profituri în același ritm cu amortizările, este des utilizata, de exemplu, în tarile Uniunii Europene, fără ca aceasta sa însemne ca, în alte tari, nu pot fi întâlnite și alte metode.
2.2. Exemple de calcul
Exemplul nr. 1: subvenția nu este impozabila
Subvențiile sunt contabilizate în general ca venituri și sunt impozitate. Totuși, în special în cazul anumitor ajutoare pentru cercetare-dezvoltare, este posibil ca ele să fie exceptate de la plata impozitului. În acest caz, echivalentul subvenției nete este egal cu subvenția nominala.
Exemplul nr. 2: Investiția implica o singura categorie de cheltuieli și subvenția este impozitată în întregime la sfârșitul primului exercițiu financiar
Aceasta presupune ca întreaga subvenție este supusă impozitului pe profit aplicabil agenților economici încă din primul an. Aceasta reglementare nu este excesiva dacă se admite ca întreprinderile, în general deficitare pe parcursul primilor ani de activitate, au posibilitatea să-și reporteze pierderile pe mai multe exerciții financiare.
Pentru a calcula ESN al acestei subvenții, se deduce din această sumă impozitului cu care va fi taxata.
De exemplu: Investiții: 100
Subvenție nominala: 20
Rata impozitării: 40%
Impozitul prelevat pentru subvenție este de 20 x 40%=8
ESN va fi: (20-8)/100=12%
Exemplul nr. 3: Investiția implica o singura categorie de cheltuieli și subvenția este impozitată liniar, timp de cinci ani
În acest caz, subvenția este impozitată în cote egale, pe o perioadă de cinci ani. Pe durata acestor cinci ani beneficiile se vor majoră, în fiecare an, cu o cincime din subvenție. Pentru a calcula ESN, sumele actualizate ale impozitului prelevat în fiecare an din cei cinci, conform regimului fiscal aplicabil, vor fi scăzute din suma ajutorului acordat.
De exemplu: Investiții: 100
Subvenție nominala: 20
Rata impozitării: 40%
Rata de actualizare: 8%
În tabelul următor este prezentat modul în care sunt calculate impozitele prelevate anual asupra subvenției, precum și valoarea lor actualizata:
Perioada
Impozit prelevat din subvenție
Coeficient de actualizare
Valoare actualizată
(1)
(2)
(1) x (2)
Sfârșitul primului an
(20/5) x 40%
1,0
1,600
Sfârșitul celui de-al doilea an
(20/5) x 40%
1/(1 + 0.08)1
1,481
Sfârșitul celui de-al treilea an
(20/5) x 40%
1/(1 + 0,08)2
1,372
Sfârșitul celui de-al patrulea an
(20/5) x 40%
1/(1 + 0,08)3
1,270
Sfârșitul celui de-al cincilea an
(20/5) x 40%
1/(1 + 0,08)4
1,176
Total
6,900
Totalul ultimei coloane reprezintă suma impozitelor actualizate prelevate în fiecare an. Acesta trebuie scăzut din subvenția nominala pentru a se obține ESN.
ESN va fi: (20-6,9)/100=13,1%
Notă: Impozitul prelevat pe ajutor este actualizat la sfârșitul primului an presupunând ca întreprinderea efectuează prima transa de amortizare la această dată.
Exemplul nr. 4: Investiția presupune trei categorii de cheltuieli: terenuri, clădiri și echipamente, impozitate în rate diferite
Aceste trei categorii de cheltuieli constituie ceea ce s-a convenit a fi numita baza standard a ajutorului. Repartizarea investiției pe cele trei tipuri de cheltuieli, pentru calcularea ESN în cazul unei scheme de ajutor de stat, se realizează prin utilizarea ponderilor de mai jos, valoarea exacta urmând a fi stabilita de Consiliul Concurentei în funcție de condițiile concrete existente la momentul respectiv (suma ponderilor= 100):
- terenuri - între 1% și 5%
- clădiri - între 30% și 50%
- echipamente - între 45% și 65%
Pe de altă parte, în cazul subvențiilor individuale se utilizează ponderea efectivă a celor trei categorii de cheltuieli prezente în baza standard.
Dat fiind ca rata de impozitare a subvenției este diferita pentru fiecare categorie de cheltuieli, este necesar, în primul rând, ca subvenția să fie distribuita proporțional între pozițiile care formează baza ajutorului.
Se calculează apoi sumele percepute cu titlu de impozit, separat pentru fiecare categorie de cheltuieli (aceste calcule sunt de același tip cu cele prezentate în tabelul de la Exemplul nr. 3).
Aceste prelevări sunt scăzute apoi din subvenția nominala pentru a obține ESN:
ESN= Subvenția nominala minus:
- impozitul prelevat pe subvenția alocata pentru terenuri
- impozitul prelevat pe subvenția alocata pentru clădiri
- impozitul prelevat pe subvenția alocata pentru echipamente
De exemplu: Investiții: 100, din care:
terenuri: 3 neamortizabil
clădiri: 33 amortizare liniara, în 20 de ani
echipamente: 64 amortizare degresiva în 5 ani.
Subvenția nominala: 20
Rata impozitării: 55%
Rata de actualizare: 8%
Calculul impozitului prelevat pentru subvenția destinata terenurilor
În general, terenurile nu sunt amortizabile. Presupunând ca subvenția este impozitată în același ritm în care are loc amortizarea, subvenția acordată pentru terenuri nu este impozitată și, în consecința, nu vor fi scăzute impozite din subvenția acordată.
Calculul impozitului prelevat pentru subvenția destinata clădirilor
Presupunând ca subvenția pentru clădiri se impozitează în același ritm în care are loc amortizarea, adică 20 de ani, în transe egale:
- subvenția nominala alocata pentru clădiri va fi de 20 x 33%=6,6
- în fiecare an, partea din subvenție integrată în profit va fi de: 6,6/20=0,33
- valoarea impozitului prelevat pentru aceasta parte va fi de: 0,33 x 55%=0,18
Referitor la subvenția acordată pentru clădiri, o valoare de 0,18 din profit va fi datorata în fiecare an pe o perioadă de 20 de ani. În cazul în care aceasta serie de plăti este actualizata la sfârșitul primului an (calcule de același tip cu cele din tabelul pentru Exemplul 3), totalul impozitului prelevat în această perioadă ca urmare a subvenției acordate pentru clădiri va fi de: 1,925.
Calculul impozitului prelevat pentru subvenția destinata echipamentelor
Se presupune ca subvenția destinata echipamentelor este impozitată în același ritm în care are loc amortizarea, adică degresiv, în cinci ani, ritmul fiind următorul: 40%, 24%, 14,4%, 10,8%, și 10,8%.
Spre deosebire de situația clădirilor, în acest caz impozitarea este diferita în fiecare an, astfel incit calculul impozitului va trebui efectuat an de an. Partea din subvenția nominala destinata echipamentelor este de: 20 x 64%=12,8
Calculul prelevărilor de impozit:
Perioada
Impozit prelevat din subvenție
Coeficient de actualizare
Valoare actualizată
(1)
(2)
(1) x (2)
Sfârșitul primului an
12,8 x 40% x 55%
1,0
2.816
Sfârșitul celui de-al doilea an
12,8 x 24% x 55%
1/(1 + 0.08)1
1,564
Sfârșitul celui de-al treilea an
12,8 x 14,4% x 55%
1/(1 + 0,08)2
0,869
Sfârșitul celui de-al patrulea an
12,8 x 10,8 x 55%
1/(1 + 0,08)3
0,604
Sfârșitul celui de-al cincilea an
12,8 x 10,8% x 55%
1/(1 + 0,08)4
0,559
Total
6,412
Calculul echivalentului subvenției nete
- Subvenție nominala 20
Diminuată cu:
- impozitul prelevat din subvenția destinata terenurilor 0
- impozitul prelevat din subvenția destinata clădirilor 1,925
- impozitul prelevat din subvenția destinata echipamentelor 6,412
ESN 11,6%
Observații
1. Impozitarea subvențiilor, menționată în metoda uzuala de evaluare a ajutoarelor prezentată mai sus depinde, pe de o parte, de legislația fiscala în vigoare și, pe de altă parte, de modalitățile particulare presupuse de schema de ajutor în cauza.
2. Pentru calculul ESN trebuie să se cunoască exact:
- nivelul impozitului pe profit aplicat agentului economic respectiv;
- regulile de amortizare în vigoare sau metoda specifică de integrare a subvenției în beneficiile prevăzute de schema de ajutor în cauza.
3. ECHIVALENTUL SUBVENȚIEI NETE AL UNUI AJUTOR PENTRU INVESTIȚII ACORDAT SUB FORMA DE ÎMPRUMUT CU DOBÂNDA REDUSA
3.1. Principii generale
Ajutorul pentru investiții acordat unei întreprinderi sub forma de împrumut cu dobânda redusa se exprima, în primul rând, prin numărul de puncte procentuale, reprezentând diferența între nivelul ratei de referința și cel al ratei percepute de instituția creditoare.
Aceasta bonificație are ca unic efect diminuarea sarcinii dobânzii, rambursarea împrumutului putând să se efectueze în același mod, indiferent dacă rata dobânzii este normala sau redusa.
Acest avantaj se exprima ca procent din investiție, ca și în cazul subvenției de capital, obținîndu-se astfel echivalentul subvenției nominale sau echivalentul subvenției brute.
Acesta nu reprezintă, însă, neapărat avantajul final pe care întreprinderea îl obține de pe urma subvenționării dobânzii. Dacă plata dobânzilor se deduce din profitul impozabil, subvenționarea dobânzii determina pierderea unei părți a acestui avantaj fiscal prin creșterea părții prelevate de stat sub forma de impozit pe profit.
Prin urmare, ESN se obține scăzând din echivalentul subvenției brute impozitul perceput de stat în urma majorării profitului impozabil ca urmare a acordării bonificației.
Ca și în cazul unei subvenții de capital, calculul ESN al unui împrumut cu dobânda redusa se efectuează pornind de la elementele furnizate fie de schema de ajutor, fie de legislația fiscala, la care se adăuga eventuale alte elemente stabilite convențional.
Elementele necesare calculului ESN al unui ajutor pentru investiții acordat sub forma unui împrumut cu dobânda redusa sunt următoarele:
- durata împrumutului;
- perioada de gratie a împrumutului, adică perioada inițiala pe parcursul căreia împrumutul nu este rambursat, dobânzile fiind achitate la totalul sumei principale;
- numărul de puncte procentuale reprezentând bonificația;
- durata bonificației, care nu este obligatoriu să fie aceeași ca durata împrumutului;
- ponderea împrumutului în investiție;
- rata de referința/ actualizare;
- rata impozitării.
Trebuie cunoscute de asemenea modalitățile de rambursare a împrumutului. În marea majoritate a cazurilor împrumutul este rambursat liniar, în cote egale, dobânzile fiind plătite asupra sumei rămase. Uneori, rambursarea se efectuează sub forma de rate anuale constante, aceasta situație fiind luata în considerare la calcularea ESN.
3.2. Exemple de calcul
Exemplul nr. 1
1. Parametrii
- împrumutul este acordat pentru o perioadă de 10 ani cu rambursare liniara și fără perioada de gratie;
- bonificația este de 3 puncte procentuale pe toata durata împrumutului;
- ponderea împrumutului în investiție este de 40%;
- rata de referința/actualizare este de 8%;
- rata impozitării este de 35%.
2. Calculul unității de ajutor
Unitatea de ajutor reprezintă echivalentul subvenției nominale a unei bonificări a dobânzii de un punct procentual pentru un împrumut care reprezintă 100% din investiție, ținând seama de caracteristicile ajutorului folosite ca parametri. Se calculează după cum urmează:
Sfârșitul anului
Împrumut: sold restant datorat (1)
Bonificație 1 punct (2)
Avantaj dobândit (1) x (2)
Coeficient de actualizare (3)
Valoare actualizată (*) (1) x (2) x (3)
1
100
1%
1
1/(1 + 0,08)1
0,926
2
90
1%
0,9
1/(1 + 0,08)2
0,772
3
80
1%
0,8
1/(1 + 0,08)3
0,635
4
70
1%
0,7
1/(1 + 0,08)4
0,515
5
60
1%
0,6
1/(1 + 0,08)5
0,408
6
50
1%
0,5
1/(1 + 0,08)6
0,315
7
40
1%
0,4
1/(1 + 0,08)7
0,233
8
30
1%
0,3
1/(1 + 0,08)8
0,162
9
20
1%
0,2
1/(1 + 0,08)9
0,100
10
10
1%
0,1
1/(1 + 0,08)10
0,046
Unitatea de ajutor
4,112
(*) Actualizarea se realizează la începutul primului an.
3. Calculul ESN
ESN se obține prin multiplicarea unității de ajutor cu caracteristicile ajutorului (numărul de puncte de bonificație (3), ponderea împrumutului în investiție (40%) și partea neimpozabila din ajutor: (1-35%);
ESN- 4,112 x 3 x 40% x (1-35%) = 3,21%
Exemplul nr. 2
1. Parametrii
Parametrii sunt aceeași din Exemplul nr. 1 dar cu o perioadă de gratie de doi ani. Aceasta înseamnă ca în primii doi ani nu se rambursează nimic din împrumutul propriu-zis. Împrumutul acordat pe o durată de zece ani, va fi astfel rambursat în opt transe egale începând din al treilea an și până în cel de-al zecelea. Pe durata acestor zece ani dobânzile vor fi plătite pentru sumele rămase după fiecare an.
2. Calculul unității de ajutor
Sfârșitul anului
Împrumut: sold restant datorat (1)
Bonificație 1 punct (2)
Avantaj dobândit (1) x (2)
Coeficient de actualizare (3)
Valoare actualizată (*) (1) x (2) x (3)
1
100
1%
1
1/(1 + 0,08)1
0,926
2
100
1%
1
1/(1 + 0,08)2
0,857
3
100
1%
1
1/(1 + 0,08)3
0,794
4
87,5
1%
0,875
1/(1 + 0,08)4
0,643
5
75,0
1%
0,750
1/(1 + 0,08)5
0,510
6
62,5
1%
0,625
1/(1 + 0,08)6
0,394
7
50
1%
0,500
1/(1 + 0,08)7
0,292
8
37,5
1%
0,375
1/(1 + 0,08)8
0,203
9
25,0
1%
0,250
1/(1 + 0,08)9
0,125
10
12,5
1%
0,125
1/(1 + 0,08)10
0,058
Unitatea de ajutor
4,802%
(*) Actualizarea se realizează la începutul primului an
3. Calculul ESN
Ca și în Exemplul 1, unitatea de ajutor este multiplicata cu numărul de puncte de bonificație, ponderea împrumutului în investiție și partea neimpozabila din ajutor:
ESN=4,802 x 3 x 40% x (1-35%) = 3,75%
Notă: Se constata ca toate elementele rămânând aceleași, introducerea unei perioade de gratie pentru rambursare are drept efect majorarea ESN. Perioada de gratie mărește pentru fiecare an suma rămasa de rambursat, deci și avantajul dobândit ca urmare a bonificării dobânzii și, în consecința, mărește și unitatea de ajutor.
Exemplul nr. 3
1. Parametrii
Aceleași elemente ca și pentru Exemplul nr. 2, dar rambursarea împrumutului se va face sub forma de rate anuale constante.
În acest caz, metoda de calcul este fundamental diferita de cea utilizata în cele doua exemple precedente: în primul rând, trebuie să fie calculate anuitățile "normale", adică vara reducerea ratei dobânzii, apoi anuitățile "bonificate" obținute în condițiile reducerii ratei dobânzii; diferența dintre cele doua serii este stabilita anual și, în final, se actualizează rezultatele acestei ultime operații pentru a se obține echivalentul subvenției.
2. Calculul echivalentului subvenției
Anuitățile constante, exprimate ca procent din împrumut, se calculează cu ajutorul următoarei formule:
A = i/[1-r(n)]
unde r=1/(1+i)
"i" fiind rata dobânzii și "n" numărul de ani pentru care se calculează anuitatea. Calculele următoare sunt efectuate pentru un împrumut de 100 unități:
Anii
Anuități normale (1)
Anuități bonificate (2)
Avantaje dobândite (3)
Coeficient de actualizare (4)
Valoare actualizată (*) (3) x (4)
1
8
5
3
1/(1 + 0,08)1
2.778
2
8
5
3
1/(1 + 0,08)2
2.572
3
17,401
15,472
1,929
1/(1 + 0,08)3
1.532
4
17,401
15,472
1,929
1/(1 + 0,08)4
1.418
5
17,401
15,472
1.929
1/(1 + 0,08)5
1.313
6
17,401
15,472
1,929
1/(1 + 0,08)6
1.216
7
17,401
15,472
1,929
1/(1 + 0,08)7
1.126
8
17,401
15,472
1,929
1/(1 + 0,08)8
1.042
9
17,401
15,472
1,929
1/(1 + 0,08)9
0.965
10
17,401
15,472
1,929
1/(1 + 0,08)10
0.894
Unitatea de ajutor
14.85%
(*) Actualizarea se realizează la începutul primului an.
ESN se obține prin multiplicarea echivalentului subvenției cu procentul reprezentând ponderea împrumutului în investiție, deducându-se apoi partea prelevată prin impozitare:
ESN=14,85 x 40% x (1-35%) = 3,86%
Notă: în absenta perioadei de gratie ESN calculat în același mod va fi de 3,41%.
3.3. Formule de calculare a ESN pentru un împrumut cu dobânda redusa
Metodele prezentate anterior, ușor de transpus în formule tabelare, permit calcularea ESN a unui împrumut cu dobânda redusa în funcție de particularitățile fiecărui caz în parte. În cazurile uzuale se poate recurge și la calculul direct prin intermediul formulelor prezentate în continuare.
1. Notații
- i = rata de referința, r = 1/(1+i)
- i' = rata bonificata, r' = 1/(1+i')
- P = durata (în număr de rate de rambursare) împrumutului
- Q = ponderea împrumutului în investiție
- T = rata de impozitare
- F = durata, exprimata în număr de rate de rambursare, a unei eventuale perioade de gratie. Pe parcursul perioadei de gratie nu se plătesc decât dobânzile pentru împrumut, la valoarea subvenționată. (În absenta perioadei de gratie F=0)
2. Cazul unei rambursări liniare:
i'
r^P - r^F
ESN=(1-T)Q(1- ─ )[1+ ───────── ]
i
i x (P-F)
3. Rambursarea în forma unor anuitati constante:
i'
r^F - r^P
ESN=(1-T)Q(1-( ─ )x[1- r^F + ──────────── ])
i
1 - r'^(P-F)
----------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.