Ordonanță de urgență · Guvernul

OUG nr. 220/2020

privind aplicarea unor măsuri de protecție socială după 1 ianuarie 2021 în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea unor acte normative

prezumat în vigoare

Data actului
30 decembrie 2020
Emitent
Guvernul
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 1326 din 31 decembrie 2020
Aprobat
prin Legea nr. 62/2022
Citat de
7 acte
Citează
27 de acte
Structură
6 articole · 14.549 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce i s-a întâmplat acestui act

Aprobat prin 1

  • Legea nr. 62/2022 21 martie 2022 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 220/2020 privind aplicarea unor mă…

Stă la baza 1

  • Procedura din 6 ianuarie 2021 6 ianuarie 2021 (prevederi anume) de acordare a sumelor prevăzute de art. I alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului …

Ce face acest act

Modifică 1

  • Legea nr. 278/2020 27 noiembrie 2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor zi…

Are ca temei 1

  • Legea nr. 76/2002 16 ianuarie 2002 (prevederi anume) privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă

Având în vedere evoluția situației epidemiologice din România ca urmare a efectelor răspândirii coronavirusului SARSCoV-2, numărul din ce în ce mai mare al îmbolnăvirilor și creșterea numărului domeniilor de activitate în care se impun restricții, astfel cum sunt prevăzute în

Hotărârea Guvernului nr. 394/2020

privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, aprobată cu modificări și completări prin

Hotărârea Parlamentului României nr. 5/2020 , cu modificările și completările ulterioare, prelungită prin Hotărârea Guvernului nr. 476/2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, prin

Hotărârea Guvernului nr. 553/2020

privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 17 iulie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, prin

Hotărârea Guvernului nr. 668/2020

privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 16 august 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, prin

Hotărârea Guvernului nr. 782/2020

privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 15 septembrie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, prin

Hotărârea Guvernului nr. 856/2020

privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 15 octombrie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID19, cu modificările și completările ulterioare, prin

Hotărârea Guvernului nr. 967/2020

privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 noiembrie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, și prin

Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2020

privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 14 decembrie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19,

întrucât prevederile

art. 24 din Legea nr. 55/2020

privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, stabilesc acordarea unor măsuri de protecție socială până la data de 31 decembrie 2020,

ținând cont de faptul că măsurile de sprijin pentru angajați și angajatori, precum și pentru profesioniștii definiți de

art. 3 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată , cu modificările ulterioare, persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza

Legii nr. 1/2005

privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, persoanele prevăzute la

art. 67^1 alin. (1) lit. a)-c) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000 , cu modificările și completările ulterioare, și persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de

Legea nr. 8/1996

privind dreptul de autor și drepturile conexe, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prevăzute la

art. XI

și

XV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020

pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobată cu modificări și completări prin

Legea nr. 59/2020 , cu completările ulterioare, au fost prelungite prin

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 211/2020

privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea

Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020

privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă, până la data de 30 iunie 2021,

luând în considerare necesitatea stabilirii unor măsuri de sprijin pentru stimularea angajării persoanelor care și-au pierdut locul de muncă sau au fost în imposibilitatea de a se angaja și care prin pierderea acestor venituri sunt supuse riscului de excluziune socială,

întrucât actualul context socioeconomic influențează semnificativ piața forței de muncă și rata șomajului, se impune, pe de o parte, stimularea persoanelor de a fi active pe piața muncii și, pe de altă parte, impulsionarea angajatorilor de a utiliza forme alternative de muncă prevăzute de

Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată , cu modificările și completările ulterioare, și de

Legea nr. 52/2011

privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât impactul negativ asupra acesteia să fie cât mai redus,

luând în considerare faptul că adoptarea de măsuri de sprijin are în vedere consolidarea pieței muncii, concomitent cu prevenirea creșterii ratei șomajului la nivel național, precum și asigurarea unei surse de venit salariaților, contribuind astfel la reducerea efectelor sociale negative determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2,

întrucât este necesar să fie asigurate măsuri de protecție socială pentru angajați, angajatori și alte categorii de profesioniști în concordanță cu situația epidemiologică și evoluția acesteia după 31 decembrie 2020,

având în vedere faptul că la fundamentarea bugetului de stat se aplică prevederile

art. 14 alin. (2) din Legea nr. 500/2002

privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora nicio cheltuială nu poate fi înscrisă în buget și nici angajată și efectuată, dacă nu există bază legală pentru respectiva cheltuială,

ținând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul social și economic ar aduce grave prejudicii cu efecte pe termen lung angajaților, angajatorilor și altor categorii de profesioniști,

aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată și impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență, pentru continuarea acordării unor măsuri active de protecție socială și după data de 31 decembrie 2020,

în temeiul

art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată ,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

Articolul I

(1)

Angajatorii care în perioada 1 ianuarie - 1 septembrie 2021 încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoane în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive neimputabile lor, în perioada stării de urgență sau de alertă, persoane cu vârsta cuprinsă între 16 și 29 de ani înregistrate ca șomeri în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, precum și cetățeni români, încadrați în aceleași categorii de vârstă, cărora în anul 2020 le-au încetat raporturile de muncă cu angajatorii străini de pe teritoriul altor state, din motive neimputabile lor, prin concediere, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.

(2)

Angajatorii au obligația menținerii raporturilor de muncă pentru o perioadă de minimum 12 luni de la împlinirea termenului de 12 luni prevăzut la

alin. (1) .

(3)

Sumele prevăzute la

alin. (1)

se acordă pentru plata salariului proporțional cu timpul efectiv lucrat de salariat și nu se cumulează, pentru același angajat, cu subvențiile care se acordă angajatorilor care au încheiat cu agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, respectiv a municipiului București contracte sau convenții în temeiul art. 80, 85 și 93^4 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare.

(4)

Sumele prevăzute la

alin. (1)

se decontează din bugetul asigurărilor pentru șomaj, la cererea angajatorilor, depusă prin mijloace electronice la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București în raza cărora aceștia își au sediul social, după plata de către angajator a drepturilor salariale.

(5)

Procedura de acordare a sumelor prevăzute la

alin. (1)

se stabilește prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(6)

Angajatorii care încetează contractele individuale de muncă ale persoanelor prevăzute la

alin. (1)

anterior termenelor prevăzute la

alin. (1)

și

(2)

sunt obligați să restituie în totalitate agențiilor pentru ocuparea forței de muncă sumele încasate pentru fiecare persoană pentru care a încetat raportul de muncă anterior termenului menționat, plus dobânda de referință a Băncii Naționale a României în vigoare la data încetării contractelor individuale de muncă, dacă încetarea acestora a avut loc în temeiul

art. 55 lit. b) ,

art. 56 alin. (1) lit. d)

și

e)

și

art. 65 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată , cu modificările și completările ulterioare.

(7)

Nu beneficiază de sumele prevăzute la

alin. (1)

următorii angajatori:

a)

instituții și autorități publice, astfel cum sunt acestea definite prin

Legea nr. 500/2002

privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin

Legea nr. 273/2006

privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;

b)

angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitățile suspendate sau asupra cărora sunt impuse restricții din alte motive decât cele generate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

Articolul II

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020

privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720 din 10 august 2020, aprobată cu modificări și completări prin

Legea nr. 282/202 0, se modifică după cum urmează:

1.

La

articolul 4, alineatul (1)

va avea următorul cuprins:

Articolul 4

(1)

Pentru persoanele care desfășoară activități necalificate cu caracter ocazional, potrivit prevederilor

Legii nr. 52/2011

privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare zilieri, care își desfășoară activitatea în unul dintre domeniile prevăzute la

art. 13 din Legea nr. 52/2011, republicată , cu modificările și completările ulterioare, afectate de întreruperea sau restrângerea activității ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pentru o perioadă de 3 luni, la alegerea beneficiarului de lucrări, dar nu mai târziu de 30 iunie 2021, se acordă de la bugetul de stat o sumă reprezentând 35% din remunerația cuvenită zilei de muncă.

2.

La

articolul 5, alineatul (1)

va avea următorul cuprins:

Articolul 5

(1)

Până la 30 iunie 2021, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajații care încheie contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni, se asigură decontarea unei părți din salariul acordat acestora, suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, reprezentând 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate în aceste locuri de muncă, pentru o perioadă de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de

Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020 , cu modificările și completările ulterioare, aferent perioadei lucrate.

Articolul III

Alineatul (1) al articolului 8^2

din

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020

privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 28 august 2020, aprobată cu modificări și completări prin

Legea nr. 278/2020 , se modifică după cum urmează:

Articolul 8^2

(1)

Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică până la 30 iunie 2021 și în situația în care prin ordin al ministrului educației se dispune suspendarea activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea activităților didactice în sistem on-line.

PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎȚU
Contrasemnează:
Ministrul muncii și protecției sociale,
Raluca Turcan
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Claudiu-Iulius-Gavril Năsui
Ministrul finanțelor,
Alexandru Nazare
Ministrul educației,
Sorin-Mihai Cîmpeanu
București, 30 decembrie 2020.
Nr. 220.

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.