Decret · Marea Adunare Națională

Decretul nr. 509/1954

privind impozitul pe circulația mărfurilor

prezumat în vigoare

Data actului
1 ianuarie 1954
Emitent
Marea Adunare Națională
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 1 din 12 ianuarie 1955
Structură
11 articole · 5.979 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Articolul 1

Impozitul pe circulația mărfurilor se datorează de către întreprinderile și organizațiile economice de stat, cooperatiste și celelalte organizații obștești, cu excepția gospodariilor agricole colective, asupra realizarilor din vînzarea mărfurilor provenite din producție și colectarea proprie.

Articolul 2

Impozitul pe circulația mărfurilor se datorează o singură dată, indiferent de numărul verigilor prin care circulă marfa.

Articolul 3

Impozitul pe circulația mărfurilor se stabilește:

a) în cote procentuale;

b) în sume fixe pe unitatea de măsura;

c) prin diferența, între prețurile de vînzare cu amănuntul, mai puțin rabatul comercial și prețul cu ridicată al întreprinderii sau între prețul cu ridicată al industriei și prețul cu ridicată al întreprinderii.

Articolul 4

Stabilirea impozitului, acordarea de scutiri sau înlesniri la plata impozitului, precum și așezarea impozitului în alte condiții decît cele de la art. 1, se fac de către Consiliul de Miniștri*).

Ministerul Finanțelor va stabili prin instrucțiuni modul de calcul al impozitului, termenele de plată și plătitorii impozitului.

---------------

*) Cotele impozitului pe circulația mărfurilor au fost stabilite prin

H.C.M. nr. 2636 din 11 ianuarie 1956 .

Articolul 5

Calculul, precum și plata impozitului în întregime și la termenele legale, revin întreprinderilor și organizațiilor economice plătitoare, care sînt obligate să prezinte periodic organelor financiare decontări de impozit, precum și alte date în legătură cu aplicarea dispozițiilor prezentului decret.

Modul de întocmire și termenele de depunere a deconturilor de impozite se vor stabili de Ministerul Finanțelor prin instrucțiuni.

Articolul 6

Neplata impozitului pe circulația mărfurilor la termenele stabilite atrage majorarea sumei de plată cu 0,05% pentru fiecare zi de întîrziere.

Ministerul Finanțelor este autorizat anula sau reduce aceste majorări, la cererea motivată a întreprinderii sau organizației economice în cauza*).

În caz de neplata a impozitului la termenele legale, la cererea organelor financiare, instituția de credit la care are cont deschis întreprinderea sau organizația economică plătitoare va vira din contul întreprinderii sau organizației economice, în contul secțiunii financiare respective, impozitul datorat cu majorările legale.

-----------------

*) Alineat adăugat prin

decretul nr. 65 din 23 februarie 1956 .

Articolul 7

Nedepunerea în termen de către conducătorii și contabilii șefi ai întreprinderilor și organizațiilor economice de stat, cooperatiste și al celorlalte organizații obștești, a deconturilor de impozit sau neprezentarea în termen de către aceleași persoane a datelor cerute de organele financiare, se sancționează cu o amenda administrativă pînă la 150 lei.

Articolul 8

**)

Contravențiile prevăzute la art. 7 se constata printr-un proces-verbal încheiat de către:

a) inspectorii, inspectorii șefi și revizorii veniturilor de stat;

b) orice alte organe financiare, pe bază de delegație eliberata de secțiile financiare ale sfaturilor populare sau de către Ministerul Finanțelor.

Aprobarea procesului-verbal de constatare a contravenției și aplicarea sancțiunii pentru contravenție se fac de către:

a) Șefii secțiunilor financiare ale sfaturilor populare, pentru procesele-verbale întocmite de organele financiare din cadrul secțiilor financiare respective;

b) directorul Direcției veniturilor de stat din Ministerul Finanțelor, pentru procesele-verbale întocmite de celelalte organe financiare.

Articolul 9

**)

Împotriva procesului-verbal se poate face intimpinare în termen de 15 zile de la comunicarea sau inminarea procesului-verbal aprobat.

----------------

Intimpinarea se adresează organului care a aprobat procesul-verbal și a aplicat sancțiunea, iar rezolvarea ei se face după cum urmează:

a) de Șeful secției financiare regionale, respectiv a Capitalei, pentru procesele-verbale aprobate de Șefii secțiilor financiare raionale și orășenești, respectiv ale raioanelor orașului București;

b) de directorii Direcției veniturilor de stat din Ministerul Finanțelor, pentru cele aprobate de șefii secțiilor financiare regionale, respectiv a Capitalei;

c) de Ministrul Finanțelor sau locțiitorul sau, pentru procesele-verbale aprobate de directorul Direcției veniturilor de stat din Ministerul Finanțelor.

Intimpinarea facuta în condițiile și la organul prevăzut mai sus suspenda executarea pînă la rezolvarea intimpinarii de șeful secției financiare regionale sau a Capitalei, directorul Direcției veniturilor de stat, Ministrul Finanțelor sau locțiitorul sau, potrivit competintei stabilite prin prezentul articol.

**) Articol modificat prin

decretul nr. 65 din 23 februarie 1956 .

Articolul 10

Legea nr. 2 pentru impozitul pe circulația produselor, publicată în Buletinul Oficial nr. 8 din 28 ianuarie 1950, și decretul nr. 58 pentru stabilirea impozitului pe circulația produselor, publicat în Buletinul Oficial nr. 14 din 18 februarie 1950*), cu toate modificările ulterioare, precum și orice alte dispoziții contrare prezentului decret se abroga.

-----------------

au înlocuit legea nr. 4 pentru impozitul pe cifra de afaceri, din 1 ianuarie 1949

*)

Legea nr. 2 și decretul nr. 58/1950

Articolul 11

Dispozițiile prezentului decret intră în vigoare pe data de 1 ianuarie 1955.

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.